Популярность этой модели доказана на деле – за 7 лет выпуска Fabia первого поколения разошлась более чем 1,5-миллионным тиражом, а в Украине их реализовано 27790 тыс.
Рівно 25 років тому на вересневому автошоу у Франкфурті компанія Skoda презентувала компактну модель Fabia. З нагоди ювілею ми вирішили згадати одного з бестселерів чеського бренду. Популярність цієї моделі не викликає сумнівів – за 7 років виробництва Fabia першого покоління розійшлася більш ніж 1,5 мільйонним тиражем.
Малолітражка Skoda Fabia першого покоління створена на спільній фольксвагенівській платформі PQ24, на якій також спроектовані VW Polo та Seat Ibiza. Ці машини поєднують однакову конструкцію підвіски (настройки можуть відрізнятися), трансмісії, деякі двигуни та універсальні елементи оформлення салону (кнопки, ручки, перемикачі, дверні замки тощо). З цієї трійці першою з’явилася Fabia. До того ж “чешка” представлена максимальною кількістю модифікацій.
Через добрий попит на Fabia було вирішено налагодити її випуск в Україні. З 2003 року цю модель збирали на заводі “Єврокар” у Соломоновому (Закарпатська область). Усі стандарти, випущені до 2003 року, – чистокровні «чехи». На даний момент є багато пропозицій щодо продажу Fabia на вторинному ринку. Цікаво, які ж сюрпризи можуть зробити старі зразки?
Чи не розчаруй!
Салон створює приємне враження, яке не псується після довгого спілкування з машиною. Якість оздоблювальних матеріалів та шумоізоляція – один із найкращих серед конкурентів. Хороша та ергономіка. Людина будь-якої статури, що зручно влаштувалася за кермом, допоможе широкий діапазон регулювань крісла пілота і рульової колонки в поздовжній і поперечній площинах. Сидіння по-німецьки помірковано жорсткі. Місця для ніг задніх пасажирів майже стільки ж, скільки в Octavia Tour.
Претензію можна пред’явити лише до оглядовості – при бічних маневрах її «з’їдають» масивні передні та задні стійки, а також ущербне праве зовнішнє дзеркало (менше лівого).
В Україні Fabia пропонувалися у трьох комплектаціях: базовій Classic, середній Ambient та найбагатшій Elegance. Зазначимо, що «база» дуже убога. У неї входить електрогідропідсилювач, водійська подушка безпеки, рульова колонка, що регулюється, іммобілайзер і радіопідготовка. А ось у самій нафаршированій Elegance вже можна знайти фірмові легкосплавні диски, електропривід дзеркал і склопідйомників, що регулюються по висоті обох передніх сидінь, центральний замок, кондиціонер, пасажирський airbag, протитуманки, протибуксувальну систему ASR і ABS, що відключається.
Багато фахівців відзначають, що якість оздоблювальних матеріалів салону Fabia дуже хороша. Причому в порівнянні з дорожчим «братиком» Polo пластик торпедо у Fabia м’якший і приємніший на дотик.
Слабке місце Fabia, як і інших моделей VW тих років, – кінцевики, вбудовані у замки дверей.
Як і в інших однокласників, трьом на гальорці Fabia буде тісно, а якщо попереду сяде людина вище за середній зріст, то коліна заднього пасажира виявляться дуже близько до спинок передніх крісел.
Шкідливий та одноразовий
Лінійка силових агрегатів, призначених для Fabia, досить різноманітна. Вона складається з 3- та 4-циліндрових бензинових та дизельних моторів. У нас найбільшого поширення набули бензинові версії 1,2 та 1,4 л.
Бензинові мотори 1,4 л 8V – чеські агрегати, коріння яких сягає ще за часів попередників Felicia і Forman. Ці двигуни мають застарілу конструкцію – нижнє розташування розподільного валу разом зі штангами, штовхачами та коромислами. На відміну від 1,3-літрового мотора Felicia, у Fabia його обсяг збільшили до 1,4 л за рахунок більшого ходу поршня, а замість регулювальних шайб застосували гідрокомпенсатор клапанних зазорів. Завдяки цьому двигуни працюють м’якше, а ланцюг ГРМ слугує 80 тис. км. Потім її замінюють разом із зірочками. У «8-клапанниках» відзначений вихід із ладу прокладки головки блоку циліндрів – при цьому, як правило, олія потрапляє в систему охолодження. В іншому ж двигуни більш тяжкі і невибагливі, ніж їх 16-клапанні побратими.
Інші два двигуни 1,4 л 16V – фольксвагенівські. Найчастіше у нас зустрічаються менш потужні 75-сильні версії. Привід ГРМ в обох агрегатах задіяний ременем, який необхідно міняти разом з натяжними та обвідними роликами, а також ременем приводу розподільних валів кожні 90 тис. км (термін зазначений для фірмових деталей). При цьому слід перевірити стан водяного насоса, що наводиться ременем ГРМ. Якщо є патьоки охолоджуючої рідини або люфт шківа помпи, її потрібно замінити. У «16-клапанниках» трапляються поломки індивідуальних котушок запалювання, крім того, може вийти з ладу блок керування електроприводом дросельної заслінки.
3-циліндровий бензиновий агрегат об’ємом 1,2 л спеціалісти фірмового сервісу називають менш надійним. Ці мотори часто змінювалися за гарантією. У них відзначено засмічення каталізатора або руйнування його керамічного елемента, залягання поршневих кілець, що призводить до втрати компресії та підвищеного споживання олії та палива. Але найгірше – ці двигуни одноразові, зробити в них капремонт не можна, для цього навіть не передбачені ремонтні запчастини. На тлі цих проблем економія в 1-2 л бензину на 100 тис. км, порівняно з 1,4-літровими агрегатами, втрачає доцільність.
Дизельні версії зустрічаються в нас рідко. Причому до купівлі на вторинному ринку слід поставитися з обережністю. Через застосування неякісної солярки з часом (від 100 тис. км і вище) утворюється сильний нагар на клапанах, що призводить до їх прогорання. Крім того, через забруднення може вийти з ладу механізм зміни геометрії турбіни – лопатки закоксовуються та перестають рухатися. В цьому випадку потрібний ремонт турбіни.Кузови всіх Fabia оцинковані, і проблем із корозією немає навіть на машинах перших років випуску.
5-дверний універсал отримав в Україні трохи меншу популярність, ніж масовий 5-дверний хетчбек. А ось 4-дверний седан – менш поширена модифікація Fabia. Хоча за бажання і його можна знайти на вторинному ринку.
“Автомат” – рідкість
Всі Fabia мають привід на передню вісь, і більшість із них оснащені механічними 5-ступінчастими КП. Знайти версію з автоматичною трансмісією дуже важко.
За твердженням працівників сервісу, обидва агрегати зарекомендували себе надійними і у них не відзначено будь-яких характерних проблем. До того ж вони невибагливі – олія розрахована на весь термін служби, і в ході експлуатації необхідно контролювати лише герметичність КП та робочий рівень мастила. Механіка характеризується бездоганною чіткістю включення передач, а ось педаль зчеплення – занадто довгохідна.
арактерні слабкі місця передньої підвіски – втулки та стійки стабілізатора (служать 30 та 50 тис. км відповідно), а також задні сайлент-блоки передніх важелів (60 тис. км). А ось «гумки» задньої балки служать до 100 тис. км.
Винен датчик
Багато господарів Fabia хвалять її за відмінну керованість, яку забезпечують помірно жорстка підвіска та інформативне кермо, оснащене електрогідропідсилювачем, що змінює ступінь посилення в залежності від швидкості руху. Як показала практика, кермо надійне. Потурбувати може лише несподівана відмова підсилювача, що проявляється утрудненим обертанням керма. Ця проблема зумовлена виходом з ладу датчика кермової рейки. Після заміни нові датчики служать зазвичай без проблем. А ось наконечники та кермові тяги здатні протриматися до 100 тис. км.
Ходова моделі Fabia конструктивно проста – попереду незалежний McPherson, а ззаду – напівзалежна балка скручування. Задня підвіска довговічна – сайлент-блоки балки “виходжують” до 100 тис. км.
Fabia – одна з найкращих малолітражок. У ній успішно поєднуються важливі показники ціна/якість.
У передній підвісці найчастіше (через 30 тис. км) доведеться міняти втулки стабілізатора. Причина – у капронових вставках, розміщених між гумовими втулками та стабілізатором, які згодом сповзають зі свого місця. Раніше термін їхньої служби збільшували до 50 тис. км шляхом виготовлення упорів, що фіксують з боків втулку (методом зварювання або встановлення двох металевих хомутів). Наразі проблема вирішується інакше – встановлюють втулки меншого діаметра. Близько 50 тис. км “ходять” стійки стабілізатора, а трохи довше (на 10 тис. км) служать задні сайлент-блоки передніх важелів. А ось кульові опори та передній сайлент-блок здатні протриматися до 150 тис. км. Разом із важелем в оригіналі поставляється лише передній сайлент-блок, а решта «витратників» – окремо. Щоправда, неоригінальну гумку можна знайти окремо, хоча замінити її буває проблематично – болт кріплення сайлнт-блоку з роками намертво «прикипає». Крім того, згодом можуть почати скрипіти підшипники опорних подушок передніх стійок.
А ось гальмівна система працює без проблем навіть на машинах перших років випуску.
У похідному стані багажник хетчбека Fabia майже не поступається конкурентам: 260 л проти 265 л у Seat Ibiza, 270 л у VW Polo, 260 л у Opel Corsa і 220 л у Mitsubishi Colt, але при складених спинках «програш» 1 1030 л (Polo, Ibiza), 1060 л (Corsa) та 1070 л (Colt).
Тим, кому важливим є розмір вантажного відсіку, радимо звернути увагу на місткий універсал – об’єм 425/1225 л. Більшість конкурентів такої версії немає.
Гарна!
Як показав досвід експлуатації, Skoda Fabia – цілком надійна. Купуючи машину, бажано утриматися від придбання невдалих її версій, виставлених на продаж на вторинному ринку. Інші модифікації здатні порадувати нових власників практично безпроблемною службою. Щоправда, за вживані Fabia продавці правлять досить високу ціну. Зате завдяки широкій пропозиції уживаних Fabia на вторинному ринку підшукати найбільш підходящий екземпляр нескладно, та й торг цілком доречний. У цьому вам допоможе щотижневий каталог «Автобазар».
Історія Skoda Fabia
1999 Запущено у виробництво нову модель Skoda Fabia з 5-дверним кузовом хетчбек.
2000 Дебютує 5-дверний універсал.
2001 Ще одна модифікація – 4-дверний седан.
2003 Збірка Fabia налагоджена в Україні (Соломонове).
2003 Почато встановлення нових моторів: бензинового 1,2 л 12V і турбодизельного 1,4 л. З’явилася заряджена версія RS з турбодизелем 1,9 л (131 л. с.).
2007 Стартує випуск другого покоління Skoda Fabia.
До і після
Попередник – Felicia, перша модель, створена компанією Skoda у співдружності з концерном VW, куди чеська компанія входить із 1991 року. Завдяки високим німецьким вимогам машина вийшла досить якісною, а завдяки простій конструкції – дуже надійною, невибагливою і, що дуже важливо, доступною за ціною.
Skoda Felicia 1994–2001 р. в.
Skoda Fabia 2007-2014 р. в.
Резюме
Плюси
- Широкий вибір модифікацій
- Оцинкований кузов
- Відмінна ергономіка
- Якісні оздоблювальні матеріали
- Безпроблемні КП та гальма
- Хороша стійкість
- Інформативне рульове
Мінуси
- Претензії до оглядовості
- Невеликий багажник
- Ненадійні двигуни 1,2 л
- Можливий вихід із ладу дверних кінцевиків, котушок запалювання та блоку керування дроселем (1,4 л 16V), прокладки головки блоку (1,4 л 8V)
- Вибагливі турбодизелі
- Поломка датчика рульової рейки
- Невеликий ресурс «гумок» стабілізатора, задніх сайлент-блоків передніх важелів
Skoda Fabia 1999–2007 р.в. | |
Загальні дані | |
Тип кузову | хетчбек, седан, універсал |
Дверей/місць | 5/5, 4/5, 5/5 |
Габарити, Д/Ш/В, мм | 3960/1645/1450 (хетчбек), 4220/1645/1450 |
База, мм | 2460 |
Маса спорядж./повн., кг | 1035/1570, 1065/1580, 1070/1610 |
Об’єм багажника, л | 260/1015, 440/790, 425/1225 |
Об’єм бака, л | 45 |
Двигуни | |
Бензинові 3-циліндр.: | 1,2 л 8V (54 к. с.), 1,2 л 12V (64 к. с.) |
4-циліндр.: | 1,4 л 8V (60/68 к. с.), 1,4 л 16V (75 к. с.), 1,4 л 16V (101 к. с.), 2,0 л 8V (116 к. с.) |
Турбодизельні 3-циліндр.: | 1,4 л 8V (75 к. с.) |
4-циліндр.: | 1,9 л 8V (64 к. с.), 1,9 л 8V (101 к. с.), 1,9 л 8V (131 к. с.) |
Трансмісія | |
Тип приводу | передн. |
КП | 5-ст. мех. або 4-ст. авт. |
Ходова частина | |
Гальма передні/задні | диск. вент./бараб. або диск. вент./диск. |
Підвіска передня/задня | незал./ напівзал. |
Шини | 165/70 R14, 185/60 R14, 195/50 R15, 205/45 R16 |