“Фольксвагени” завжди вважалися еталонними автомобілями, і VW Tiguan, щойно з’явившись, відразу став уособленням Das Auto в сегменті компактних кросоверів. Чи можна розраховувати на його зручність та безвідмовність у віці 10+?
Кожен, хто сьогодні придивляється до VW Tiguan першого покоління, повинен розуміти, що на нього чекає переплата – перш за все, за бажаний логотип на радіаторі. А чи має «Тигуан» з пробігом інші, більш реальні переваги, гідні прибавки до ціни? «Автоцентр» розбирався з цим питанням, враховуючи той факт, що наймолодшим машинам триває вже дев’ятий рік.
VW Tiguan: що це за машина
“Тігуан” першого покоління з його довжиною 4,43 м за європейськими мірками вважається середньорозмірним SUV-кросовером. Модель має досить ефективну систему повного приводу, і більшість екземплярів в Україні – саме в версії 4х4. Цілком підходить для виїздів за межі доріг та геометрія кузова, кліренс становить вражаючі для цього класу 195–200 мм. Тим більше, що модель має два варіанти виконання – Track&Field для сміливих позашляхових вилазок і звичайне, «асфальтове».
У першому випадку передній бампер більш скошений у нижній своїй частині, тож кут в’їзду становить 28 градусів – проти 18 у «міського» виконання. Але все це звичайно ж не перетворює машину на всюдихід, кросовер годиться хіба що для впевненої їзди неочищеними від снігу вулицями, по путівцю та легкому бездоріжжю.
При цьому автомобіль досить динамічний на ходу і завдяки добре прорахованій підвісці цікаво кермується.
Історія
09.07 Представлено нову модель – середньорозмірний кросовер VW Tiguan. В Україні, як і у всій Європі, продається з 2008 року.
01.09 Запущено у виробництво дешевші версії Tiguan з моноприводом (ведучі передні колеса).
02.11 Початок рестайлінгу моделі. До середини року оновилася лінійка двигунів, з’явилися нові задні ліхтарі та змінене оформлення передка.
09.15. Представлено VW Tiguan другого покоління, але випуск першої генерації для деяких ринків продовжується.
2018 У Німеччині припинено виробництво VW Tiguan Limited (фактично Tiguan І покоління) для ринку США.
2020 Припинено виробництво Tiguan Silk Road (Tiguan І покоління) у Китаї (для місцевого ринку).
З технічної точки зору “перший” Tiguan базується на фольксвагенівській платформі PQ46, спільної для ряду більш-менш великих моделей концерну VAG: VW Passat B6, Skoda Superb 3T, Sharan 7N, Seat Alhambra 7N. Але в нього багато спільних вузлів та агрегатів і з іншими «родичами» по концерну, оскільки платформа PQ46 ділить системи та агрегати з «молодшою сестрою» PQ35.
Кузов «Тігуана»: тільки сталь
Втішний за нинішніх часів факт – у кузові VW Tiguan I не використовуються алюмінієві сплави. А значить, у разі пошкоджень його буде простіше та дешевше відремонтувати. Метал оцинкований, інший антикорозійний захист (фарба, герметики, мастики) із заводу непоганий, і відверто непридатних через іржу «Тігуанів» на ринку ще немає. Але вік дається взнаки: вогнищ корозії на багатьох машинах вже достатньо.
Шукайте іржу внизу дверей багажника, біля дверних ручок, у дверях і під їх ущільнювачами, на сколах капота, на кромці даху над лобовим склом і під його молдингом. Традиційно хворі місця (не тільки для цієї моделі VW) – колісні арки, у тому числі під пластиком, та площини стику крил та бамперів.
Салон VW Tiguan
На відміну від зовнішності інтер’єр не дивує дизайнерськими вишукуваннями – він по-фольксвагенівськи суворий і добротний, з ретельно вивіреною ергономікою. Усі органи управління на своїх місцях та особливого звикання не вимагають. Оглядовість хороша, як і шумоізоляція. Оздоблення якісне, пластик торпедо м’який і приємний на дотик. Цікаво, що знавці моделей VW впізнають у торпедо Tiguan аналогічну деталь моделі Golf Plus.
Усередині зможуть розміститися п’ять членів екіпажу, хоча на гальорці буде зручно трьом пасажирам невеликої статури. Завдяки зсувній конструкції задніх сидінь (їздять назад/вперед на 16 см і на 23° регулюються за нахилом спинки) залежно від ситуації можна змінювати пріоритети запасу місця для ніг та розміру багажника. Втім, похідний обсяг вантажного відсіку Tiguan в 470 л – один з найбільших серед однокласників.
Загалом обладнання кросовера надійне. Проблеми можуть створити центральний замок, дверні замки, склопідйомники та клімат-контроль (можливий вихід з ладу компресора кондиціонера).
Найкращі та найгірші мотори VW Tiguan
Моторна лінійка Tiguan складається з бензинових (1,4 і 2,0 л) та дизельних (2,0 л) агрегатів. Але насправді моторів не три, а більше – при тому самому об’ємі вони мали різну потужність плюс у процесі випуску моделі змінювалися покоління двигунів. Усі три типи моторів в Україні поширені приблизно однаково, причому 1,4-літрові агрегати найчастіше привезені вживаними з Європи, а 2,0-літрові «бензинки» часто купувалися новими в Україні. До речі, всі агрегати мають наддув, причому у ранніх 1,4-літрових є і турбіна, і механічний компресор. Обидва бензинові мотори також мають складну систему живлення з безпосереднім упорскуванням палива типу TSi. Всі двигуни показують себе ефективними під час руху, мають хорошу віддачу в широкому діапазоні обертів і високі показники економічності. Але так само дружно вони демонструють комплекс технічних проблем.
Мабуть, найпроблемніший випадок – 1,4 TSi (ЕА111) випуску до 2012-2015 років. з ненадійним ланцюговим приводом ГРМ. Мотор відрізняється неймовірним оливним апетитом, прогоранням поршнів, розтягуванням ланцюга ГРМ і схильністю до його катастрофічного проскакування на зірочці.
При цьому є щасливі екземпляри ЕА111 (і дбайливі власники!), які без капремонту пробігли понад 300 тис. км. Загалом втішає те, що більшість «Тігуанів» з 1,4 TSi (ЕА111) вже зустріли всі свої проблеми, пережили ремонти із застосуванням допрацьованих заводом запчастин, і сьогодні служать більш-менш справно.
Післярестайлінгові двигуни 1,4 TSi разом з індексом ЕА211 отримали вдалий привід ГРМ із зубчастим ременем, довговічну турбіну та помірний масляний апетит. Цей агрегат – один з рекомендованих до покупки, особливо його рання 125-сильна версія. Відзначимо, що всі бензинові мотори VW Tiguan вимогливі до якості палива та олії, а також багато сервісменів і власників впевнені, що замінювати масло потрібно частіше, ніж це рекомендує виробник.
2,0-літровий TSi (ЕА888) “Тігуанів” першого покоління – теж відомий маслопожирач. Двигун також часто «хворіє» на відмови приводу ГРМ (розтягування ланцюга), ранній знос поршнів з кільцями та засмічення вентиляції картера. Власні неприємності дволітрового TSi – закоксування поршневих кілець, відмови фазорегулятора ГРМ та течі антифризу через проблеми з помпою.
Але при належній увазі до обслуговування і за своєчасного вирішення дрібних проблем 2,0 TSi, що встановлювався на «Тігуан I», може пройти до капремонту ті ж 300 тис. км. На щастя, всі нюанси експлуатації ЕА888 давно відомі сервісменам, його вміють ремонтувати, а завдяки масовості із запчастинами проблем немає.
2,0-літрові TDI свого часу вважалися найкращими турбодизельними двигунами VW. У лінійці Tiguan це теж один із найкращих варіантів у всіх сенсах. Насамперед, ці двигуни відрізняються «паровозним» обертовим моментом, куди більшим, ніж у аналогічного за обсягом бензинового агрегату (320 і 350 Нм проти 280 Нм відповідно) і гарною паливною економічністю – 8,5 л у міському циклі.
З надійністю та довговічністю у дизеля теж все гаразд, навіть турбіна та форсунки можуть пройти без особливих ускладнень до 300 тис. км. Але й характерні «дрібні» неполадки теж є, в першу чергу, на моторах з великим пробігом: це відмова турбіни і клапана EGR (природний знос). «Тігуани», пригнані з Європи і підлаштовані під тамтешні еконорми, возять у собі бомбу сповільненої дії у вигляді сажового фільтра, який рано чи пізно заб’ється і вимагатиме дорогої, в кілька сотень євро, заміни.
Звичайно ж, турбодизелю потрібне кваліфіковане обслуговування, «правильне» масло та якісне паливо. До речі, у його ГРМ використано ремінь, який дуже важливо міняти разом із роликами та натягувачем кожні 120 тис. км.
Найкращі коробки Tiguan
Більшість Tiguan першого покоління в Україні – повнопривідні, хоча дешевші версії з одним переднім приводом теж можна знайти. Фірмовий повний привід 4Motion оснащений міжосьовою електронно керованою муфтою Haldex, яка перерозподіляє момент між осями – від стандартних 90:10 до 10:90 в залежності від зчеплень коліс з дорогою. Міжосьова муфта не блокується, а функції міжколісних блокувань виконує електроніка, підгальмовуючи колеса, що пробуксовують.
Повний привід обладнано ще й системою off-road. При її активуванні Haldex починає оперативніше змінювати співвідношення обертового моменту по осях, тим самим знижуючи шанси закопатися колесами у пухкому піску, бруду або снігу. А ще в режимі off-road входить в роботу система Hill Descent Control (HDC) – контролю спуску з гори, дозволяючи впевнено з’їжджати вниз, не розганяючись більше 16 км/год.
Слабке місце 4Motion – підвісний підшипник карданного валу, який може стати непридатним вже після 60 тис. км (проявляється характерним гулом і вібраціями). В оригіналі він поставляється лише у зборі з валом, хоча вітчизняні компанії, що спеціалізуються на ремонті карданних передач, легко преведуть вал до ладу.
Tiguan I агрегатувався з механічними КП на 6 ступенів та автоматичними коробками двох типів – класичними типу Tiptronic та роботизованими DSG.
«Механіка» надійна та довговічна, крім природних вікових проявів за нею можна відзначити хіба що проблему двомасового маховика. До 200 тис. пробігу він напевно вимагає заміни, і швидше за все, на багатьох машинах, що продаються сьогодні, це вже сталося.
Бажаний для багатьох покупців уживаних «Фольксвагенів» класичний гідромеханічний автомат – це 6-ступінчастий японський Aisin, широко відомий за модельними рядами брендів VAG. Саме на Tiguan використано не найкращу версію цього агрегату, без зовнішнього радіатора. Тому не дивуйтеся, якщо на машині з пробігом трохи більше 100 тис. км АКП вже ремонтували – зазвичай йдеться про ремонт гідроблоку.
Проблема цієї АКП в тому, що в цілому розумно сконструйована, вона страждає від перегріву та забруднення оливи (фільтра). Тому головне правило – як мінімум, регулярна заміна олії та фільтра, хоча б кожні 60 тис. км. Також важливо не перегрівати коробку при буксуванні, буксируванні причепа та швидкій їзді. Деякі власники встановлюють зовнішній радіатор АКП та зовнішній фільтр, що принципово вирішує проблему.
Преселективні роботи DSG зустрічаються на Tiguan I в післярестайліноговому виконанні. Це агрегати з мокрим зчепленням моделей DQ250 (6 ступенів) і DQ500 (7 ступенів), тобто саме ті, які вважаються найбільш надійними та найбільш ремонтопридатними у всій лінійці преселективних «роботів» від VW AG. Існує достатньо прикладів успішної роботи цих агрегатів до 250 тис. км.
І тим не менш, дані DSG теж можуть вимагати уваги раніше належного, страждаючи насамперед через брудну оливу і перегрівання. Майстри-коробочники стверджують, що олію в таких трансмісіях потрібно міняти значно частіше, ніж через запропоновані заводом 60 тис. км. Окремий клопіт власник отримує від двомасового маховика, який теж є частиною трансмісії DSG.
Купуючи VW Tiguan I з пробігом потрібно обов’язково перевіряти роботу приводу 4х4. Справа в тому, що при активній – навіть міській – експлуатації муфта повного приводу Haldex вимагає регулярного обслуговування із заміною олії. Причому, якщо завод вимагає робити це кожні 60 тис. км, багато механіків рекомендують скоротити цей термін як мінімум удвічі.
Підвіска «Фольксваген Тігуан»
Ходова Tiguan збита, але при цьому досить енергоємна, вона дозволяє впевнено їхати не тільки рівним асфальтом, але і грунтовою дорогою. Попереду застосовується McPherson, а ззаду – багатоважільна конструкція. На обох осях – стабілізатори поперечної стійкості. Ходова надійна та довговічна.
У передній підвісці найчастіше, приблизно кожні 80 тис. км, зношуються задні сайлент-блоки передніх важелів. Стійки стабілізатора можуть витримати близько 100 тис. км, а передні сайлент-блоки – до 140 тис. км. Втулки стабілізатора передка ходять набагато довше, замінюють їх рідко, і це недешеве задоволення, оскільки вони постачаються лише у зборі з стабілізатором. Ресурс кульових опор – близько 200 тис. км.
У задній підвісці до 90 тис. км зношуються «гумки» задніх розвальних важелів, а до 100 тис. км можуть вимагати заміни втулки та стійки стабілізатора (змінюються окремо від нього), а також відбійники задніх амортизаторів. Сайлент-блоки інших задніх важелів здатні витримати 200 тис. км. Довго служать і колісні підшипники, але при заміні доведеться розщедритися – вони змінюються тільки в зборі зі маточинами (як фірмові, так і неоригінальні).
Рейкове кермо оснащене електричним підсилювачем. Щодо його надійності претензій немає. Наконечники кермових тяг здатні пробігти 100-150 тис. км, самі тяги – ще більше. А електропривод гальма стоянки може завдати неприємностей, винен буває блок управління. Його «перепрошивають», а якщо не допоможе – міняють.
Резюме «АЦ»
Приймаючи рішення про купівлю вживаного VW Tiguan, насамперед потрібно розуміти, що машина більш-менш регулярно вимагатиме кваліфікованого сервісу і, відповідно, фінансових ресурсів. Тобто і те, й інше постійно має бути «під рукою». Натомість власник отримує шанований бренд, непогане оснащення та відмінні ходові якості. Крім іншого, майте на увазі, що на ринку вже є «Тігуани» у зношеному та відверто занедбаному стані, утримувати які в усіх відношеннях буде непросто.
Технічні характеристики VW Tiguan (2007 – 2015)
Загальні дані
Тип кузова універсал
Дверей/місць 5/5
Габарити Д/Ш/В, мм 4425/1810/1685
База, мм 2605
Дорожній просвіт 195 – 200 мм
Маса споряджена/повна, кг 1560/2200
Об’єм багажника, л 470/1510
Об’єм бака, л 64
Двигуни
Бензинові 4 циліндри. 1,4 л 16V TSI (125/150 л. с.), 2,0 л 16V TSI (170/180/200/211/220 л./с.)
Дизельні 4 циліндри. 2,0 л TDi 16V Turbo (110/140/150/170/177/184 л. с.)
Трансмісія
Тип приводу повний, передн.
Коробка передач 6-ст. мех., 6-ст. авт.. 6- та 7-ст. робот. DSG
Ходова частина
Гальма передні/задні диск. вент./диск.
Підвіска перед./задн. незал./незал.
Шини 215/65 R16
Ціна в Україні, $* від 8,3 тис. до 22,0 тис.
* станом на вересень 2023 р.