Перший тест-драйв першого кросовера SEAT Ateca в Україні
Після появи SEAT Ateca на пересіченій місцевості стає ще тісніше. Новачок заявляє про активну життєву позицію і намагається по-німецьки карбувати склад, але в ньому добре чути пом’якшувальні іспанські інтонації.
Адже поява кросовера від SEAT була лише питанням часу. Маючи глобальну фольксвагенівську платформу MQB, було б нерозумно нею не скористатися. Тим паче коли сегмент компактних SUV активно розвивається в усьому світі.
Для тест-драйву ми отримали перший іспанський кросовер SEAT Ateca з 1,4-літровим 150-сильним бензиновим двигуном, повним приводом 4Drive і в найдорожчій комплектації Xcellence, та ще з силою-силенною додаткових опцій. Але навіть із таким зарядом його вартість становить 40 тис. дол. Заявка на успіх? Спробуємо розібратися.
Показати себе і побачити інших
Спілкування з Атекою обіцяє бути простим і легким. Адже на відміну від німецьких родичів з іспанськими машинами завжди простіше говорити мовою емоцій. Останні є і в зовнішності, і в ДНК. Нехай навіть техніка та модульна платформа у SEAT Ateca схожа на новий Volkswagen Tiguan, але відмінностей у них безліч, і не тільки в стилістиці.
Він і насправді компактніший: на цілих 123 мм коротший у довжину, на 18 мм нижчий і лише на незначні 2 мм ширший. А от різниця в колісній базі залежить від того, яким приводом оснащена Атека – переднім (2638 мм) або повним (2630 мм). Відповідно, вона менша, ніж у Тігуан, на 43 або 51 мм.
Він цілком у дусі молодіжного руху пропонує «колірний набір» (червоний, помаранчевий, синій, сталевий) для оздоблення деталей кузова, колісних дисків і панелей в салоні, а також – різні насадки на вихлопні труби. А в комплектації Style і Xcellence наче ненароком виставляє напоказ сріблясті елементи декоративного оздоблення бамперів.
Мало того що Атека немов витканий з гострих кутів і ламаних ліній, так він ще й увиразнює це світлодіодними ходовими вогнями і покажчиками поворотів. Вони є вже в базовому виконанні Reference. Але в цій комплектації звичайні галогенні фари не створюють такого сильного ефекту, як повністю світлодіодна оптика SEAT Full LED в комплектаціях Style і Xcellence.
Щоправда, я не раз пошкодував, що в цьому разі протитуманні фари в передньому бампері позбавляються функції освітлення поворотів. Адже світлодіодна оптика Атеки її також не має, як і не передбачено можливості автоматичного перемикання на ближнє або дальнє світло HIGH BEAM ASSIST.
А от у вітальній проекції на землю Welcome Light силуету машини з назвою моделі є і практична складова – підсвічувати простір біля передніх дверцят. Але SEAT Ateca Xcellence і в салоні пропонує створити фонове освітлення, що відповідає вашому смаку, обравши один із 8 варіантів.
Ще більше приємних особливостей навіть у найбагатшому оснащенні пропонується за доплату. Приміром, “Атека” нагадує, щоб ви не забували телефон у машині. Цей SEAT розуміє, що ви можете замовити бездротову зарядку смартфона.
За допомогою голосового керування можна маніпулювати інтерфейсом телефона, радіо, носіями музики та навігації. Але після переведення системи авто на українську мову ця функція так і не завантажилася.
А крім парктроніків і камери заднього виду можна встановити і систему кругового огляду Area View. Вона дає змогу вмикати основну трансляцію з будь-якої з камер або зверху поглянути, що там відбувається навколо машини
Функція особливо цінна біля супермаркетів, де вам можуть у будь-який момент підкласти свиню у вигляді порожнього візка. Та й виїжджати заднім ходом зі щільного ряду або гаража безпечніше, коли датчики системи моніторингу мертвих зон Blind Spot Detection завдяки асистентові Rear Cross Traffic Alert попереджають про машини, що наближаються збоку, і навіть повідомляють, з якої саме сторони.
Але під час звичайної їзди система попереджає про попутний транспорт лише миготінням лампочок у відповідному дзеркалі. Хоча у деяких конкурентів це супроводжується ще й звуковим сигналом, що більш ефективно.
Утім, незважаючи на завужені на догоду стилю дзеркала, проблем з оглядовістю не виникає. А якщо сумніваєтеся у своїх можливостях, то за додаткову плату процес паркування можна покласти на систему Park Assist. Інші автоматичні помічники працюють як у місті, так і на трасах. Front Assist готова самостійно уповільнювати машину і розпізнає пішоходів. Адаптивний круїз-контроль утримує дистанцію на вищих швидкостях.
Завдяки окремій форсунці омивача можна підтримувати чистоту об’єктива камери заднього виду. Вона для найдорожчого виконання Xcellence пропонується в базі, а ось за систему кругового огляду треба доплатити.
Інші автоматичні помічники працюють як у місті, так і на трасах. Front Assist готова самостійно уповільнювати машину і розпізнає пішоходів. Адаптивний круїз-контроль утримує дистанцію на вищих швидкостях.
Зима минула, так що відсутність підігріву керма можна і не помітити. Але нитки електричного обігріву лобового скла авто видають наявність цієї приємної опції. І на ключі висить пульт керування автономним опалювачем.
Обігрів лобового скла включається в два етапи – спочатку заходиш в меню клімат-контролю, і там з’являється потрібна кнопка. Не бачу в цьому проблеми, оскільки користуєшся опцією не часто, до того ж на машині, яка стоїть. Зате це дає змогу уніфікувати панелі і кнопки з машинами, в яких цієї опції немає. У цьому ж розділі меню можна змінити інтенсивність обдування, налаштувати автономний обігрівач і провести інші операції з системою клімат-контролю.
А ось систем підтримки дистанції в міських заторах Traffic Jam Assist, утримання в смузі Lane Assist і розпізнавання дорожніх знаків в Україні для Атеки не пропонуються. Крім того на SEAT Ateca не використовується віртуальний щиток приладів Active Info Display і проекційний дисплей.
І навіть більш сучасний мультимедійний комплекс Plus не підтримує Google Map і Google Earth. З усім цим обладнанням нас ознайомив новий Тігуан. Зате з налаштуваннями Атеки розбираєшся набагато простіше і швидше, оскільки тут немає глибоких коригувань, як у Volkswagen.
Сидіння водія з електричними приводами дає змогу сісти дуже глибоко і надійно. Але якщо пустите за кермо іншого водія, то приготуйтеся згадувати свої регулювання, оскільки пам’яті налаштувань Ateca не пропонує.
І другий ряд тут без підігріву і регулювань. Втім і вибиратися зручно. Для перевезення великогабаритних речей спинка дивана складається з двох різних за розміром частин, а для довгомірів пропонується окремий лючок. Також дуже легко управляти кришкою багажника, якщо облаштувати її електричним приводом з безконтактним керуванням Easy Open.
Відчинити і зачинити відсік можна, просто махнувши ногою під заднім бампером. Це дає змогу не тільки класти громіздкі речі в багажник, а й забирати їх. Під бампером також може перебувати фаркоп з електричним приводом.
Тепер не тільки асфальтом
Мінімальну ціну моделі забезпечує базова комплектація Reference для машини з 3-циліндровим 1-літровим 115-сильним бензиновим двигуном, механічною трансмісією і переднім приводом.
Коли Атека розпізнає ключ в кишені власника, кнопка запуску двигуна починає миготіти червоним кольором у ритмі серця. Але куди цікавіше машина їде з 1,4-літровим 150-сильним турбодвигуном TSI. Він доступний у всіх комбінаціях з механічною і роботизованою коробкою DSG, з переднім і повним приводом і, на наш погляд, буде популярнішим.
За рахунок турбонаддуву двигун легко розкручується і вже при 1500 об/хв віддає максимальні 250 Нм крутильного моменту. І нехай цифра не така вражаюча, як на турбодизелях, але вся ця тяга доступна аж до 3500 об/хв. Тому що розганяється 1,4-літровий Атека рівно, впевнено, хоча й без фанатизму – за 8,9 с до сотні.
Під час набору швидкості коробка з двома пакетами зчеплення перемикається оперативно й непомітно. А ось при різкому розгоні з невеликої швидкості деколи виникають затримки. Щоб уникнути їх у рваному міському ритмі, можна в будь-який момент перевести коробку в спортивний режим або добирати передачі самостійно – важелем або підрульовими перемикачами. Але і в цьому разі за необхідності DSG йде вниз при кікдауні.
На ввімкненому режимі Eco мотор практично не реагує на невеликі переміщення акселератора, з показовим спокоєм і неквапливістю відгукується на різке додавання газу.
Мультимедійний комплекс ділиться великою кількістюрізної інформації.
Деколи така необхідність виникає і тоді, коли намагаєшся їхати економно. Хоча таке налаштування і не передбачає активної їзди. Адже коробка максимально рано перемикається вгору, а після скидання газу трансмісія розмикає зчеплення – і SEAT Ateca їде накатом.
Переключившись у режим Normal, отримую усереднені реакції, але машина вже доволі точно і лінійно відгукується на команди, веселіше набирає хід, більш оперативно працює і коробка. Але мені найзручніше їздити в режимі Sport. У ньому DSG раніше виходить на знижені передачі і тримає мотор на високих обертах.
Так що Атека швидше і жвавіше розганяється після інтенсивного гальмування, прискорюючись для переналаштовування, обгону, випередження або проїзду перехрестя. Як на мене, таке налаштування найбільше відповідає характеру авто іспанської марки. Так що можна і систему стабілізації перевести в спортивний режим – посунути поріг її спрацьовування.
А якщо під час рівної спокійної їзди зайве напруження силового агрегата напружує, то його можна скинути простим поворотом ручки в інший режим. Підходить для цього і комбінація налаштувань Individual, в якій можна створити свою конфігурацію роботи двигуна, кліматичної установки, рульового керуваання та активного круїз-контролю.
У машинах із повним приводом є ще два профілі їзди – Off Road (налаштовувати його як у Тігуані не можна) і Snow. При їх виборі ще і система стабілізації ESC змінює алгоритм своєї роботи. Наприклад, у позашляховому режимі вона перестає душити мотор, але продовжує імітувати міжколісне блокування.
І це працює. Закінчивши позувати з високо вивішеним колесом, Атека доволі легко їде вперед, а не сповзає з перепони заднім ходом з піджатим хвостом. І під кутом (щоб не пошкодити передній звис) в’їхати на круту піщану гору і піднятися по ній кросовер теж дає змогу.
За кермом знай собі тисни на газ і слухай, як скрегочуть і хрумтять старанні механізми, сповільнюючи буксуючі колеса. Але головний помічник у таких умовах – це повний привід на основі багатодискової муфти Haldex 5-го покоління з електронно-гідравлічним керуванням.
А під час звичайної їзди допомога повного приводу буде помітніша на мокрій і слизькій дорозі або коли треба проїхати снігом, піском або брудом. Але на цьому переваги версії 4Drive не закінчуються. У такої машини збільшений з 176 до 189 мм кліренс, з 19,4° до 20,6° кут в’їзду і з 25,5° до 27,9° – кут з’їзду.
Діагональне вивішування не стало для SEAT Ateca непереборною перешкодою. Зате дало змогу переконатися у прекрасній жорсткості кузова: всі дверцята відчиняються і зачиняються без перекосів, кришка багажника чітко стає на своє місце. Після цих перевірок кросовер поїхав вперед, а не назад.
Це дає змогу сміливіше паркуватися і підніматися на бровки, спокійніше проїжджати розбиті, порізані і понівечені вибоїнами ділянки. Хвацько маневрую між ними в різних режимах, не помічаю різниці у налаштуваннях керма. Воно завжди зберігає комфортно-приємне зусилля і лінійні реакції. І керується машина легко і точно.
Підвіска не трясе, але працює трохи шумно. Особливо гучно колеса з 18-дюймовими дисками і покришками 225/50 відбивають ритм на великих тріщинах і вибоїнах асфальту. У SEAT Ateca немає регульованих за жорсткістю амортизаторів, але підвіска впевнено розправляється з дефектами – особливо з горбиками і латками. Не пропускає їх, але на кузов передає в набагато м’якшому вигляді.
Подальші кроки
Початок покладено. І наступного кроку компанії SEAT в сегменті SUV довго чекати не доведеться. Слідом за компактним SEAT Arona, можливо, підтягнеться й більший кросовер.
Фото автора
SEAT Ateca
• перший кросовер компанії
• складено на модульній платформі MQB, яка лежить в основі великої кількості моделей концерну Volkswagen
• «Вибір покупців 2017» у конкурсі AUTOBEST 2017
В Україні:
Бензинові двигуни:
• 1.0 TSI (115 к.с.)
• 1.4 TSI (150 к.с.)
Дизельні двигуни:
• 2.0 TDI (150/190 к.с.)
Коробки передач:
• 6-ст. механічна,
• 6-ст./7-ст. робот. DSG
Привід:
• передній 2WD
• повний 4WD
Комплектації:
• Reference
• Style
• Xcellence
Вартість моделі:
• від579 850 грн*
*На 22.03.2017 р.
Резюме «Автоцентру»
Кузов і комфорт | |
+ Перший кросовер іспанської компанії є самобутнім. Стилістика легкових моделей дуже гармонійно прижилася і на SUV. У комплектаціях Style і Xcellence ефектними є сріблясті вставки в бамперах, немов виступні елементи захисту. Суворий автомобіль може легко стати молодіжним і оригінальним завдяки набору для стилізації. Салон у задній частині на диво просторий. Підвіска добре розправляється з нерівностями, машину не трясе навіть на розбитих дорогах. | − Тріщинами та вибоїнами машина проїжджає з гучним і лунким стуком коліс. Занадто просте оснащення заднього ряду. |
Силовий агрегат і динаміка | |
+ Розгін завдяки двом пакетам зчеплення відбувається рівно і напористо. Вгору коробка перемикається непомітно і швидко. У всіх машинах незалежно від комплектації є розширена система міжколісного блокування XDS, функції Start-Stop і рекуперації енергії. Пакет систем, що підвищують економічність та екологічність, працює з усіма налаштуваннями. Тому навіть у режимі Sport двигун під малим навантаженням працює на двох з чотирьох циліндрів, а на коротких зупинках вимикається. | − Витрата пального 1,4-літрового мотора виявилася вищою за обіцяноу – в межах 9-10 л на 100 км. Роботизована коробка часом спотикається і роздумує під час перемикань. Спортивні налаштування майже не позначаються на рульовому механізмі. |
Фінанси й оснащення | |
+ Нехай для SEAT Ateca і не доступні деякі опції, які пропонує новий Тігуан, але це дає змогу утримати максимальну вартість Атеки на набагато нижчому рівні. При цьому Атеку оснастили великою кількістю корисного обладнання: повністю світлодіодними фарами, вітальною проекцією Welcome Light, функціями автоматичного паркування Park Assist і запобігання зіткнення в місті Front Assist, моніторингу мертвих зон, безключового доступу та запуску двигуна, безконтактного керування кришкою багажника Easy Open, а також активним круїз-контролем, мутимедійним комплексом Plus, колінною подушкою безпеки та іншим обладнанням. | − Клімат-контроль лише двозонний, без керування на другому ряду, навігаційна система не підтримує карти Google і Google Планета Земля. |
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive | |
Загальні дані | |
Тип кузова | універсал |
Дверцят/місць | 5/5 |
Габарити, Д/Ш/В, мм | 4363/1841/1625 |
База, мм | 2630 (2638)* |
Колія передн./задн., мм | 1572/1544 |
Кліренс, мм | 189 (176)* |
Маса споряджена/повна, кг | 1476/2010 |
Об’єм багажника, л | 485(510)*/1604 |
Об’єм бака, л | 55 |
Двигун | |
Тип | бенз. з безпос. впр. турбо |
Розп. і к-сть цил./кл. на цил. | R4/4 |
Об’єм, см. куб. | 1395 |
Потужність, кВт (к.с.)/об/хв | 110(150)/5000-6000 |
Макс. кр. мом., Нм/об/хв | 250/1500-3500 |
Трансмісія | |
Тип приводу | пост. повний 4Drive |
КП | 6-ст. робот. DSG |
Ходова частина | |
Гальма передні/задні | диск. вент./диск. |
Підвіска передня/задня | незал./незал. |
Підсилювач керма | електро |
Шини | 225/50 R18 |
Експлуатаційні показники | |
Максимальна швидкість, км/год | 189 |
Розгін 0-100 км/год, с | 8,9 |
Витр. траса-місто, л/100 км | 5,8-7,2 |
Гарантія, років/км | 2/без обм. проб. |
Періодичність ТО, км | 15 000 |
Мінімальна вартість, грн** | 832 211 |
Вартість тестованого авто, грн** | 1 087 589 |
*Для версії з переднім приводом
**На 22.03.2017 р. для авто з обраним силовим агрегатом