Тест-драйв smart forfour: Великий оригінал
smart forfour 2004 р.
Така модель у гамі smart була і раніше. Складений на спільній з Mitsubishi Colt платформі forfour першого покоління випускався два роки, мав передній привід і розташований спереду мотор..
smart forfour 2014 р.
Ключові нововведення:
– задньомоторне компонування силового агрегату
– задній привід
– платформа, спільна з Renault Twingo
– колісна база зменшилася на 6 мм, довжина – 255 мм, ширина – на 20 мм і тільки висота збільшилася на 104 мм
– діаметр розвороту скоротився на 1,85 м
– двигуни: 1,0 л (71 к. с.) і 0,9 л turbo (90 к. с.)
– коробки передач: 5-ст. мех. і 6-ст. робот. Twinamic
В Україні:
Комплектації:
– passion
– prime
– proxy
Вартість моделі:
– від 311 692 грн.*
*На 18.04.2016 р. за курсом НБУ
Щоб скласти максимально повну картину про нові покоління smart, по закінченні тест-драйву 2-місного fortwo coupe ми перенесли свою увагу на 4-місний forfour. У нашій країні такі моделі менш популярні. Це можна пояснити тим, що в першому поколінні таку машину складали лише два роки – з 2004 до 2006 року, вона конкурувала з іншими представниками класу, була не такою цікавою в технічному сенсі й не мала показової маневреності.
Нині ситуація змінилася кардинально. Обидва представника сімейства smart ідентичні за шириною та висотою, а спереду їх навіть можна переплутати. І не випадково в фарах і ліхтарях я відчуваю французький шарм, а другий ключ запалювання, клавіші ввімкнення світла на стелі, кнопки центрального замка й аварійки, а також важіль механічної трансмісії тут такі самі, як у моделях французької марки Renault. Адже відтепер smart складають на спільній платформі з Twingo, а не з Mitsubishi Colt, як раніше.
.
Для довшого forfour камера заднього виду потрібніша. Її вічко в цій моделі заховане в емблему.
Технічні зміни forfour такі радикальні, що мотор із приводом переїхали з передньої частини авто на задню. І мені здається, що від всього цього чотиримісний автомобіль тільки виграв і у просторі салону, і в емоційному плані.
Порівняно з двомісною машиною у smart forfour двері виконані з металу.
Якщо спереду легко не відрізнити smart forfour від fortwo, то ззаду машини різняться дверцятами багажника. У 4-місної машини вони цілісні.
І ще для двох
Ми одразу окупували задній ряд. Дверцята відчиняються майже під прямим кутом 80 градусів, тому пробратися на гальорку і вибиратися звідти легко. Як випливає з назви авто, другий ряд призначений виключно для двох пасажирів, а з огляду на розміри самої машини, ці пасажири мають бути не більше ніж середньої комплекції. Хоча якщо і впираєшся колінами, то не в жорсткий пластик, а в м’які тильні частини спинок передніх крісел.
На другому ряду два роздільних крісла. Дива чекати не варто – місця там не дуже багато. Втім, доросла людина середньої комплекції вміщається. А дітям багато простору не треба. А от штатні для proxy і prime (для інших авто – опція) місця для кріплення планшетів знадобляться в дальній дорозі.
А от дітям ззаду місця достатньо, а щоб вони не нудьгували, сумно розглядаючи цільну спинку перед собою, в комплектації passion за доплату, а в prime та proxy як штатне обладнання, передбачено спеціальні пази, куди встановлюються кріплення під планшети. Отже, можна в дорозі мультики або кіно подивитися.
Вікна в задніх дверцятах не опускаються, а лише відчиняються на провітрювання.
Якщо треба перевезти великий вантаж, то його не обов’язково класти в багажник. Можна просто перевернути подушки задніх крісел і поставити на такі платформи пакети або коробки.
Обидва роздільних крісла другого ряду мають цікаву конструкцію – їхні подушки перевертаються і лягають нижче, перетворюючись у майданчики для вантажу. Таким чином у салон можна покласти не менше пакетів із супермаркету, ніж у багажник. Його обсяг у звичайній конфігурації такий самий, як і у двомісної машини, але коли ми складаємо спинки заднього ряду і переднього пасажирського крісла в forfour, то можемо перевезти майже втричі більше поклажі і вантаж завдовжки до 2,2 метра.
Покращений варіант
У передній частині салону відмінностей від двомісного smart fortwo coupe немає. В оздобленні так само широко використовується тема бджолиних стільників, на торпедо ті самі оригінальні «грибки» центральних дефлекторів обдування, «кулька» тахометра й годинка розташована біля лівої стійки кузова, а «планшет» управління аудіосистемою ще раз нагадує про Mercedes-Benz.
Акустична система JBL у нашому авто добре доповнює пакет Cool & Media.
І те, як виглядає панель і які функції пропонує, залежить від обраного пакета – Cool & Audio або Cool & Media. В обох випадках встановлено автоматичний клімат-контроль. Аудіокомплекс має AUX і USB-роз’єми, Bluetooth із функцією гучного зв’язку і потокове аудіо для передавання музики зі смартфона. Управління здійснюється за допомогою перемикачів, крім цього доступна універсальна підставка для смартфона з додатком smart cross connect для iOS і Android.
Кліматичний пристрій у нових smart з оригінальним повзунком, яким і регулюємо температуру. Кожна з кнопок має свій сектор, що підсвічується.
Після встановлення пакета Cool & Media медіасистемою, навігацією, телефонією, налаштуваннями авто та системою постійного зв’язку зі смартфонами на платформі iOS і Android через Mirror-Link керуємо за допомогою 7-дюймового сенсорного дисплея.
У нашій машині покращений медіацентр має сенсорний 7-дюймовий дисплей і додатково до зазначених можливостей забезпечує постійний зв’язок зі смартфоном через Mirror-Link, голосове керування і телефонію, а також пропонує навігаційну систему та розширений інтерфейс управління налаштуваннями авто. Самих лише звукових сигналів, що попереджають про перевищення швидкості, про перевищення самостійно встановленого ліміту швидкості руху, а також про наближення до навчальних закладів по 40 штук!
Лише звукових сигналів, які попереджають про перевищення швидкості, про перевищення самостійно встановленого ліміту швидкості руху і про наближення до навчальних закладів, по 40 штук!
Так само, як і у випадку з fortwo, салон smart forfour у виконанні passion може бути повністю чорним або розведеним помаранчевими, білими та сірими вставками. Комплектація prime пропонує інтер’єр у чорно-сірих тонах. А от такий біло-синій інтер’єр, як у нашому forfour proxy, можливо, й не дуже практичний, але показово нарядний.
У новому поколінні салони fortwo coupe і forfour однакові. Темний інтер’єр практичніший але ось такий біло-синій у найдорожчому виконанні proxy має дуже святковий вигляд. Але в forfour праворуч від важеля коробки передач може бути клавіша керування дахом.
І раніше тахометр для smart пропонувався як опція і розміщувався як прилад, що окремо стоїть на торпедо. Нині його оригінально розмістили біля лівої стійки кузова.
Ця сама комплектація відрізняється ще і 16-дюймовими колісними дисками. А це означає, що на машині встановлено і спортивний пакет. Він має жорсткішу, занижену на 10 мм підвіску, педалі з матованої нержавіючої сталі з гумовими вставками, спортивне кермо з перемикачами передач (для роботизованої трансмісії) і хромовану насадку випускної труби. Такі самі аксесуари пропонує і пакет Urban Style. Його виказують також пластикові накладки на колісні арки з гравіруванням «smart».
У нових smart на робочий стіл основного меню можна вивести два або три вікна. В останньому випадку можна одразу бачити, наскільки економічний стиль вашого водіння.
На 3,5-дюймовому кольоровому TFT-дисплеї щитка приладів маршрутну інформацію подано в такому самому стилі, як у Mercedes-Benz, і з аналогічною графікою, а керування покладено на мультифункціональне кермо. Однак його можливості щодо управління аудіосистемою та телефонною книжкою обмежені парою основних функцій. Все інше здійснюється через голосове управління і сенсорний екран із великими кнопками й хорошою реакцією. До речі, ми кілька разів зловили систему на тому, що під час набору номера вона підставляє на екран невірне ім’я адресата, хоча сам номер набирає правильний.
Висота smart forfour стала більшою, тому тут з’явилося вертикальне регулювання крісла водія та керма, доступне в пакеті Comfort. А от те, що машина тепер має меншу ширину, в салоні не відчувається.
Порівняно зі своїм попередником новий smart forfour коротший і вужчий, але високий, отож місця в салоні вистачає і оглядовість уперед хороша. Однак, як і в двомісній машині, тут не завадила б система моніторингу мертвих зон. Вона допомогла б асферичному сектору на водійському дзеркалі, особливо під час перелаштування вправо. Адже для машини доступні і менш популярні поки що системи – попередження про небезпечне скорочення дистанції (аналог Distronic у Mercedes-Benz, тільки без функції автоматичного гальмування) і про виїзд зі смуги руху.
За кермом виникає незвичне для smart відчуття, що в тебе за спиною несподівано багато вільного простору. Мабуть, це тому, що зі знайомих відчуттів від керування двомісним fortwo, звичних відгуків і реакцій машини розумієш, що задні колеса не буквально під тобою, а заднє скло smart forfour не просто за потилицею. Тому такою опцією, як камера заднього виду, у 4-місній машині ми користувалися частіше і з великим задоволенням.
Ідея даху-гармошки знайома ще зі smart fortwo cabrio перших поколінь. Незручно, що немає автоматичного режиму і клавішу доводиться тримати під час всього процесу відкриття й закриття.
У серпні в Україну має приїхати fortwo cabrio, а поки що саме smart forfour дає можливість прокотитися з вітерцем. Адже його дах може бути суцільнометалевим, глухим, панорамним, із ударостійкого полікарбонату або … м’яким, що відчиняється за допомогою електроприводу. Щоправда, швидше за100 км/год їхати з відкритим верхом вже некомфортно, оскільки вітер створює низькочастотний звук, який сильно б’є у вуха. І на ходу відчиняти/зачиняти дах не дуже зручно – клавішу біля важеля коробки передач доводиться утримувати протягом усього процесу. А сам принцип, коли верх збирається гармошкою в задній частині, вже знайомий за кабріолетами fortwo минулих поколінь.
Багажник у похідному стані має аналогічний 2-дверній машині обсяг у 190 літрів. Але після складання спинок другого ряду і правого переднього крісла він збільшується вп’ятеро. І тоді в салон поміщається вантаж завдовжки до 2,2 метра.
Сабвуфер у forfour відкручувати не так зручно, як в fortwo, оскільки у 4-місній машині він глибше захований за ліхтарем. Але виймати саб доведеться, якщо ви захочете дістатися до мотора.
Велика риба
Звісно, змагатися в маневреності з двомісною машинкою smart forfour не може, оскільки діаметр розвороту становить 8,65 м (на 1,7 м більше, ніж у fortwo), але він легко випереджає за цим параметром і свого попередника, і fortwo минулих поколінь! Адже новачок отримав параметричне кермове управління Direct-Steer, аналогічне Mercedes-Benz, яке залежно від швидкості змінює не лише зусилля, а й передавальне відношення. Легке кермо від упору до упору доводиться обертати на 3,5 обороту, але машина повертає просто під прямим кутом, і в міській тисняві автомобіль почувається як риба у воді. Нехай і більша, але дуже моторна.
Після початку руху дверцята в усіх smart автоматично блокуються – для нашого регіону функція геть не зайва.
А от на високих швидкостях ми відзначаємо запізнення реакції на поворот керма, а ще слабку інформативність, чутливість і точність керування. На заміських трасах весь час доводиться підкермовувати і підловлювати автомобіль. На жорсткішій спортивній підвісці і літніх шинах із нижчим профілем на 16-дюймових дисках він гостріше реагує на грубі нерівності ніж fortwo coupe, який ми тестували раніше, але 4-місний smart forfour важчий і довший, а тому плавність його ходу на нерівностях і на розбитій дорозі більша.
У комплектації proxy машина оснащена колесами з 16-дюймовими дисками, які, у свою чергу, йдуть разом зі спортивною підвіскою.
Поштовхи від задніх коліс практично невідчутні, smart не так підстрибує на нерівностях і стабільніше поводиться на високій швидкості. Хоча і тут з’являється знайоме з fortwo coupe відчуття, що машина трохи нишпорить. І знову ми схильні думати, що так проявляється робота системи стабілізації під час бічного вітру, яка злегка пригальмовує колеса з одного боку.
Новий smart forfour здатний розвернутися на набагато меншому п’ятачку, ніж попередник і навіть fortwo минулих поколінь!
Доки в Україну не приїхав BRABUS, найпотужніший мотор для нового smart модельного ряду 453 – це 0,9-літровий 90-сильний трициліндровик. Після запуску він працює за економною програмою, але завдяки турбіні після 2500 об/хв цей двигун дуже живий – він жваво прямує вперед і весело стрекотить аж до 6000 об/хв. І я зовсім не відчув, що динаміка forfour гірша, ніж у двомісної машини. Та й «на папері» різниця становить лише 0,6 секунди..
Уперше на smart «для чотирьох» двигун встановлено під підлогою багажника ззаду. Із 90-сильним турбомоторчиком об’ємом 0,9 літра машина досить спритна під час старту.
І тільки якщо обороти падають нижче зони максимального крутного моменту, то автомобіль мляво набирає хід – все-таки позначається скромний літраж. Є ще невелика пауза під час різкого старту з місця або в реакції на кікдаун, особливо з малої швидкості. Але ж трансмісія має ще і спортивний режим, і саме в ньому вона частіше використовує низькі передачі, підтримуючи більші обороти мотора.
Раніше smart forfour відрізняло двооб’ємне компонування з мотором під капотом спереду. Тепер під пластиковою кришкою залишилися тільки акумулятор, бачки для технічних рідин і радіатор охолодження.
А коли користуєшся ручним режимом, то вдається заздалегідь обирати потрібну передачу і їздити дуже жваво. В нашій машині зі спортивним пакетом змінювати передачі можна за допомогою підкермових пелюсток, що робить їзду більш захоплюючою. І тепер немає сенсу використовувати цей режим для того, щоб скоротити паузу і згладити момент перемикання. Адже на відміну від минулого робота нова трансмісія з двома зчепленнями twinamic підвищує передачі швидко та плавно.
Роботизована трансмісія twinamic має економічний і спортивний режими роботи. Але коли на машині встановлено спортивний пакет, то перемикати передачі можна і підкермовими пелюстками.
От тільки так само, як і з двомісним fortwo, під час купівлі моделі forfour я рекомендую замовити і збільшений із 28 до 35 літрів паливний бак. Адже витрата палива у 4-місній машині теж більша за заявлену. За активної їзди вона становила 8,6 л на 100 км. Таким чином на повному баку я проїжджаю 325 км. І це можна пояснити. Адже якщо не хочеш плутатися «під ногами» більших і потужніших машин, таких малюків, як fortwo і forfour, доводиться постійно пришпорювати. В результаті двигун скромного літражу постійно працює з великим навантаженням.
Маршрутна інформація на 3,5-дюймовому кольоровому TFT-дисплеї щитка приладів подана, як у Mercedes-Benz. З такою витратою палива поділки покажчика залишку палива в баку швидко порожніють.
Але тільки-но починаєш їздити плавно і спокійно, то й витрата палива зменшується, і ти отримуєш задоволення вже від іншого. Від того, яке справляєш враження на оточуючих, розвернувши smart forfour на скромному п’ятачку, висадивши з салону чотирьох дорослих пасажирів або витягнувши з машини вантаж понад два метри. До таких можливостей smart ще не всі звикли.
Але в нинішньому поколінні з параметричним кермовим управлінням, комфортнішою підвіскою, різноманітними функціями і допоміжними системами smart ще тісніше наблизився до Mercedes-Benz. При цьому на тлі свого попередника forfour став більш оригінальним автомобільчиком завдяки новому компонуванню силового агрегату, що більше відповідає марці smart.
Кузов і комфорт | |
У результаті того що мотор і коробка розміщені ззаду, в авто А-класу вдалося забезпечити колісну базу та простір у салоні, близькі до машин В-класу. І тому forfour більш комфортно та плавно, ніж fortwo, проходить нерівними і розбитими дорогами. | Неможливо подивитися залишковий пробіг. Сабвуфер у багажнику часом створює незручності. Щоб перевезти великогабаритний вантаж, доводиться думати, куди б прилаштувати жорстку полицю багажника. В цьому разі шторка-ролета, як в fortwo, буде кращою. |
Силовий агрегат і динаміка | |
З’явився вибір коробок передач – можна взяти механічну або роботизовану трансмісію twinamic. І працює вона більш плавно, ніж попередній робот. Максимальна швидкість forfour на 10 км/год більша, ніж у двомісного smart. Як опція доступний місткіший 35-літровий паливний бак. З 90-сильним турбомоторчиком об’ємом 0,9 літра машина досить спритна на старті. | За цифрами динаміка розгону forfour трохи гірша, а витрата палива трохи більша, ніж у fortwo з тим самим силовим агрегатом.
|
Фінанси й оснащення | |
Уже початковий рівень оснащення smart має електронну систему стабілізації руху ESP із функцією коригування курсу при бічному вітрі, систему допомоги під час старту на підйомі, круїз-контроль із обмежувачем швидкості, повний набір фронтальних і бічних подушок безпеки (зокрема аербег для колін водія), кріплення для дитячого сидіння ISOFIX, функцію автоматичного замикання дверцят після початку руху та інше обладнання. Запропоновано також різні опції та аксесуари. | За можливість захопити з собою ще двох пасажирів або перевезти більше вантажу доведеться доплатити – smart «для чотирьох» дорожчий за smart «для двох». Додаткові опції та аксесуари ще більше підвищать вартість машини.
|
smart forfour | |
Загальні дані | |
Тип кузова | хетчбек |
Дверцят/місць | 5/4 |
Габарити, Д/Ш/В, мм | 3495/1665/1554 |
База, мм | 2494 |
Колія передня/задня, мм | 1467/1429 |
Кліренс, мм | 103 |
Маса споряджена/повна, кг | 950/1450 |
Об’єм багажника, л | 185/975 |
Об’єм бака, л | 28 |
Двигун | |
Тип | бенз. з розпод. впр. турбо |
Розт. і кільк цил./кл. на цил. | R3/4 |
Об’єм, см куб. | 898 |
Потужність, кВт (к.с.)/об/хв. | 66(90)/5250 |
Макс. кр. мом., Нм/об/хв. | 135/2500 |
Трансмісія | |
Тип приводу | задній |
КП | 6-ст. робот. twinamic |
Ходова частина | |
Гальма передні/задні: | диск. вент./бараб. |
Підвіска передня/задня: | незал./незал. |
Підсилювач | електро |
Шини передня/задня | 185/45 R16/205/50 R16 |
Експлуатаційні показники | |
Максимальна швидкість, км/год* | 165 |
Розгін 0-100 км/год, с | 11,9 |
Витрата траса-місто, л/100 км | 3,6–5,2 |
Гарантія, років/км | 2/без обм. проб. |
Періодичність ТО, років/км | 1/15 000 |
Вартість ТО, грн | 3727 |
Мінімальна вартість, грн** | 311 692 |
Вартість протестованого автомобіля, грн** | 646 785 |
* Обмежено електронікою
** На 18.04.2016 р. за курсом НБУ для авто з обраним силовим агрегатом
Дмитро Чабан
Фото автора