Тест-драйв Citroen Berlingo Venturi. Електричний ексклюзив
Якщо заглибитися в історію автомобілебудування, то можна помітити, що на різних її етапах виробляли електромобілі, які суттєво відрізнялися рівнем за технологій і типом акумуляторних батарей. Один із таких екземплярів ми протестували.
Citroеn Berlingo Venturi – це виріб невеликої французької автомобілебудівної компанії Venturi Automobiles, яка обладнала Citroеn Berlingo електричною силовою установкою з унікальною акумуляторною батареєю. Вона зовсім не нікель-кадмієва (як на гібридних Toyota або Lexus) або літій-іонна (як на сучасних електромобілях Nissan Leaf або Tesla Model S), а натрій нікель-хлоридна. Робоча температура такої батареї становить 270-350°С.
Цей електромобіль потрапив в Україну зі Швейцарії, де він був на службі в однієї компанії. Його пробіг на момент доставки в нашу країну становив лише 2 тис. км.
Зручність зарядки
Зручність зарядки такого електромобіля – окрема тема для розмови. В комплект зарядки входить шнур зі звичайною двоконтактною вилкою з заземленням. Це зручно, оскільки можна підключитися до зарядки, перебуваючи біля дому або офісу. Але з такою вилкою не можна підключитися до зарядних станцій електромобілів на парковках супермаркетів або автозаправних комплексів.
Крім того, є свої нюанси і при підключенні до побутової мережі. Електроніка Berlingo Venturi дає змогу заряджати батарею в трьох режимах – струмом у 16, 10 або 7 ампер. Для умовно швидкої зарядки, звісно, слід встановити режим 16 А. Але для цього потрібно бути впевненим, що побутова мережа і переноска-подовжувач витримають такий струм. Ми, наприклад, використовували 50-метровий подовжувач, який витримує струм 16 А (зазначено на котушці подовжувача), але при цьому провід необхідно повністю розмотати. Спочатку ми про це не знали, тому після однієї нічної зарядки на 16 А котушку трохи повело. Крім того, слід бути впевненим у хорошій струмопровідності і розеток, і домашньої проводки. Якщо ви не впевнені у них, після підключення до мережі через 15-30 хвилин варто спробувати ступінь нагріву розетки. Якщо вона гріється, то краще переключити машину на режим зарядки на меншому струмі (10А або 8А).
Варто зазначити, що цей тип батарей (натрій, нікель-хлоридна) відрізняється підвищеним внутрішнім опором, тому зарядка такого електромобіля навіть в режимі 16 А займає до 8 годин. Варіанта прискореної зарядки для цієї батареї не існує з тієї самої причини.
Індикатор зарядки батареї виводиться на дисплей центральної консолі. Повного заряду вистачає на 120 км.
До речі, кабіну водія тут обігріває автономний бензиновий нагрівник Webasto.
Ходові якості
У русі Citroеn Berlingo Venturi далекий від нинішніх електромобілів Nissan Leaf, BMW i3 або Tesla Model S з їх прекрасною динамікою розгону. На відміну від них, Berlingo Venturi розганяється до 60 км/год за цілих 13 с, а сотню набирає за нескінченні 99 с! Більш того, 110 км/год для цього електромобіля – максимальна швидкість. Втім, для міського розвізного фургона більшого і не потрібно. Рульовий механізм тут з електропідсилювачем і з пристойним передаточним числом, тому кермо дуже легке, а його хід від одного крайнього положення до іншого становить три з половиною оберти.
Але такі динамічні характеристики на руку власникам підприємств. Навіть дуже активний найманий водій на такій машині не буде схильний до агресивної їзди, яка призводить як до підвищення ймовірності ДТП, так і до зниження ресурсу вузлів і деталей ходової частини автомобіля.
Підвіска в Citroеn Berlingo Venturi не просто комфортна, а дуже комфортна. З одного боку, нашими розбитими дорогами на такій машині їздити справді комфортно. Але слід постійно контролювати рельєф дороги і подовжнє розгойдування автомобіля, щоб не шубовснути черевом об асфальт. Річ у тому, що дорожній просвіт у районі передньої осі становить дише 13 см, а нижня точка – це корпус модуля з силовою установкою і акумуляторною батареєю.
Незнайомі АКБ
Натрій нікель-хлоридні акумулятори, що дістали назву ZEBRA, були створені для потреб електротранспорту наприкінці 1980-х років. Їх основний виробник – швейцарська компанія MES DEA. В таких акумуляторах використовуються дешеві складові – розплавлений натрій, хлорид нікелю (II), керамічний твердий електроліт і розплавлений аллюмохлорид натрію (NaAlCl4) у функції рідкого електроліту. Для роботи необхідно підтримувати внутрішню температуру на рівні 270-350°C. Тому в складі акумуляторних батарей ZEBRA є нагрівач, повітряний охолоджувач. Вони упаковані в сталевий двостінний високоміцний ізоляційний корпус, між стінками якого є вакуумний прошарок. Система керування батареєю підтримує її внутрішній стан на оптимальному рівні, автоматично вимикає живлення за відсутності навантаження і в критичних ситуаціях (є вбудований датчик катастрофи).
Завдяки тому, що твердий електроліт, що розділяє анод і катод, є ізолятором, батареї ZEBRA мають нульовий рівень саморозряду. На підтримання робочої температури натрій нікель-хлоридного акумулятора Z5C контролеру необхідно витрачати від 100 до 120 Вт енергії, що розряджає повністю заряджений акумулятор за тиждень.
Недолік акумулятора ZEBRA – висока температура – у випадку з електромобілем може бути також і перевагою. При навантаженні виділяється додатково до 10% теплової енергії від споживаної потужності, що для зимових умов означає до 600-1000 Вт тепла для малого електромобіля і не впливає на дальність пробігу. Ті ж 100 Вт тепла під час стоянки забезпечать мінімальний обігрів сидінь і салону в зимових умовах.
Переваги | Недоліки |
• Висока екологічна безпека – основні компоненти натрій нікель-хлоридних акумуляторів екологічно інертні. |
• Велика вартість батарей. |
Підсумок
З огляду на велике розмаїття електромобілів і їх АКБ, перед купівлею незнайомого екземпляра слід врахувати кілька нюансів. По-перше, треба знайти зручне місце для зарядки електромобіля. По-друге, обрати СТО, де зможуть якісно обслуговувати і ремонтувати машину. По-третє, підрахувати, чи вистачить вам запасу ходу зарядженого електромобіля на день експлуатації.
Фото автора