Особенности сервисного обслуживания электромобилей и гибридов
Автомобіль залишається автомобілем незалежно від типу силової установки. І хоч би яким оригінальним є джерело його рушійної сили, крім нього більшість агрегатів і систем залишаються загалом незмінними. Здавалося б, обслуговувати їх можна без оглядки на тип двигуна –так само, як і транспорт із класичним ДВЗ. Але у разі з електромобілями і гібридами є одне застереження: під час робіт у різних зонах машини теоретично можливе ураження електрострумом високої напруги (200-400). На щастя, це єдина серйозна особливість сервісу машин з електротягою. Отож, чи готові ми до обслуговування масових машин з електроприводом?
Три відмінності
Клітинки акумуляторів
Основні роботи з обслуговування електромобіля і автомобіля з гібридною силовою установкою можна проводити на СТО, але за умови, що персонал:
1) має підготовку та діагностичні прилади для «спілкування» з електронним обладнанням електроприводу (яке, звісно, відрізняється від машин з ДВЗ);
2) готовий обслуговувати тягову акумуляторну батарею;
3) знайомий з технікою безпеки експлуатації високовольтного обладнання і має відповідні захисні засоби. Це умова найважливіша і стосується навіть робіт, не пов’язаних з електрообладнанням. Адже під високу напругу можуть потрапити деякі металеві частини машини.
Особливості начинки
Автомобіль з повністю електричним приводом або одночасно з ДВЗ і електроприводом (те, що ми називаємо гібридом) має практично однаковий перелік спеціального обладнання. Ремонт багатьох із цих блоків і вузлів можуть проводити лише на дилерських СТО – не через складність, а завдяки наявності тільки у дилерів інформації, програмного забезпечення і спецінструментів. Утім, на деяких незалежних СТО мережі Воѕсһ Service також є все необхідне для такого ремонту. Передусім це програмне забезпечення для діагностичного обладнання. Загалом якихось принципово незвичайних вузлів в електромобілях немає.
Головна кнопка
На випадок позаштатних ситуацій – вдома, в дорозі або на СТО – творці машин з високовольтною батареєю на борту (як електромобілів, так і гібридів) передбачили кілька видів захисного відключення тягової АКБ. Насамперед, це SMR (system main rele) – головне реле системи, яка автоматично перериває всі силові ланцюги в разі ДТП. Для таких ситуацій також є сервісний роз’єм – розмикачі, що дає змогу вручну перервати ланцюг високої напруги в межах акумуляторного блоку і знеструмити таким чином всі небезпечні для людини компоненти автомобіля. Всі сервісмени, допущені до роботи з електромобілями і гібридами, знають місце розташування цього розмикача, а також вміють ним користуватися.
Що потрібно
Перелік спеціального обладнання для обслуговування та основних видів ремонту електромобілів невеликий. Насамперед це захисні гумові рукавиці, універсальний ключ-тріскачка з ізольованою ручкою і мегомметр для визначення стану ізоляції. А діагностувати параметри електронного обладнання електромобіля і гібрида можна за допомогою звичайного універсального сканера KTS 590. В його програмному забезпеченні ESI Tronic закладено всі дані, необхідні для перевірки присутніх на ринку електрокарів і гібридів. Для діагностики деяких видів тягових акумуляторів може знадобитися сучасний тестер АКБ стандартного зразка. Але крім матеріально-технічного оснащення СТО необхідно, щоб до роботи з електромобілями і гібридами був готовий персонал. Працівники станції техобслуговування мають пройти хоча б елементарну підготовку. По-перше, їм потрібен свого роду курс молодого електрика, що передбачає найпростіші правила техніки безпеки. По-друге, сервісмени мають знати розташування і призначення всіх компонентів електрообладнання гібридів, а також електромобілів.
Бути чи не бути?
Головне питання, яке зазвичай непокоїть власників електромобілів: як довго працює батарея і чи можна в разі чого її «оживити». Всі відповіді можна отримати практично на будь-якій сучасній СТО. Наприклад, вже згаданий тут сканер KTS 590 показує напругу кожного з десятків модулів високовольтної батареї. І на підставі цієї інформації фахівець може зробити висновок про стан всієї батареї і перспективи її ремонту, який, власне, зводиться до виявлення й заміни відпрацьованих модулів.