Як зміняться Правила дорожнього руху?
Головні зміни, які мають поліпшити ситуацію на українських дорогах, коментує один із розробників законопроекту, правозахисник, автор книг «100 порад від штрафів ДАІ», Володимир Караваєв. Ось його основні тези нового законопроекту про українські ПДР:
Проїзд екстренных служб
Сьогодні великою проблемою є проїзд автомобілів швидкої або іншої екстреної допомоги до місця призначення, від чого іноді залежить життя людини. В умовах дорожнього затору проблискові маячки і сирени не допомагають. У нових правилах ітиметься, що такі автомобілі мають рухатися не крайньою лівою смугою, як це відбувається зараз, а центральною. В цьому разі водії інших автомобілів зможуть звільнити смугу, переміщаючись на сусідні смуги ліворуч або праворуч (рух «ялинкою»). На таких смугах водії інших транспортних засобів зобов’язані будуть надавати таку можливість шляхом збільшення дистанції між собою. Саме така практика застосовується в Європі.
Інший приклад. Сьогодні чимало ДТП за участю патрульних автомобілів стається через неефективність проблискових маячків, які інші учасники руху просто не помічають або не розуміють їх призначення. Нові ПДР зобов’яжуть водіїв автомобілів оперативних служб і екстреної допомоги у разі відступу від вимог ПДР, вмикати не лише маячок, а й спеціальну звукову сирену.
Говорячи про дії поліції, можна згадати і про сигнали регулювальника. В його рухах зникне положення правої руки, зігнутої перед грудьми. Навіть у країнах пострадянського простору, не кажучи вже про Європу, такого сигналу вже давно немає. Як свідчить досвід, він вводить в оману водіїв і ускладнює розуміння подальших дій.
Світлові прилади
Оновлена редакція ПДР чітко врегульовує часті запитання щодо користування покажчиками поворотів на перехрестях з круговим рухом, що зменшить ризики виникнення аварій. Після виїзду на таке перехрестя, у разі подальшого руху по колу, водій матиме увімкнути лівий поворотник, а при виїзді – правий. Такий порядок дасть змогу здійснювати виїзд із перехрестя з будь-якого ряду (як це і відбувається на практиці). На інших ділянках дороги момент ввімкнення поворотників зумовлюється не тільки відстанню до повороту, а й часом до початку маневру – від 3 до 5 секунд. Обов’язковим використання покажчиків поворотів стане і під час руху заднім ходом, що полегшить розуміння такого маневру іншими водіями.
Продовжуючи тему користування світловими приладами, варто згадати про уточнені правила ввімкнення фар з метою привернення уваги інших учасників дорожнього руху. Короткочасне ввімкнення (перемикання світла фар, при цьому один довгий (протягом 1-2 секунд) сигнал дальнім світлом означає вимогу (прохання) дати дорогу, зокрема під час обгону, або прохання про перемикання світла фар зустрічного транспортного засобу з дальнього на ближнє; два-три коротких сигнали дальнім світлом протягом 1-2 секунд є підтвердженням того, що водій цього транспортного засобу поступається дорогу або попереджає про небезпеку на дорозі. Також фари треба буде вмикати під час руху зустрічною смугою в момент виконання об’їзду якої-небудь ділянки дороги (наприклад, через ремонт), якщо тимчасовими дорожніми знаками чи дорожньою розміткою, передбачено такий порядок об’їзду.
Дещо зміниться порядок взаємодії водія автомобіля, що здійснює рух заднім ходом, з водіями інших транспортних засобів. Під час руху заднім ходом завжди є сліпі зони, помічника не завжди вдається знайти, а в разі ДТП завжди винен той, хто здає назад. Оновлені Правила зазначають, якщо транспортний засіб при русі заднім ходом робить поворот направо або наліво, і оглядовість в напрямку руху закрита (припарковані транспортні засоби або інші об’єкти), водії інших транспортних засобів, напрямок руху яких він перетинає і які з об’єктивних причин можуть бути непоміченими, мають за можливості перелаштуватися зі смуги, на яку здійснюється виїзд заднім ходом, а якщо цього зробити не вдається, зупинитися не ближче ніж за 10 м до транспортного засобу, що рухається заднім ходом, і дати йому можливість закінчити маневр.
Рух у заторах і маневрування
Актуальним є і питання подолання дорожніх заторів, у яких особливо проявляється культура водіння. А вона є далеко не в усіх водіїв. Тому нова редакція Правил дорожнього руху передбачає, що у разі виникнення затору в дорожньому русі, зумовленого наявністю перешкоди або небезпеки на окремій смузі руху (проведення дорожніх робіт, дорожньо-транспортна пригода, наслідки стихії тощо), водіям слід проїжджати вузьке місце по черзі з кожної смуги (ряду). При цьому водій транспортного засобу, що поступається в звичайних умовах дорогою, може продовжувати рух лише після того, як переконається, що інший водій, що має перевагу в русі, поступається йому такою перевагою, і для нього не буде небезпеки.
Правила виконання випередження та об’їзду у чинній редакції ПДР взагалі не відображені, хоча ці маневри є потенційно небезпечними. Зокрема, не розглядається випадок, коли водії двох (або більше) транспортних засобів одночасно починають випередження або об’їзд, пов’язані з перелаштуванням на одну суміжну смугу. На практиці першим їде той, хто краще вміє тиснути на педаль «газу». Оновлені ПДР прибирають чергову «білу пляму» і за аналогією з порядком виконання обгону дають перевагу в русі водію транспортного засобу, що рухається попереду.
Перевезення сипучих матеріалів у відкритому кузові вантажівки – наболіла тема! Досі не було окремої норми, яка б чітко регламентувала правила такого перевезення. А вони, між іншим, суттєво впливають на безпеку дорожнього руху, забруднюючи проїжджу частину, піднімаючи пил тощо. Нові Правила наказують, що таке перевезення дозволяється тільки за умови використання тентів або чохлів (брезенту, щільної тканини, поліетиленових матеріалів тощо), що запобігають висипанню сипучих матеріалів на проїжджу частину.
Ще можна наводити безліч прикладів: оновлені правила зупинення та стоянки (зокрема й вимушеної), правила проїзду перехресть, використання смуги для руху громадського транспорту, рух на прилеглих територіях і т. д. і т. п. Але головне, на що варто звернути увагу, модернізовані Правила не «напружуватимуть» водіїв і не зобов’язуватимуть їх до перескладання іспитів. Вони лише пояснюють і впорядковують ситуації, з якими більшість учасників дорожнього руху і так стикається практично щодня. Головне, щоб у цих ситуаціях всі діяли за єдиним стандартом. Тоді і порядку на дорогах буде більше.