Коли починаються осінні дощі, дороги стають слизькими від бруду і опалого листя. Це створює додаткову небезпеку для водіїв, які звикли до літніх умов на дорозі і не скоригували свою манеру водіння відповідно до нових умов. Через це дуже важливо мати справну гальмівну систему. Вони не тільки дозволять запобігти потраплянню в дорожньо-транспортну пригоду, а й цілком можуть врятувати чуже, або ж і власне життя.
Редакція «Автоцентру» спільно з експертами «Автодім Атлант» зібрали чекліст важливих речей, на які варто звернути увагу перед сезоном мокрих і слизьких доріг.
Рівень та стан гальмівної рідини
Перевірка рівня гальмівної рідини є найпростішою процедурою контролю стану гальмівної системи. Якщо під капотом в бачку з написом «brake fluid» рівень рідини знаходиться нижче позначки, то її обовʼязково треба долити. Як визначити потрібний для вас тип гальмівної рідини, дивіться в нашій статті за посиланням.
Якщо рівень нижче позначки, то варто також відразу передивитись магістраль системи. Можливо десь є підтікання гальмівної рідини і це небезпечно, адже напряму впливає на роботу гальм.
Якість гальмівної рідини
Окремо рекомендуємо дотримуватись регламенту заміни гальмівної рідини. Цей аспект часто ігнорують, а дарма. Адже гальмівна рідина працює у вкрай агресивних умовах. Вона весь час піддається впливу високого тиску та температур.
Основна проблема в тому, що гальмівна рідина є гігроскопічною, тобто вбирає вологу. І саме ця волога у складі рідини погіршує її робочі характеристики. Вже протягом першого року експлуатації гальмівної рідини в ній може міститися до 2% вологи, за два роки цей показник підвищується до 3,5%, а за три – до 5%. Так, вже при вмісті води на рівні 3% температура кипіння гальмівної рідини падає вдвічі. При цьому волога в її складі перетворюється на пару, а пара легко стискається. Відповідно, при натисканні на гальма машина не слухається педалі і не гальмує. Міняти гальмівну рідину радять кожні два роки. Стан рідини можна перевірити на сервісі спеціальним тестером.
Залишкова товщина накладок гальмівних колодок
Візуальний огляд дозволяє оцінити стан гальмівних колодок. Зазвичай передні зношуються швидше, ніж задні.
Товщина нової гальмівної колодки складає близько 10-15 мм, в залежності від моделі та виробника. В процесі експлуатації гальмівна накладка стирається об гальмівний диск. Колодки слід міняти, коли товщина накладки сягає близько 3 мм.
Стан гальмівних дисків
Гальмівні диски також зношуються, хоча і зроблені із міцного металу. Від тертя об них гальмівних колодок диски часто та сильно нагріваються і швидко охолоджуються. Через такі температурні перепади на дисках можуть утворюватися тріщини, що сигналізує про необхідність їх заміни. А якщо розігріті диски потрапляють у воду, наприклад при проїзді калюжі, то ризик таких ушкоджень істотно збільшується. Часто результатом таких подій є втрата диском геометрії, в результаті чого він починає «бити» при гальмуванні.
Навіть якщо диск не постраждав за час експлуатації, на ньому залишаються сліди зносу: хвилястість поверхні та бортики по краю. В таких випадках диски проточують, вирівнюючи поверхню. Так можна чинити лише у випадках, коли це дозволяє залишкова товщина диску. В інших ситуаціях необхідно міняти гальмівні диски на нові.
Рухомість та стан елементів супорта
Гальмівні механізми зазнають не лише температурних навантажень. Рухомі частини супорту захищені гумовими пильниками. Вони можуть порватись, через що в механізм потрапляє бруд. Як наслідок – скоба рухається важко і гальмівні колодки не відходять повністю. Через це вони швидше зношуються, а гальма перегріваються. Механізми важливо періодично чистити і змащувати спеціальним мастилом.
Стан датчиків ABS
На кожному колесі є датчик системи ABS. Він відслідковує швидкість обертання колеса. Коректна робота цих датчиків важлива не тільки для роботи антиблокувальної системи гальм (ABS), а й для роботи системи стабілізації курсової стійкості (ESP).
Порада від експертів «Автодім Атлант»
Гальмівна система автомобіля – одна з найважливіших систем, що забезпечує безпеку водія і пасажирів. Тому ні в якому разі не можна легковажно ставитися навіть до найдрібніших її несправностей. При виявленні синдромів несправності гальмівної системи необхідно терміново вжити заходів для її усунення і звернутися до фахівців офіційного сервісу, щоб провести її ремонт.
Ознаки несправності гальмівної системи можуть бути досить різноманітні: скрип, стук, пульсація гальм, провалювання або надмірно вільний хід педалі гальма, відведення автомобіля убік при гальмуванні, нерівномірний знос гальмівних колодок. Для виявлення причин несправності гальмівної системи бажано провести діагностику.