Всі біди стареньких smart першого покоління за $2000-5000
Найбільший попит в Україні мають автомобілі smart першого покоління в 3-дверному виконанні ForTwo (у назві закладено їхню пасажиромісткість – для двох осіб). Найбільше на таку популярність вплинула їх відносно невисока вартість порівняно з дорожчими спадкоємцями, які за ціною порівнянні з повнорозмірними моделями інших брендів.
Гамма модифікацій smart дуже широка, але сьогодні ми розглянемо споживчі якості наймасовіших версій FourTwo першої генерації.
Оце конструкція!
Конструкція малюка вельми неординарна. Так, більшість навісних панелей її кузова – пластикові (передня частина, бампери, фільонки дверцят і кришки багажника). Сам каркас кузова, який являє собою високоміцну захисну капсулу салону, виділений іншим кольором, відмінним від навісних панелей (див. фото). Під звичним капотом двигуна немає – його встановлено в задній частині авто під підлогою багажника. Капот тут не відкривається, він виконаний єдиним цілим із переднім бампером і крилами. Під вентиляційними решітками нижче лобового скла заховані заливні горловини бачка омивача скла й охолоджувальної рідини, а акумулятор – у салоні під пасажирським килимком. Привід коліс в усіх smart задній. Для зручності посадки двері зроблені дуже великими, а ще вони позбавлені традиційних рамок. Незвичайна і кришка багажника – вона складається з двох окремих частин: верхньої скляної, через яку зручно класти легку поклажу, і нижньої – з металевим каркасом, яка відкидається вниз і може витримати навантаження до 50 кг (див. фото).
Пластик бамперів виявився доволі крихким – його легко розламати під час неакуратної їзди, через що ці елементи кузова мають попит на українських розборках smart. Корозія кузова – рідкісне явище, і зазвичай вона свідчить про неякісно виконаний ремонт кузова. Масивність дверей з часом призводить до зношування петель (стає складно зачинити). Здатна завдати клопоту система кондиціонування салону (пропускають заправні клапани, до 80 тис. км може вийти з ладу компресор) і складний дах у кабріолетів (на старих авто відзначають зношування електромоторів, як наслідок – привід перестає працювати).
Інтер’єр smart і сьогодні виглядає оригінально (див. фото). Завдяки високому кузову і великому діапазону регулювання передніх сидінь всередині мікролітражки нормально розмістяться навіть двоє високих людей. Сидіти на ковшеподібних кріслах із інтегрованими підголівниками, що піднімаються майже до самого даху, дуже зручно, щоправда, при цьому вони обмежують видимість через внутрішнє дзеркало заднього виду. Не штовхаєшся плечима і в ширину. Шумоізоляція поганенька. Компактні розміри дають змогу з легкістю паркуватися в таких місцях, де звичайна машина не поміститься, під’їжджаючи практично впритул до перешкод (саме в таких випадках власники найчастіше пошкоджують бампери). Ну і звісно, ставити крихітку ви будете знаменитим смартівським способом – перпендикулярно до бордюру, що є незаперечною перевагою цієї моделі, за що, серед іншого, її обирають жителі мегаполісів.
smart FourTwo представлений в кузові хетчбек (в Україні зустрічається найчастіше) і кабріолет із електропровідним шкіряним дахом, що складається (на фото).
Будьте морально готовими!
Лінійка силових агрегатів smart охоплює 3-циліндрові бензинові й дизельні версії, які бувають атмосферними та турбінованими. За відчуттями smart доволі спритні, особливо турбіновані. В них можна, на подив сусідів із потоку, швидко стартувати зі світлофорів, а завдяки компактним розмірам – ще й прудко проскакувати між повнорозмірними авто.
Багато хто вважає, що такі машинки дуже економічні, але насправді це не зовсім так: навіть під час спокійної їзди в місті, відповідно до заводських даних, бензинові версії споживають близько 6 л на сотню, що цілком порівнянно з більшими, повнорозмірними, сучасними моделями класом вище. Однак дизельні модифікації справді дуже ощадливі – вони витрачають лише 3,9 л і до того ж вирізняються великим ресурсом.
Купуючи уживаний бензиновий smart, його власник має бути морально готовим до того, що незабаром йому доведеться розщедритися на дорогий капремонт двигуна. У середньому моторчики витримують 100-150 тис. км – до цього часу зношується циліндро-поршнева група, що проявляється в погіршенні тяги і суттєвому збільшенні витрати масла. Втім, навіть у справному стані агрегати smart під’їдають мастило – в середньому необхідно 500-800 грам на 1000 км. Блоки всіх двигунів виконані з алюмінієвих сплавів і не підлягають капремонту. Втім, вітчизняні умільці навчилися їх лагодити шляхом гільзування чавунними гільзами. Заміна масла теж непроста процедура, оскільки зливного отвору в картері немає і стару змазку витягують із допомогою масловідсмоктувача.
ГРМ більшості двигунів оснащений металевим ланцюгом (виняток – дорестайлінгові дизельні версії, де застосовувався ремінь). Ланцюг не відрізняється особливим ресурсом – до 60-70 тис. км він витягується, потребуючи заміни спільно з зірочками і гідронатягувачем. Здатна створити сюрпризи і турбіна – за таких пробігів вона може потребувати заміни. Іноді також тріскаються випускні колектори в місці кріплення з турбіною. Через вібрації розбовтується кріплення вентилятора інтеркулера, і потім він порушує герметичність стільників радіатора. На старих smart із пробігом під 100 тис. км зустрічається теча масла з-під прокладки клапанної кришки, переднього й заднього сальників колінвалу, а також зношується центральна опора двигуна.
Багажник smart невеликий – лише 150/260 л, хоча його розміри можна відчутно збільшити, склавши вперед спинку пасажирського сидіння, а для перевезення довгомірів ще й відкинути нижній борт третіх дверцят.
Подумав – поїхав
Усі smart – задньопривідні, і їх оснащували 6-ступінчастою секвентальною коробкою передач Softouch. Вона буває двох типів – звичайною (передачі доводиться перемикати вручну – важелем КП) і автоматичною (передачі змінюються в автоматичному режимі). Особливість роботи обох КП – задумливість під час зміни передач: переключився, натиснув на педаль газу, а машина деякий час не реагує і продовжує прискорення лише після чималої паузи. Тому до такої роботи коробки слід звикнути і враховувати це під час обгонів, розворотів на перехрестях тощо.
На старих автомобілях відзнають вихід з ладу сервоприводів, унаслідок чого КП може глючити або переходить в аварійний режим і машина не їде. Схожі проблеми виникають також через окислення електропроводки підключення сервоприводів або виходу з ладу кінцевика стоп-сигналів. Після пробігу близько 100 тис. км зношується диск зчеплення.
Бережіть колеса!
Особливість ходової – різновеликі колеса передньої та задньої осі. Це зроблено для підвищення стійкості автомобіля. Спритній їзді сприяє і жорстке налаштування підвіски, яке, правда, знижує комфорт на наших геть не європейських дорогах. Нерідко від них страждають і маленькі колеса – власники гнуть диски, потрапляючи в ями. Втім, завдяки задньому приводу і задньому компонуванню двигуна не варто переборщувати зі швидкістю на поворотах – легкий передок досить швидко починає плисти за межі повороту.
Страждають від наших доріг і інші елементи ходової – ступичні підшипники та пружини (можуть тріснути). У передній підвісці McPherson також недовго служать кульові опори – близько 20-30 тис. км, сайлент-блоки передніх важелів і втулки стабілізатора – 30-40 тис. км. При цьому стійки здатні витримати близько 60 тис. км, а амортизатори – 100-150 тис. км. Ще більше їздять сайлент-блоки задньої балки та резинки поперечних важелів.
Рульове управління багатьох smart механічне. Електропідсилювачем керма оснащували лише найдорожчі версії, які зустрічаються у нас набагато рідше. На наших дорогах витратні матеріали рульового (тяги та наконечники) в середньому витримують близько 60-70 тис. км. Особливість кінематики рульового – невеликий виворіт коліс, що ускладнює маневрування в обмежених місцях.
Слабкі місця автомобіля
Резюме
Кузов і салон | |
Стильний нестаріючий дизайн. Відносно невисока вартість. Просторий салон для двох осіб. Конструкція пасажирського сидіння та кришки багажника підвищує функціональність авто. Компактні розміри дають незаперечні переваги під час паркування в мегаполісах.
| Крихкий пластик бамперів. Через масивність дверей скоріше зношуються петлі. Погана шумоізоляція. Високі підголівники крісел обмежують огляд назад. Бувають проблеми з кондиціонером і дахом кабріолетів.
|
Двигуни | |
Висока паливна економічність дизельних версій і більший їх ресурс порівняно з бензинками. . | Малуватий ресурс ланцюга ГРМ і бензинових двигунів, які на старих авто можуть потребувати недешевого капремонту. Погана економічність бензинових версій. Незручна заміна масла. Проблеми з турбіною і інтеркулером. Теча масла з-під прокладки клапанної кришки, переднього та заднього сальника колінвалу. Зношування центральної опори двигуна.
|
Трансмісія | |
Секвентальна коробка передач вирізняється задумливістю під час перемикання передач. Проблеми з КП виникають через відмову актуаторів, а також через окислення електропроводки їх підключення і виходу з ладу кінцевика стоп-сигналів. | – |
Ходова, рульове | |
Автомобільчик дає змогу їздити дуже прудко, даруючи задоволення від водіння. Довговічність задньої підвіски. Безпроблемні гальма.
| На наших дорогах нерідко гнуться колісні диски, а внаслідок жорсткого налаштування ходової знижується ресурс передньої підвіски. Найшвидше зношуються кульові опори, сайлент-блоки передніх важелів і втулки стабілізатора. Можуть тріснути пружини. Невеликий виворіт коліс.
|
smart | |
від от $2000 до $5000 | |
Загальні дані | |
Тип кузова | хетчбек, кабріолет |
Дверцят/місць | 3/2 |
Габарити, Д/Ш/В, мм | 2500/1515/1550 |
База, мм | 1810 |
Маса споряджена/повна, кг | 730/990 |
Об’єм багажника, л. | 150/260 |
Об’єм бака, л | 33 |
Двигуни | |
Бензиновий 3 циліндр. | 0,6 л Turbo 6V (45 к.с.), 0,6 л Turbo 6V (54/70 к.с.), 0,7 л Turbo 6V (50/61 к.с.), 0,7 л Turbo 6V (75 к.с.) Brabus |
Дизельний 3 циліндр. | 0,8 л Turbo (41 к.с.) |
Трансмісія | |
Тип приводу | задній |
КП | 6-ст. секвент. |
Ходова частина | |
Гальма передні/задні | диск./бараб., диск. вент./бараб. |
незалежн./незалежн. | незалежн./незалежн. |
Шини | 145/65 R15 (передні) і 175/55 R15 (задні) |
Альтернатива
Daewoo Matiz з 1998 р.в. від $1300 до $4 200
Daewoo Matiz, на відміну від smart, повноцінний 5-місний 5-дверний автомобіль. Важлива перевага цієї моделі – вона набагато доступніша ніж smart. Matiz показав себе доволі надійним.
Daewoo Matiz з 1998 р.в. | від $1300 до $4 200 |
Тип кузова | 5-дв. хетчбек |
Об’єм багажника, л | 165/625 |
Двигуни 3 і 4-циліндр. | два бенз.: 0,8 л 8V (52 к.с.) и 1,0 л 8V (64 к.с.) |
Kia Picanto с 2004-2011 г.в. від $2800 до $7200
Як і Matiz, Kia Picanto – компактний автомобіль з п’ятьма посадковими місцями. Він дорожчий за «корейця», але все-таки доступніший ніж smart. Наймасовіші версії – з двигуном 1,1 л. АКП не люблять активної їзди.
Kia Picanto с 2004-2011 г.в. | від $2800 до $7200 |
Тип кузова | 5-дв. хетчбек |
Об’єм багажника, л | 225/910 |
Двигуни 3 і 4-циліндр. | два бенз.: 1,1 л 12V (65 к.с.), 1,2 л 16V (77 к.с.) |
Резюме «АЦ»
smart обирають за пустотливу зовнішність, компактні розміри і задоволення від прудкої їзди. Щоправда, за такого стилю водіння на економічність бензинових версій не варто розраховувати, до того ж на старих авто незабаром може виникнути потреба недешевого капремонту двигуна.
Думка про створення субкомпактного міського автомобільчика прийшла в голову Ніколасу Джорджу Хаєку – засновнику годинникової компанії Swatch. Бажаючи довести свій проект Swatchmobile до конвеєра, він звертався за техпідтримкою до різних виробників, але порозумівся тільки з Mercedes-Benz. Прообразами нової моделі стали концепти Eco Sprinter і Eco Speedster (на фото), представлені в 1993 році. Щоб не втратити репутацію виробника преміум-моделей, Mercedes створив окреме, спільне підприємство з Swatch – Micro Compact Car, яке з’явилося в 1994 році, а вже через три роки було представлено передсерійний екземпляр smart (Swatch Mercedes Art). Однак після скандалу з перекиданням Mercedes А-klasse підготовка до виробництва мікролітражки тимчасово припинилася – компанія вирішила її доопрацювати. Серійне виробництво smart почалося в 1998 році, після чого фірма Swatch вийшла з проекту, а MCC перейменували в Smart GmbH.
09.97 Представлена нова компактна модель smart (індекс кузова 450).
07.98 Стартує серійне виробництво моделі.
01.09 Розпочато встановлення дизельного агрегату 0,8 л (41 к.с.)
02.00 Розпочато випуск кабріолета.
01.01 Новий бензиновий мотор 0,7 л (61 к.с.)
03.01 Чергова модифікація – відкрита версія Crossblade.
02.03 Рестайлінг моделі. З’явилася версія Brabus.
08.02 На базі smart створено дві нові версії: Roadster і Coupe.
09.06 Дебют другого покоління smart (451).