Добре працюючі склоочисники – більше, ніж про зручність огляду дороги під час руху. Від них часто залежить безпека багатьох людей. Дуже важливо мати чисте скло з максимально повною оглядовістю, щоб правильно оцінювати дорожню ситуацію і приймати вірні рішення, які, без перебільшення, інколи можуть врятувати життя. І коли це може трапитись, невідомо – а значить, щітки мають завжди бути у належному стані.
Уявімо ситуацію, коли ви на швидкості 100 км/год здійснюєте обгін великої фури. Ніби все гаразд: вам вистачає місця, швидкості і запасу потужності двигуна, але раптом з-під коліс вантажівки вилітає фонтан бруду і накриває ваше лобове скло. Ви звичним рухом вмикаєте склоочисники (або це робить слухняний автомат), але замість очищення скла щітки рівним шаром розмазують бруд по ньому, через що видимість падає до нуля.
Ситуація, на жаль, цілком реальна, і дійсно дуже небезпечна. Ми підготували поради для виходу із подібного становища.
Чому погано чистять склоочисники
Головний принцип роботи склоочисника полягає у щільному приляганні його гумової частини до скла. Щоб це прилягання було постійним попри всі ускладнення, працюють декілька механізмів: підпружинені поводки, шарнірний чи гнучкий каркас щіток і гумова частина, яка має особливий профіль, що забезпечує прилягання робочих кромок при русі щітки в обидві сторони.
Основні причини поганої роботи склоочисників:
- Старіння гумової частини. Під впливом сонячного світла та озону повітря гума з часом твердішає і склоочисник втрачає свої якості. В цьому випадку допоможе лише заміна
- Зношення шарнірів каркасу. Щітки, які мають каркас з шарнірами, з часом страждають люфтами в місцях сполучення окремих частин. Це вирок склоочиснику, адже він не може повторювати усі вигини скла, а ще може допустити неконтрольований нахил гумової частини
- Зледеніння каркасу. Ці самі каркасні щітки втрачають ефективність через зледеніння – внаслідок ожеледі чи перетворення снігу на воду і потім на лід. Каркас треба очистити, примусово розворушивши його
- Втрата пружності безкаркасної основи. Склоочисники безкаркасного типу позбавлені деяких недоліків каркасних конструкцій, але їхня суцільна пружинна основа може з часом розпрямитися. В такому випадку щітки також доведеться замінювати
- Лобове скло забруднене жиром. Випари оливи, антифризу та інші випари з під капоту, а також в цілому малоекологічна атмосфера великого міста часто створює на вікнах жирні відкладення. Навіть справні склоочисники розмазують по них вологу, і скло залишається мутним. Скло треба ретельно вимити ефективним миючим засобом
- Послаблення притискної пружини поводків. На старих автівках ця велика пружина часто втрачає пружність і склоочисник в цілому не притискується до скла. Іноді винна не стільки пружина, скільки шарнір біля неї, який “закис” чи відверто заіржавів. Також пружина може забитися снігом і кригою і так само втратити зусилля притискування до скла. Старі поводки треба замінити, шарніри – змастити мінімальною кількістю оливи, а кригу – прибрати
- Склоочисник неправильно встановлений. Щітка має бути жорстким продовженням поводка і згинатися відносно нього лише в одній площині. Все інше – результат зношення, неправильного підбору чи неправильної фіксації
Варто зазначити, що у якісних щіток старіння всіх деталей настає більш-менш одночасно. Тому марно намагатися виправити якусь одну проблему – наприклад, замінювати окремо гуму чи ремонтувати розбовтаний каркас. Така реставрація допоможе лише на короткий час.
Як часто варто замінювати склоочисники
Досвідчені автомобілісти, які зіштовхувалися у своїй практиці з різними дорожніми ситуаціями, замінюють щітки щороку. І певно, вони праві, адже саме після такого терміну починають проявлятись перші ознаки старіння.
Краще замінювати щітки завчасно, адже часто якісні і сучасні склоочисники, вже будучи фізично зношеним, не здаються до останнього, більш-менш успішно виконуючи свою роботу. Та коли умови ускладняються – наприклад, падає температура або на склі трапляється багато крижинок чи дрібного сміття, щітки залишають великі неочищені зони.
Для каркасних склоочисників, особливо від недорогих і невідомих виробників, у поважному віці характерна ще одна неприємність – каркас може зруйнуватись і металеві частини можуть залишити на склі подряпини, які практично неможливо прибрати.
Як підібрати склоочисники
Підбір склоочисників – тема окремої розмови. Та беззастережно правильними будуть оригінальні щітки, придбані у офіційного дилера марки вашого авто.
В інших випадках при підборі потрібно враховувати довжину щітки і тип кріплення, причому майте на увазі, що ліва і права передні щітки часто бувають різних розмірів. Також не для кожного скла підійдуть склоочисники безкаркасної конструкції.
Коментар від експертів «Автодім Атлант»
Якщо у вас немає змоги чи бажання замінювати склоочисники щосезону, вам доведеться періодично звертати увагу на їхню поведінку. Ми радимо без коливань відмовлятись від використання щіток при наступних ознаках:
- Коли щітки залишають смуги або цілі неочищені зони на склі
- Якщо склоочисники при роботі видають рипіння
- У випадках, коли щітка рухається по склу нерівномірно, ривками чи з перекосом
- Якщо зовнішній вигляд склоочисника змінився: з нього стирчать елементи каркасу, а гумова частина розтріпалася з країв
- Коли склоочисникам більше року. Це теж не обов’язковий сигнал до заміни, але однозначно посилює інші проблеми
Звісно, замінити склоочисники можна і власними силами. Але зверніть увагу, що серед приведених у цій статті фактів є достатньо аргументів за те, щоб довірити обслуговування склоочищувачів професіоналам. Це виключить ймовірність пошкодження нових щіток і лобового скла. А головне, що у вас не буде небезпечних сюрпризів у вигляді погіршення оглядовості під час руху.
Щодо строків заміни, ми б радили завести собі правило – при кожному зверненні на СТО просити спеціаліста сервісу оцінити стан щіток. Ще один зручний метод – замінювати склоочисники кожного разу, коли замінюєте моторну оливу. У більшості автомобілістів це буває приблизно раз на рік. Цей термін можна вважати оптимальним і для склоочисників.