Факти про ксенонові лампи ви вже багато разів читали і впевнені, що в цій статті мова знову піде про колірну температуру, світловий потік і термін служби? А ось і ні. У цій мова піде про 8 маловідомих фактів, які вам точно буде цікаво дізнатися.
Створення ксенонової лампи.
Всі, хто читав історію виникнення ксенонових джерел світла, знають, що ксенонові лампи вперше було застосовано в автомобільній оптиці в 1991 році. Інноваційна освітлювальна система пропонувалася в якості опції для покупців автомобіля марки BMW 7 серії.
Але це була вже серійна версія. А перший дослідний зразок, випущений кількома роками раніше, мав інший вигляд (на фото нижче). До створення технології автомобільного ксенонового освітлення «доклали руку» одразу кілька компаній, саме тому, сьогодні багато хто з них приписує собі лаври творців ксенонових ламп. Проект зі створення інноваційної системи освітлення стартував 1988 року та отримав абревіатуру VeDiLiS (Vehicle Discharge Lighting System). Спочатку над проектом працювали Philips, Thorn, Hella, Lucas, Bosch, Osram. Кожна з компаній зробила свій внесок у створення технології, але перший прототип, так само як і доведення його до серійного запуску зробили все ж таки інженери Philips.
Правильна назва ксенонові чи все ж таки металогалогенні?
Якщо бути точним, автомобільні ксенонові лампи все ж є більше металогалогенними джерелами світла. В атмосфері ксенону розряд відбувається тільки в момент запуску і до переходу інших компонентів з твердого в газоподібний стан. Коли лампа виходить на робочі параметри, основний світловий потік формують ртуть (застосовується в першому та другому поколіннях ламп), солі натрію та скандію. І все ж таки лампи отримали назву ксенонових, щоб запобігти можливій плутанині в назвах, оскільки в автомобільній світлотехніці застосовуються також галогенні лампи розжарювання.
Блакитна або жовта смуга на межі світла та тіні
Відразу зазначемо, такий ефект називається хроматична (колірна) аберація і вплинути на неї ніяк не можна (в окремих випадках можна, але з повним розбиранням лінзованої оптики). Залежить такий ефект не від лампи, а від конкретної лінзи.
Природа хроматичної аберації пов’язана з дисперсію скла. Дисперсія – це різні коефіцієнти заломлення для різних довжин світлових хвиль. Саме заломлення світла, що проходить через лінзу і спричиняє зміну кольору на межі світла та тіні. На відміну від фотооб’єктивів, присутність такого ефекту в лінзах автомобілів не належить до несправностей та може проявлятися як у преміальній, так і дешевій автомобільній оптиці. До речі, у багатьох азіатських країнах цей ефект є дуже популярним елементом тюнінгу, за появу якого багато автомобілістів готові платити гроші.
Поява рожевого або фіолетового відтінку світла
Автомобільна прикмета: якщо у світлі ксенонових фар з’явився рожевий або фіолетовий відтінок – приготуйтеся до швидких грошових витрат. З моменту першого спалаху електричної дуги колірна температура ксенонової лампи постійно збільшується, а до кінця терміну служби може набути рожевого або фіолетового відтінку. Як правило, такі зміни починають відбуватися, коли термін роботи лампи впритул наближається до 3 тис. годин. До цього часу хімічні елементи всередині колби повністю деградують, а відстань між електродами значно збільшується. До речі, ресурс роботи ксенонової лампи головним чином залежить від кількості її вмикань. У зв’язку з цим автомобільні лампи на автомобілях таксі служать набагато менше, оскільки вони вмикаються та вимикаються набагато частіше.
Заявлена колірна температура ксенонових ламп досягається після «обкатки»
Купивши лампи та встановивши їх у фари автомобіля, іноді можна спостерігати незначну різницю в колірній температурі в правій та лівій фарах або її невідповідність заявленим параметрам. Це не брак! Зазначена на упаковці колірна температура, так само як і максимальна яскравість ксенонових ламп досягається в середньому через 10 годин роботи. Після 10-годинного відпрацювання ці параметри виходять на заявлені рівні та залишаються практично незмінними до відпрацювання лампами 1500-2000 годин.
В колбі нової лампи видно жовтий наліт
Наявність своєрідного «нальоту» в колбі ксенонової лампи є абсолютно нормальною, оскільки в холодному стані сполуки таких металів, як ртуть, а також солей натрію та скандію, які додають у певній пропорції до складу газу, конденсуються й осідають на стінках колби. При нагріванні вони випаровуються та починають випромінювати світло певної колірної температури, а при охолодженні знову конденсуються довільним чином.
Радіоактивні елементи. Які радіоактивні елементи?
Звісно, жодних елементів, що активно випромінюють радіацію, у ксенонових лампах немає. А суть питання полягає в покритті електродів двоокисом торію (1-2%) для забезпечення їхньої довговічності. Покриття електродів слаборадіоактивним матеріалом дає змогу полегшити іонізацію атомів сполук у колбі, а також зменшити температуру плазмової дуги в прикатодній ділянці, що, зрештою, сприяє поліпшенню запалювання та підвищенню стабільності горіння дугового розряду.
Ксенонові лампи Philips Xenon X-tremeVision Gen2 +150%. Секрет збільшеної яскравості.
Цей розділ почнемо із загальних фраз з опису. У лампах Philips Xenon X-tremeVision Gen2 застосована унікальна технологія, яка забезпечує високу якість освітлення. Подовжений промінь світла та до 150% більше видимості дають змогу помітити перешкоди раніше та зреагувати заздалегідь. А тепер подробиці. Збільшена освітленість дорожнього полотна лампами з поліпшеними характеристиками освітлення досягається за допомогою зміненого розміру та форми дугового розряду.
У цих лампах на 0,5 мм збільшено відстань між електродами, а також зменшено вигин електричної дуги на 0,2 мм з вирівнюванням 150-350 мкм. Такі зміни дали змогу збільшити інтенсивність світла ламп, яка досягла максимально дозволених стандартом ECE R99 показників і становить 3200 +/- 450 лм. Також важливим нюансом є оптимізована форма внутрішньої колби, яка гарантує точне фокусування випромінюваного лампою світла у відбивачах ксенонових фар. А побачити приріст освітленості на власні очі, як і у випадку з галогенними лампами, можна в трьох основних точках: V50 прямо перед машиною, R50 узбіччя, R75 узбіччя, де цифри – це відстань від автомобіля в метрах.