Як працює технологія G-Vectoring Control: реальний експеримент "Автоцентру"
Доки основна маса провідних автовиробників вимірює потенціал сучасної електроніки тільки підвищенням рівня безпеки та економічності машини, компанія Mazda пішла далі. Її інженери навчилися використовувати можливості електроніки для ще більшого комфорту, а точніше – для комфортної безпеки. Не секрет, що робота систем стабілізації курсової стійкості в багатьох випадках супроводжується різкими поштовхами, неприємними вібраціями та іншими проявами. Компанія Mazda уникла всіх цих негативних чинників і отримала низку переваг завдяки розробці і впровадженню технології G-Vectoring Control (GVC).
У процесі створення технології SKYACTIV від Mazda інженери зробили прорив у гнучкості керування двигуном, трансмісією і підвіскою автомобіля, що дало змогу втілити в життя й інші ідеї розробників. Одна з них – система G-Vectoring Control, а простіше кажучи – керування подовжнім і поперечним прискореннями (вектори тяги) під час маневрів та поворотів. Річ у тому, що при повороті керма на машину, а також на пасажирів і водія починають діяти відцентрові сили, спрямовані перпендикулярно поздовжній осі автомобіля. Якщо відцентрова сила велика, а зчіпні властивості коліс з дорогою низькі, це може спровокувати знесення або занесення авто. Коли машина чіпко тримається за дорогу, більший дискомфорт відчувають пасажири, яких кидає в бік дії сила інерції. Інженери Mazda знайшли спосіб зменшити ці небезпечні бічні сили, що, безумовно, поліпшило стійкість автомобіля на дорозі як при маневрах, так і під час прямолінійного руху. Це також внесло свою лепту і в підвищення рівня комфорту пасажирів.
Термін «векторна тяга» в теорії автомобілів раніше не зустрічався.
Його найчастіше використовували в авіації. Але з впровадженням в автомобілебудування всіляких систем активної безпеки він тепер згадується і в автомобільній термінології.
Як реалізувати хорошу ідею
Суть ідеї G-Vectoring Control – вміння оперативно і точно керувати крутильним і гальмівним моментами на кожному колесі при повороті керма на будь-який кут. На практиці це має тикий вигляд. Система G-Vectoring Control у такій ситуації на деякий час активізує гальмівні механізми коліс передньої осі. При цьому завдяки силі інерції, що діє на автомобіль, частина його ваги перерозподіляється на передню вісь. Збільшуючи таким чином навантаження на передню вісь, інженери Mazda поліпшили зчіпні властивості передніх коліс з дорогою. Тому в таких умовах маневри відбуваються з більшою точністю і збереженням курсової стійкості. Коли водій повертає кермо у вихідне положення («прямо»), GVC також миттєво підвищує крутильний момент на передніх колесах, тому збільшується навантаження на колеса задньої осі. Як результат – автомобіль рухається заданою траєкторією без різких знесень-заметів і неприємних бічних коливань пасажирів. При цьому у водія практично немає потреби у підрулюванні і стабілізації автомобіля, що особливо актуально на слизьких покриттях, коли під колесами лід, бруд або сніг.
Настільки ефективна допомога зазвичай залишається непоміченою водієм і пасажирами, однак у кінцевому підсумку це гарантує більш високий рівень безпеки автомобіля. У такій ситуації зберігається задана траєкторія руху, до того ж водій менше втомлюється. Як зазначають у компанії Mazda, це людино-орієнтований підхід поліпшення ходових характеристик всіх нових моделей Mazda.