Яким має бути обов'язковий технічний огляд (ТО) в Україні?
Загальновідомо, що в рамках Угоди про асоціацію з ЄС Україна зобов’язалася приєднатися до Директиви 2009/40/ЄС про введення обов’язкового ТО з акцентом на екологічну безпеку транспортних засобів (ТЗ) і Верховна Рада ухвалила Закон, згідно з яким вже через 11,5 місяця з 01.01.2018 року в Україні вводиться ОБОВ’ЯЗКОВИЙ ТЕХНІЧНИЙ ОГЛЯД для ВСІХ авто.
Що я думаю з цього приводу? З одного боку, я разом з моїми друзями – джиперами Воїном, Підводником, Алексісом Ліпіріді, Штюрманом, Вовком, Остапчуком, Диким та іншими, був організатором акції протесту автомобілістів 5-6 лютого 2009 року під ВР проти підвищення транспортного збору і корупційного техогляду. А потім разом з колегами ходив до екс-президента Януковича, “гнув шапку”, переконував (і переконали!) його скасувати тодішній ТО, а точніше, “торгівлю талончики ТО працівниками ДАІ” (адже майже ніхто тоді чесно ТО не проходив, це була просто “годівниця”).
А з іншого боку, я розумію, що небезпечні авто на дорогах є загрозою не лише їхнім власникам, а й іншим водіям (на моїх очах одного разу відірвалося колесо у “копійки”, а якось просто перед моїм авто перекинулася фура).
Тому я, як законослухняний громадянин, виконуватиму Закон про обов’язкове ТО всіх авто, але зроблю все можливе, щоб новий ТО знову не перетворився в корупційну годівницю.
Яким я бачу новий техогляд? Тільки таким, як у Європі! На відміну від людей, які не бували в ЄС, але голосно кричали про Європу, я часто буваю в ЄС і можу об’єктивно оцінювати. Я зовсім не ідеалізую ЄС, але їхній підхід до ТО мені загалом подобається.
Отже, як проводять ТО в ЄС, як бачу його я, і що пропонують українцям наші чиновники?
1) Техогляд в ЄС проводять тільки СТО, акредитовані або об’єднаннями автомобілістів (наприклад, ADAС у ФРН), або ТЮВ чи ДЕКРА, що добре зарекомендували себе. Головний критерій – наявність сертифікованого автозаводом обладнання та програмного забезпечення для діагностики авто. Чиновники не втручаються взагалі. СТО, які проводять перевірку техстану авто (зокрема, і дилерські СТО), можуть і відремонтувати (привести до ладу) ТЗ. Ще й більше, якщо на СТО під час проведення ТО буде виявлено несправність, що загрожує безпеці ДР, то авто просто не випустять із СТО (тільки на евакуаторі), запропонувавши його одразу відремонтувати. Будете впиратися і захочете поїхати на несправному авто? Викличуть поліцію!
А що пропонують наші чиновники?
А) Автодилерам взагалі заборонити перевірку техстану авто;
Б) Акредитуватиме СТО для ТО “уповноважений державний орган”, тобто самі чиновники, і підставою для отримання дозволу на проведення ТО, найімовірніше, буде не наявність обладнання і ПЗ для діагностики, а корупційні або родинні зв’язки з потрібними чиновниками.
В) Так зване навчання фахівців з ТО також проводитимуть державні центри.
Зрозуміло, що така схема сприятиме поверненню до того самого “корупційного техогляду”, який ми спільними зусиллями скасували! І, до речі, я не тільки не соромлюся того, що для досягнення цієї мети довелося “піти на поклін” до екс-президента, а й пишаюся, що доклав руку до скасування цієї “годівниці”. І повернення “годівниці” мені не подобається.
2) Нові авто віком до трьох років, які перебувають на обслуговуванні у дилерів, в ЄС ВЗАГАЛІ не проходять ТО! Я підтримую цю норму, і у нас теж планується, що для авто віком до 5 років підтвердженням про проходження ТО буде сервісна книжка з відміткою уповноваженого СТО.
3) В ЄС під час проходження ТО основний акцент роблять на екологічності і безпеці авто. Те саме пропонують зробити і у нас. Я розумію, що екологічність авто – це дуже важливо, але я основний акцент зробив би на безпеці автомобіля. Адже не секрет, що менше ніж через рік 60-70% українських іномарок (особливо ті, у яких вирізаний каталізатор-нейтралізатор вихлопних газів з випускної системи), ТО без хабара не пройдуть! При цьому старенькі «Москвичі» за відсутності у них проблем з безпеки ДР ТО пройдуть, оскільки для них щодо екології під час перевірки вимоги нижчі (також проходять без проблем у ФРН старі «Вартбурги» і «Трабанти» родом з НДР), а от іномарка не пройде, хоч власник і буде пояснювати, що він купив авто вже з вирізаними каталізатором і сажовими фільтрами.
Тому на перехідному етапі я поставив би на перше місце саме безпеку, а не екологічність! При цьому усунув би з постанови Кабміну, яка регламентує порядок проведення ТО, непотрібні або несуттєві операції під час проведення ТО. Скажіть, навіщо під час ТО перевіряти справність кондиціонера або лічильника пробігу? Або наявність сколів на дисках і іржі на кузові? Як це впливає на безпеку автомобіля? Ніяк!
4) В ЄС СТО несе повну відповідальність за результат. Державного контролю у стилі “один з сошкою і семеро з ложкою” не існує. Тому я категорично проти спроб чиновників контролювати самі СТО і процес проведення ТО, оскільки це значно підвищить вартість ТО для українців. І це не тільки витрати на винагороду чиновникам-контролерам. Наприклад, спроба ввести вимоги щодо обов’язкової відеофіксації процесу і зберігання цієї інформації не менше ніж 5 років призведе до того, що СТО буде зобов’язана розширити штат (ввести посаду відеооператора) і відмовитися від сторожа дяді Васі, уклавши договір з держслужбою охорони (адже інформацію про ТО треба охороняти). Як сильно збільшиться вартість?
5) Запровадити жорстку відповідальність СТО за проведений ТО, як в ЄС, з обов’язковою видачею водію на руки копії роздруківки перевірки техстану з діагностичного стенда, зберігаючи оригінал, тим самим зменшивши ймовірність проведення фіктивного ТО “куму, свату, брату”.
6) В ЄС автомобіль, в якому встановлено несертифіковані комплектуючі або запасні частини з “розборок” (крім запчастин, офіційно проданих автомагазином на шротах після утилізації старих авто) техогляд не пройде. Я розумію, що в наших умовах стрімкого зубожіння населення такі нововведення можуть бути передчасними, проте вимоги видавати документи та гарантійні зобов’язання після кожного ремонту або втручання в авто необхідно ввести. При цьому СТО за умови виникнення проблем під час ТО за необхідності матимуть право вимагати від автовласника відповідні документи.