Як і багато чого іншого в автомобілі, салонний фільтр повітря має подвійне значення для власника – ця деталь впливає не лише на комфорт, а й на безпеку руху. І напередодні зими розмова про це буде найбільш актуальною.
Фільтр повітря салону дотепер використовується не на кожному автомобілі. Це почасти дивно – адже там, де його немає, виявляється порушеним сам сенс використання закритого автомобільного кузова. Є дах, двері, скло з усіх боків, а через систему вентиляції в гарно облаштований салон надходить потік повітря просто з надвору, як в якомусь прадавньому фаетоні. Тому поява фільтра для очищення повітря, яке засмоктується в кліматичну установку (опалювач та кондиціонер), стала цілком логічним кроком на шляху еволюції автомобіля.
Проте, повсюдного поширення цей елемент не набув, і на те є причини.
Чому салонний фільтр є не скрізь
Сутність фільтру повітря салону така, що конструктори змушені були вирішувати дві взаємовиключні проблеми: потреба затримувати мікрочастинки розміром до 1 мікрона та умова не створювати значного опору потоку повітря, яке жене в салон скромний за своїми можливостями вентилятор. Такі фільтрувальні матеріали створили, але через їхню складність фільтри доволі дорогі і тому доступні не для кожного сегмента автомобілів.
Чому салонний фільтр впливає на безпеку
Якісні фільтри повітря для салону можуть прослужити доволі довго. Наприклад, експерти Bosch радять замінювати свої FILTER⁺ та FILTER⁺pro кожні 15 000 тис. км або раз на рік. І є резон замінювати їх саме напередодні зими, адже забитий фільтр обмежує надходження свіжого повітря в салон. А в ситуації, коли є передумови для підвищення вологості в машині, це призводить до запотівання вікон. Причому воно може статись майже миттєво, наприклад, при потраплянні води (дощ або калюжа) на скло, при виїзді з тихого місця на простір, що продувається морозним повітрям тощо. І якщо салонний фільтр забитий, водієві може не допомогти навіть перевірений засіб – увімкнення кондиціонера, оскільки потік повітря через його випарник теж буде обмежений.
Чи варто говорити, чим загрожує несподівана втрата оглядовості під час руху, навіть якщо швидкість невисока?
Ще одна причина, з якої старий салонний фільтр неприпустимий в осінньо-зимовий період – те, що він, хоч і пропускає повітря через себе, може при тому очищувати його погано. Пил та інші мікрочастинки, потрапивши у салон, серед іншого осідають зсередини на склі. Між тим відомо, що запотіває у першу чергу брудне скло, тож знов-таки йдеться про погіршення оглядовості для водія.
Як влаштовано салонний фільтр повітря
Увесь секрет салонних фільтрів повітря – в підборі і правильній комбінації матеріалів, які набираються у такий собі сендвіч. Наприклад, Bosch FILTER⁺ та найновіша модель німецького фільтра Bosch FILTER⁺pro перш за все мають три шари волоконного матеріалу. Крім того, “бошевські” фільтри використовують шар активованого вугілля, антимікробний шар та наелектризований бар’єр. На останньому за рахунок притягування різних потенціалів затримуються найменші частинки – ті, які не можна зупинити в інший спосіб, і які не затримуються засобами фільтрації людського організму під час вдихання.
Який салонний фільтр найбільш ефективний
Салонні фільтри провідних світових виробників вміють затримувати не лише банальний пил, а й мікрочастинки, які викликають хворобливу реакцію організму людини. Так, фільтри Bosch покоління FILTER⁺pro, які, будучи запровадженими в обіг 2023 року, вважаються одними з найбільш ефективних, поглинають алергенні частинки, шкідливі гази (наприклад, вихлопи авто) та навіть запахи. У порівнянні з попередньою моделлю фільтри FILTER⁺pro працюють ефективніше проти вірусів, бактерій, плісняви, дрібного пилу і активно нейтралізують алергени та шкідливі гази.
Головне
Навіть якщо вас не турбують пахощі з глушника старого автобуса та байдуже до алергенів, салонний фільтр все одно треба використовувати, причому його слід замінювати вчасно. Останній аргумент щодо цього: без фільтра у вас обов’язково забрудниться випарник кондиціонера – настільки, що ані він, ані “пічка” працювати не будуть. Причому, повірте, забруднення виявиться таким, що видалити його можна буде лише механічним шляхом, тобто після демонтажу кліматичної установки. А вартість подібних робіт часто така, що на фоні залишкової ціни всієї машини сенсу в очищенні просто не буде. І якщо без кондиціонера ще якось можна обійтися, то як бути без опалення взимку?