Готуємо машину до літа: на що потрібно звернути увагу
Перехід від холодного сезону до теплого у дбайливого водія супроводжується не тільки заміною шкребка і щітки в багажнику на протисонячний екран. Певної уваги навесні потребує і сам автомобіль – звісно, якщо вам не байдужа його подальша доля.
Під час зимової експлуатації більшість систем автомобіля зазнають додаткових навантажень, пов’язаних не лише з морозами, а й з перепадами температур, з підвищеною вологістю, з особливостями зимових шляхів тощо.
Тому з приходом тепла в машині багато чого слід перевірити, а дещо – і замінити. Відразу скажемо, що для комплексної міжсезонної діагностики потрібна певна кваліфікація, тож не всі роботи можна виконати власними силами.
Двигун
Навіть якщо двигун протягом останніх місяців не демонстрував жодних проблем, його варто перевірити “на комп’ютері”. Діагностичний сканер покаже можливі помилки в роботі основних систем, оцінить якість згорання робочої суміші у циліндрах, виявить колишні збої в електрообладнанні та інші нюанси. Це дасть підстави судити про стан важливих деталей і перспективи мотора в цілому.
Крім того, слід проінспектувати рівень робочих рідин у системах і оглянути двигун на предмет протічок. Зниження рівня рідин неприпустиме, адже навіть найменша протічка з часом обов’язково перетвориться на значну. А у разі втрати оливи, антифризу, гальмівної рідини чи рідини гідропідсилювача керма може статись аварійна запинка двигуна чи ДТП на дорозі.
У багатьох моделей до підкапотного простору взимку потрапляє брудний солоний розчин з дороги. Якщо таке характерно і для вашої машини, то все, що є під капотом, треба обов’язково очистити.
Трансмісія
Найперше, що треба оглянути при інспекції машини на підйомнику чи на ямі – гумові чохли ШРУСів. Ця недорога “гармошка” захищає найдорожчі деталі трансмісії – шарніри ведучих коліс, зазвичай передні. Тріщини часто виникають в глибині складок гофри, тому їх можна не помітити. Це може довести шарнір до скорого виходу з ладу через втрату мастила. Якщо машина має привод на задню вісь (або трансмісію 4х4) подібні гофри будуть і на карданному валі, а іноді – і біля задніх коліс.
Зрозуміло, що разом з візуальним оглядом агрегатів трансмісії треба проконтролювати її працездатність: чіткість перемикання передач, плавність змикання зчеплення (там, де воно є), плавність прискорення і відсутність ривків при зміні динаміки і повільному русі. Для такої перевірки треба знайти вільний від перешкод і в цілому безпечний відрізок рівного шляху.
Ходова частина
Підвіска автомобіля страждає від зимових шляхів чи не найбільше з-поміж інших систем. Зокрема, гумові деталі підвіски швидше зношуються і через низькі температури, і через додаткові нерівності на дорозі. Так само і амортизатори, і шарніри в холодний сезон зазвичай працюють більше звичайного. Перевірку треба зробити як візуальну, так і – дуже бажано – інструментальну, на спеціальному стенді. Мета – переконатись, що амортизатори сухі, а численні шарніри підвіски та рульового управління не мають надмірних люфтів.
Зношені шарніри слід замінити, а от з амортизаторами можна не поспішати. Спочатку слід розібратися, наскільки “потіння” впливає на ефективність демпфірування – зв’язок між цими явищами непрямий. Якщо при їзді по вибоїнах ходова стукотить, підвіску з того боку вивчайте особливо ретельно.
Відразу треба перевірити ступінь і характер зносу гальмівних колодок. Вони, буває, страждають від камінців відсіву, який комунальники використовують проти ожеледі: потрапивши в супорт, вони обмежують рухомість деталей механізму і колодки зношуються не синхронно. На машинах віком близько десяти років слід уважно оглянути розташовані під днищем трубопроводи гальмівної і паливної систем. Якщо вони сталеві, то з віком можливі серйозні, аж до наскрізних, пошкодження трубок від корозії.
Інтер’єр
Холодний період року може суттєво вплинути на стан салону автомобіля. В першу чергу мова про сніг і воду, які різними шляхами потрапляють в машину – на взутті пасажирів, через нещільності у кузові, з мокрим одягом, багажем тощо. Наслідки високої вологості в інтер’єрі – не тільки пліснява і важкі запахи, а й проблеми з контактами проводки, корозія металевих деталей під кріслами і під торпедо.
Одне слово, інтер’єр, слід очистити і просушити після зими. Знімні килимки треба випрати, штатне покриття підлоги – почистити і просушити. Зробити це можна, наприклад, у теплому боксі СТО або залишивши машину на півдня на сонці.
Порада від експертів «Автодім Атлант»
Оскільки сучасні автовиробники вже давно позиціонують свої моделі, як всесезонні та незалежні від погоди, то якось по-особливому готувати машину до літа не обов’язково. Але сенс міжсезонних приготувань в іншому.
Якщо автомобіль, як у більшості українських автовласників, давно вже не новий, то пережиті ним протягом зими погодні негаразди обов’язково вплинуть на залишок ресурсу вузлів і агрегатів. І щось у машині обов’язково передчасно зноситься або вийде з ладу. Тож, якщо власник хоче продовжити безпроблемну експлуатацію машини, йому варто після зими перевірити її основні системи і усунути наявні проблеми.
Окремо радимо не забувати перевіряти кліматичні установки. Після зими на дорогах багато хімії і солей, яким прибирають ожеледицю. Через це ззовні дуже страждають такі металеві агрегати, як радіатори тощо. Також, щоб уникнути пошкоджень компресора кондиціонера, бажано перевірити кількість фреону у системі та оцінити запахи в салоні. Поганий запах при включенні кондиціонеру є ознакою того, що треба робити очищення випарника кондиціонера. Це дуже впливає на алергенні прояви людини.
А ще потрібно звертати увагу на ті проблеми, які вже назрівають. Зважайте й на те, що у кожної моделі авто свої слабкі місця і свої нюанси зношення, а значить, звертатись по таку комплексну діагностику треба до компетентних майстрів, які мають досвід і головне – достатній рівень теоретичної підготовки.