X

Як правильно підбирати акумулятор для зими

Одна з найперших зимових проблем автомобіліста – акумуляторна батарея, яка не може запустити холодний двигун морозним ранком. Як вибрати АКБ для сучасного авто, коли номенклатура батарей сягає десятка типів? Експерти компанії Bosch допомогли «Автоцентру» скласти чіткі рекомендації.

З акумуляторами для нинішніх автомобілів справді все дуже непросто. Попри те, що вони все ще за інерцією називаються стартерними, їхній функціонал збільшився. Так, вони все також запускають двигун машини, але не в меншій мірі від них залежить робота численних бортових систем, які раніше або не існували, або обходилися енергією генератора під час роботи мотора.

Одне слово, вибирати акумулятор для автомобіля сьогодні треба по-новому, і одним значенням ємності, на яке все ще спираються у більшості магазинів запчастин, вже не обійтися.

З чого починати вибір АКБ

Найпростіше – придбати точно такий акумулятор, як визначив виробник вашого авто. Але по-перше, не завжди відомі всі його електричні параметри, а по-друге, власникові іноді хочеться чогось кращого. Проте, однозначно треба врахувати геометричні розміри акумулятора, спосіб його кріплення (нижній чи верхній) та розташування клем (плюс лівий чи правий). Зазначимо, що в деяких нечастих випадках можна встановити батарею більшого розміру, і ще в більш нечастих – використати виконання з “не тим” плюсом. В будь-якому випадку при купівлі АКБ треба буде назвати продавцю модель автомобіля, модель його двигуна і комплектацію – від цього залежить не лише геометрія, а й електричні параметри.

Ємність

Цей параметр показує кількість енергії, яка поміщується в акумулятор. Виражається в ампер-годинах – 42 Аh, 55 Аh, 60 Аh, 77 Аh тощо і великою мірою залежить від розмірів батареї. Проте, в корпусі одного типорозміру випускаються моделі з різною ємністю. Наприклад у марки Bosch найпопулярніша європейська АКБ габаритами 242×175×190 мм може мати ємність від 55 Аh до 63 Аh.

Часто власник бажає придбати батарею збільшеної потужності і обирає відповідно модель більшої ємності. Це припустимо, але велика, більше 10 Аh прибавка не має особливого сенсу відразу з кількох причин. Перш за все, більшу АКБ генератор автомобіля буде довше заряджати, і може статися так, що ви не завжди зможете скористатися більшою ємністю батареї – адже вона часто буде напівпорожньою, особливо взимку. По-друге, постійне перебування у напіврозрядженому стані потроху скорочує життя акумулятора.

Але найголовніше, що орієнтуючись виключно на більшу ємність, власник отримує, можливо, не зовсім те, що хотів би. Грубо кажучи, більша ємність – це більш тривалий час роботи, наприклад, аудіосистеми під час пікніка, або більша кількість спроб старту мотора морозним ранком. В той час як збільшення іншого параметру може забезпечити цей старт з першої ж спроби. Йдеться про пусковий струм – він же струм холодного прокручування.


Пусковий струм

На цей параметр звертають увагу не так часто, а даремно. Він виражається в амперах і означає максимальний струм, який спроможна видати батарея протягом 30 секунд: 480А (EN), 560А (EN), 600А (EN), 300A (DIN) і т.д. Важливо порівнювати показники з однаковим індексом в дужках, ці літери говорять про методику заміру. Чим вище пусковий струм, тим краще, бо це є гарантією того, що стартер крутитиме двигун з заданою швидкістю незалежно від морозу.

Як спростити вибір АКБ

Зрозуміло, що більшості нинішніх автовласників аж ніяк не хочеться вникати в тонкощі електротехніки і порівнювати рядки цифр і літер на корпусах батарей. Тому є сенс звернутися до класифікації, яку запровадила для свого асортименту компанія Bosch, відома в першу своїми розробками в галузі автомобільної електрики.

Всі “бошевські” автомобільні акумулятори розбиті на п’ять лінійок – за рівнем споживання енергії автомобілями, для яких ці батареї призначені: S3, S4, S4E, S5, S5A.

Серія батарей S3 – базова, призначена для авто з невеликим рівнем енергоспоживання. Проте, в ній використані технічні рішення, що виділяють її з-проміж інших батарей початкового рівня, через що вона має високий пусковий струм та швидше відновлення  заряду.

Серія батарей S4 створена для машин з високим рівнем енергоспоживання. При тих самих розмірах корпусу вона має більший пусковий струм і більшу ємність, наприклад, не 56 Аh, як в S3, а 60 Аh. Це найбільш затребувана серія акумуляторів даної марки.

Серія батареї S4E використовує сучасну технологію EFB. Це дуже важливо, бо така відмінність робить її придатною для автомобілів із системою “Старт-стоп”, що глушить і запускає двигун бува по кілька разів за хвилину. Такій батареї потрібна висока стійкість до циклічних навантажень і глибоких розрядів. Адже машині потрібен впевнений пуск двигуна під час зупинки, наприклад, на світлофорі, коли АКБ одночасно живить велику кількість споживачів при заглушеному двигуні. І більше того, підсаджений у таких умовах акумулятор EFB швидко поповнює втрачений заряд від генератора. Нарешті, звичайний акумулятор, навіть серії S4, не витримає в такому режимі і півроку, бо тільки технологія EFB дозволяє акумулятору витримувати багатократні глибокі розрядження.

Серія батареї S5 використовує ще більш сучасні рішення, в їхньому стандартному корпусі упаковано більшу кількість пластин. Відповідно, АКБ цієї лінійки мають додаткові 30% потужності при холодному запуску у порівнянні з стандартними моделями, втричі більшу циклічність та високу вібростійкість. Наприклад, ємність акумулятора S5 у найпопулярнішому типорозмірі не 56 Аh, а 63Ач.

Серія батареї S5A є топовою в акумуляторній лінійці Bosch. Тут використано технологію AGM, що підвищує всі електротехнічні характеристики. Цей акумулятор створено для особливо важких умов роботи в електромережі із системою Start & Stop або з системою рекуперації енергії гальмування. Важливо, що ця батарея витримує  глибші розряди, причому багатократно, а значить, вона при непрацюючому двигуні живить енергією численні системи сучасного автомобіля без наслідків для себе. З іншого боку, акумулятори S5A приймають заряд вдвічі-втричі швидше, без затримок відновлюючись після витрат енергії, коли двигун “відпочивав”. Нарешті, завдяки великому стартовому струму ці акумулятори забезпечують впевнений запуск двигуна навіть у сильні морози.

Головне про вибір АКБ

Сучасні акумулятори настільки ж непрості, як і авто, для яких вони призначені. Тому при виборі не довіряйтесь випадковим “експертам”, звертайтесь або до кваліфікованих консультантів перевірених торгових точок, або на сертифіковані СТО. Щоб АКБ Bosch працювала протягом усього життєвого циклу без проблем, треба бути впевненим, що електрообладнання автомобіля у повному порядку. А перевірити це можна у мережі майстерень Bosch Car Service – власне, там, де допоможуть правильно підібрати і сам акумулятор.