X

Щоб не «перегріватися» влітку: ТОП-5 порад з догляду за системою охолодження

Одне з побоювань власника ненового авто напередодні літнього сезону – «закипіти» у спеку. Проте, щоб двигун не перегрівався у літню погоду, треба завчасно перевірити його систему охолодження.

В будь-якого сучасного мотора система охолодження є традиційно слабким місцем. Сюрпризів для нас у неї приготовано чимало, аж до найгіршого – повного ремонту двигуна або його списання у брухт. На щастя, всі ці небезпеки можна завчасно виявити, передбачити та нівелювати – звісно, якщо у діагноста буде достатній рівень знань і досвіду.

Очевидні ознаки проблем системи охолодження

Деякі проблеми системи охолодження може виявити і сам власник. Для цього потрібно відкрити капот, а з інструментарію знадобиться лише ліхтарик.

  • Антифриз. Рівень охолоджуваної рідини може бути на позначці Min, бо рідинам властиве випаровування. Якщо доводиться доливати антифриз частіше, ніж раз у три-чотири місяці, то треба шукати місце протічки. Колір рідини має бути якомога ближчим до первинного вигляду, а протилежне може говорити або про її надмірний вік, або про забруднення системи, зокрема, через корозію в ній.
  • Протічки. Сухі сліди патьоків говорять про те, що при працюючому двигуні тут може протікати антифриз. Цю проблему варто негайно ліквідувати, адже ніхто не знає, як скоро вона стане причиною повної втрати рідини. Інспектувати двигун на предмет протікання антифризу треба або під час роботи, або відразу після вимкнення мотора.
  • Гумові шланги і пластикові патрубки. З доступних для огляду деталей системи першими здаються шланги і патрубки. На гумі, при ретельному вивченні, можна побачити дрібні тріщини, а на пластику – ще й сколи і, іноді, втрачений первинний чорний колір. Досвідчені механіки знають термін служби цих деталей для кожної моделі авто. І для того, щоб ці деталі не підвели вас у дорозі, бажано замінити їх завчасно.
  • Електрообладнання. В сучасних двигунах система охолодження завжди пов’язана з електрикою та електронікою. Тому треба переконатись, що її датчики, дроти та роз’єми протягом минулої зими не заливало солоним брудом, водою, антифризом та оливою. Також треба упевнитись, що на них не пошкоджена ізоляція, а самі дроти не надламані.

Інші ознаки проблем системи охолодження

За підсумками холодної пори року слід пригадати, чи не було дивних явищ у поведінці двигуна і деяких інших систем. Якщо на панелі приладів є термометр охолоджуючої рідини, слід час від часу контролювати весь процес прогріву двигуна в його динаміці. Якщо з ним все гаразд, прогрів має відбуватись рівномірно, без відхилення стрілки у зворотній бік і її повторного повернення в бік робочої температури.
Правильно працююча система охолодження після прогріву має тримати стрілку в оптимальній зоні робочої температури за будь-яких умов. Більша температура може допускатися у випадку високих навантажень: тривалого руху на підйом, буксування в калюжі, піску чи снігу. Але все одно це має бути не кипіння мотора, а зміщення вказівника температури в максимально праву частину оптимальної зони шкали. Звернути увагу водія на несправність може опалювач салону: температура повітря з дефлекторів після прогріву мотора має бути однаковою.
Якщо ж термометр чи пічка ведуть себе неадекватно, треба звертатися в автосервіс, адже це є ознакою серйозних проблем типу несправність термостата, помпи, патрубків, а то й дещо гірше: засмічення радіатора (радіаторів) або заповітрювання системи.

Які проблеми можна вирішити лише на СТО

Яким би ретельним не був візуальний огляд і якими б прискіпливими не були спостереження водія, виявити деякі несправності або ознаки майбутніх несправностей можна тільки на СТО.

Так, професіонали можуть компетентно перевірити:

  • справність вентилятора обдуву радіатора та його датчика;
  • стан радіатора у місцях, важких для огляду;
  • стан патрубків у важкодоступних місцях;
  • справність термостату (термостатів – на двигунах, де їх декілька);
  • орієнтовний ресурс помпи (насоса охолоджувальної рідини).

Візит на сервіс важливий не лише ширшими технічними можливостями тамтешніх працівників, а й наявністю в них досвіду ремонту та обслуговування автомобіля вашої моделі і з вашою моделлю двигуна. Це необхідно для більш-менш точного визначення залишкового ресурсу деяких деталей і вузлів системи охолодження – зокрема, помпи, гумових шлангів та пластикових патрубків.

Як продовжити ресурс системи охолодження

Надійність і безвідмовність системи охолодження частково залежить від того, як за нею доглядає власник машини. Тому небайдужому до цього питання власнику варто дотримуватись таких порад:

  • Не забувайте час від часу контролювати температуру двигуна під час руху.
  • Періодично відкривайте капот і перевіряйте кількість антифризу в компенсаційному бачку.
  • Фіксуйте для себе дивні явища у «поведінці» машини: нештатні звуки з-під капоту, запах біля нього та в салоні, пара в передній частині машини, перебої в роботі опалювача. Це все є ознаками негараздів з патрубками, вентилятором, помпою та її приводом. Подібні симптоми має також перегрів двигуна і повітряні корки у системі охолодження.
  • Якщо машина старше 10 років і часто виїздить у далекі маршрути, варто мати в багажнику запас води чи антифризу (близько 2 л.) для можливого доливу.
  • Навіть якщо ваша автівка вже стара, витримуйте регламентні строки обслуговування двигуна та його навісного обладнання: ременів, роликів, помпи та охолоджувальної рідини.

Найстрашніше, що може зробити власник для охолоджувальної системи свого авто – це експлуатувати машину з низьким рівнем антифризу, навіть якщо йдеться про кількасот метрів, які залишилися до СТО чи до власного гаража. Сучасні мотори дуже легко перегріти, і часто це призводить до катастрофічних пошкоджень циліндро-поршневої групи та головки блоку циліндрів. А це, в кращому випадку, завершується капітальним ремонтом мотора.

Порада від експертів «Автодім Атлант»

Варто зазначити, що система охолодження є чудовим індикатором віку машини. Вона однією з перших починає сигналізувати власникові про те, що автомобіль вже давно не новий. Це означає, що машина потребує нового рівня уваги: не лише регулярних перевірок основних систем, а й превентивних замін деталей. І в першу чергу, саме в системі охолодження. Відмова її роботи може призвести до зупинки машини далеко від дому, або ж і до капремонту двигуна. Звісно, цього всього можна не робити і продовжити експлуатувати машину як нову, але тоді доведеться змиритись з ризиком несподіваних поламок і відповідних проблем у дорозі.

В «Автодім Атлант» радять перевіряти рівень охолоджуючої рідини і оцінювати, чи має вона світлий рожевий колір. При цьому дуже важливо не робити це на «гарячий двигун», адже в такому випадку є ризик отримати опіки. При виникненні питань з рівнем охолоджувальної рідини достатньо долити до відмітки «максимум» звичайну дистильовану воду. У разі повторного виявлення проблеми варто не зволікати і звернутися на сервіс. Після замін агрегатів чи ремонтів системи охолодження спеціалісти «Автодім Атлант» завжди використовують тільки оригінальну рідину і доводять концентрацію до необхідної.