Європейський стандарт безпеки дитини в автомобілі
В умовах сучасного товарного достатку, за рідкісним винятком, все споживчі групи товарів виробляються строго відповідно до встановлених законів, правил, регламентів і т.ін. Як ви знаєте, розумієте або здогадуєтеся, таких нормативних документів існує дуже велика кількість. І вони мають класифікацію. Однією з характеристик таких класифікаторів, є територіальність дії тих чи інших стандартів. В силу того, що ми належимо до європейської спільноти, в першу чергу нас цікавлять відповідні формалізовані вимоги до виробництва того, що ми купуємо в магазинах. Разом з фахівцями компанії Britax Romer Україна, сьогодні ми будемо говорити про європейський стандарт, який регламентує вимоги до виробництва спеціальних утримуючих систем для дітей в автомобілі. Для більшості з нас такі системи більш відомі під назвою «автокрісла для дітей».
Для технічно складних товарів, в багатьох країнах, існують особливі вимоги до процесу продажу та гарантійного обслуговування. Такий підхід є природним і зрозумілим. Чи не складно зрозуміти, що якщо на етапі продажу і після продажного обслуговування встановлені спеціальні правила, то що можна сказати про суворі правила з виробництва такої категорії товару. Автокрісла для дітей, безумовно, не можуть бути «винятком з цього правила». Вони знаходяться під пильною увагою європейського законодавства, що регулює питання безпеки учасників дорожнього руху. Ті з вас, хто знайомився з історією розвитку автокрісел для дітей, знає, що першим європейським стандартом, який уніфікував в собі всі існуючі на той час окремі правила в 1982 році, став протокол дитячої безпеки ECE R 44.
У цілому, цей документ налічує 4 редакції. З 1982 по 2013 рік, цей протокол був єдиним зведенням правил, який визначав стандарти виробництва, тестування і сертифікації автокрісел для дітей.
У цьому документі прописувалися вимоги з виробництва як окремих складових, так і в цілісності всього автокрісла. Окремо регламентувалися правила для організацій, які проводили сертифікацію автокрісел. Для цього встановлювалася методологія проведення ударних тестів, які визначали повну відповідність «кінцевого продукту» з існуючими європейськими нормами.
В контексті цього, необхідно сказати, що почали з’являтися організації, які проводили ударні випробування за методологією, яку встановлювали фахівці цих незалежних інституцій. Силові навантаження добровільних, незалежних тестів, перевищували рівень обов’язкових навантажень, встановлених в протоколі ECE R 44. Таким чином, очевидним був факт, що в існуючому стандарті прописувалися необхідні, але мінімальні вимоги, які в міру зміни багатьох факторів, що впливають на дорожню обстановку, ставали все менше і менше актуальними. Що в підсумку призвело до появи нового, сучасного європейського стандарту R129, більш відомого як протокол i-Size.
9 липня 2013 року набирає чинності перша редакція протоколу R129. Основна частина і всі наступні доповнення, яких уже понад десять, приймаються та затверджуються виключно Європейською комісією, яка функціонує в рамках Європейського парламенту. Ні в якому разі не можна зменшувати значимість протоколу ECE R 44 для становлення і розвитку інституту дитячої безпеки на дорогах Європи. Цей багаторічний нормативний документ став базисом для нового, більш сучасного стандарту безпеки R129. Ніщо не стоїть на місці, тому основний діючий стандарт постійно розвивається і доповнюється. Для повноцінної дії цього протоколу були розроблені і затверджені протоколи R14 і R16. Ці документи законодавчо регулюють питання, які стосуються безпосередньо автовиробників. А саме: вимоги до системи кріплень ременями безпеки, кріплення IsoFix, кріплення TopTether. Таким чином, чітко прописуються вимоги до автомобілів в контексті кріплення спеціальних дитячих утримуючих систем. У чому ж були недоліки попереднього протоколу, що виникла така необхідність вводити нові нормативи дитячої безпеки. Завдяки змістовній консультації від професіоналів компанії Britax Romer Україна, ми визначимо основні відмінності між цими двома директивами.
Обов’язкове транспортування дітей від народження в положенні «обличчям проти руху» до 15 місяців. Мінімальні вимоги до росту дитини, для того, щоб її пересаджувати в положення «обличчям по ходу руху», є відмітка 76 см. Britax Romer встановлює таку позначку на рівні 83 см. Усім фахівцям абсолютно очевидно, що перевезення маленької дитини в автокріслі, яке встановлено в положенні «проти руху», є найбезпечнішим. І чим довше батьки саме так їздять з малюками, тим це безпечніше для останніх. Але це вже окрема тема. У стандарті ECE R 44 – це було обов’язковим лише до 9 місяців.
Основним антропометричним критерієм при визначенні відповідного автокрісла для дитини, тепер є її зріст. Саме цей параметр дозволяє підібрати найоптимальніший спеціальний утримуючий засіб. Зріст дитини, більш за всіх інших фізіологічних характеристик, впливає на розташування автокрісла в автомобілі ( «по ходу руху» або «проти ходу руху»), тип фіксації всередині автокрісла ( «5-ти точкове внутрішнє кріплення» або «3-х точковий штатний ремінь»). Також це правило з’явилося для полегшення батьківського вибору необхідного автокрісла. У попередньому протоколі групи автокрісел класифікувалися за вагою та віком дитини.
Існує велика кількість статистики, яка фіксує різні дані пов’язані з ДТП за участю дітей. Найбільш травматичним є фронтальні зіткнення. Але при цьому будь-який автомобіль досить ефективно поглинає енергію фронтального удару, за рахунок великої зони деформації кузова. При бічному зіткненні перший шар захисту у вигляді кузова автомобіля, знаходиться в безпосередній близькості з пасажиром. Дослідження, проведене в Швеції, показало, що близько 50% дітей у віці до 3 років, які отримали смертельні травми в аваріях, постраждали від удару в результаті бокового зіткнення. На додаток до цього слід зазначити, що 28% ДТП відбуваються в результаті бокового зіткнення. У стандарті R129 з’являються норми, що зобов’язують проведення обов’язкових ударних випробувань з моделюванням бокового зіткнення, для отримання відповідної сертифікації. Що, само собою зрозуміло, передбачає впровадження нових технологій у виробництві автокрісел для дітей, що дозволяє забезпечувати максимальний захист від бічних ударів. Чого не було, на жаль, в стандарті ECE R 44.
Правильність установки автокрісла в автомобілі- це ще одна дуже поширена проблема, яка безпосередньо впливає на безпеку дитини в автомобілі. Неофіційна статистика (її практична частина) показує, що в 7 з 10 випадків, коли автокрісло вперше встановлюється людиною без спеціальних навичок, інсталюється з помилками. Тим самим нівелюється певний відсоток загальної безпеки, який можливий тільки при ідеальній установці. Власне кажучи, рішенням цієї проблеми, ще в далекі 1990 роки, зайнялася компанія Britax Romer. Для цього була створена система кріплення IsoFix. Тип фіксації в автомобілі, який максимально мінімізує ступінь помилки при установці. Всі автокрісла повинні бути обладнані, в обов’язковому порядку, механізмом кріплення IsoFix. У змісті попереднього протоколу такі вимоги були відсутні.
Інновацією цієї європейської системи стандартів, є вимоги до автовиробників. Вони вказують тільки на ту частину, яка стосується питань дитячої безпеки. У даному випадку мова йде про стандартизацію автомобілів по протоколу I-Size. Це означає те, що всі автомобілі повинні бути обладнані точками кріплення IsoFix. Плюс до цього, забезпечити фіксацію третьої точки кріплення (Якірний ремінь або опорна нога). Іншими словами, повинна бути проведена повна синхронізація автокрісел з автомобілями. Виробники зобов’язані візуалізувати ці точки в салоні автомобіля відповідним знаком I-Size і вказати про це в керівництві по експлуатації транспортного засобу. Можливо ви стикалися з проблемою, коли довго доводилося з’ясовувати, чи підходить певне автокрісло до вашого автомобіля, чи ні. Щоб виключити ці незручності, були прийняті норми, про які було написано вище.
Існує ще безліч моментів і питань, пов’язаних з дією європейського стандарту дитячої безпеки в автомобілі R 129 (i-Size). Ми будемо і далі висвітлювати ці нагальні та актуальні теми. І нагадуємо, що отримати професійну консультацію і вибрати безпечне автокрісло ви можете на сайті http://britax-roemer.com.ua/.