В протистоянні технологій порівнюємо характеристики та вартість експлуатації сучасних бензинових та дизельних двигунів однакового обʼєму на прикладі Volkswagen Touareg.
Он як воно буває: здається, ще учора дизель був найкращим вибором для сімейної автівки та робочої конячки підприємця, а сьогодні його найчастіше можна побачити під капотом преміальних Audi, BMW, Mercedes та, скажімо, поважного Volkswagen Touareg. Чому раптом дизель так піднявся у статусі?
Дизельних модифікацій в каталогах провідних автовиробників все меншає, є цілі класи, де їх не стало зовсім. У чому справа? Невже екологи, електромобілі та даунсайзинг зробили свою “зелену” справу?
У чому секрет дизеля
Дизельний двигун давно відзначив своє сторіччя, але все також вдало використовує свою головну перевагу. За рахунок високого ступеню стиснення в циліндрах ці мотори мають високу ефективність – тобто високий коефіцієнт корисної дії і відповідно, низьку витрату пального. Крім того, дизель відрізняється характерною поведінкою: на відміну від бензинових моторів, які для активного прискорення доводиться “крутити”, дизель добре тягне на малих обертах. Це полегшує, наприклад, їзду у місті, рух важкими шляхами, в горах, та й просто при щоденній експлуатації автомобіля з великим навантаженням.
Після широкого запровадження турбонаддуву та паливної системи з електронним керуванням найкращі якості дизелів вийшли на новий рівень. Наддув опустив полицю обертового моменту в зону низьких обертів, і без того великого саме “на низах”. Відтоді легковики з дизелем стали по-справжньому динамічними, його почали встановлювати на топові комплектації дорогих моделей і навіть на спортивні модифікації.
Одночасно дизелі виходять більш надійними та більш довговічними за бензинові мотори, бо не мають складної та примхливої системи запалювання. На додачу їхні основні деталі зроблені з більшим запасом міцності, бо того вимагає вищий ступень стиснення – а значить, при правильному конструюванні вони служать довше.
Революційне покращення характеристик принесла паливна система Common Rail. Електроніка та швидкодіючі форсунки навчилися розбивати кожну порцію пального на 5 – 7 впорскувань на одному такті. Це зробило жорстку роботу дизеля м’якіше, позбавивши дизель одного з його найсуттєвіших недоліків – надмірного шуму і вібрацій.
Так трудяга-дизель поступово перетворився на модний високоефективний двигун для статусних і преміальних моделей. Одна з таких – Volkswagen Touareg, який в оновленій версії третього покоління нещодавно з’явився в українських автосалонах.
Дві комплектації і три мотори
Всі потужні позашляховики вищого сегменту від шанованих німецьких брендів – Audi Q8, BMW X5, Mercedes GLE, Volkswagen Touareg – обов’язково мають у моторній лінійці дизельний двигун. У “Туарега” він доступний в обох комплектаціях – R-Line Platinum та R-Line Platinum+. Дизельний двигун фактично один, але завдяки різним налаштуванням є два варіанти віддачи – на 231 к.с. і 286 к.с. з відповідною різницею в обертовому моменті: 500 та 600 Нм.
Цікаво порівняти характеристики бензинового та дизельного силових агрегатів. Тим більше що в Touareg для українського ринку всі ДВЗ подані, так би мовити, у класичному чистому вигляді, без обтяження гібридною установкою типу MHEV. Зазначимо, що обидва мотори 3,0-літрові, обидва 6-циліндрові і обидва V-подібного компонування.
Отже, якщо Volkswagen Touareg Silver і Volkswagen Touareg R-Line Platinum можна придбати лише з дизелем 3.0 V6 TDI (відповідно на 231 та 286 к.с.), то R-Line Platinum+ пропонує ще й 3.0 V6 TFSI на 340 к.с. Двигуни різні за характером, відповідно, різними вийшли і укомплектовані ними автомобілі.
Бензиновий “Туарег”
Бензиновий 3.0 V6 TFSI – наддувний мотор з безпосереднім впорскуванням пального у циліндри. Він встановлюється на цю модель від самого початку її випуску, а в концерні VAG використовувався і раніше. Досвідченим автомобілістам цей двигун відомий за престижними моделями Audi Q5, Q7, S4, S5 та іншими. Тож конструктори вже навчилися використовувати його віддачу “на всі сто”, а всі слабкі місця давно виявлені і ліквідовані.
Для найбільш прискіпливих технофанів скажемо, що турбіна в нинішнього 3.0 TFSI безпроблемна, а блок циліндрів – з чавунними гільзами, які не бояться перегріву і роботи “на холодну” під великим навантаженням. Турбіна в цього двигуна – подвійна, типу Twin Scroll, вона вирівнює тягово-швидкісну характеристику агрегата, роблячи його на ходу більш еластичним, без помітної турбоями.
Дизельна “шістка” Touareg
Дизель 3.0 V6 TDI теж відомий за ранніми версіями “Туарега”, крім того, його попередні модифікації встановлювалися на Porsche Macan, Volkswagen Phaeton, Volkswagen Amarok, Audi А8 та безліч інших моделей, в першу чергу Audi. Двигун став знаковим, він показав усьому світові, яким має бути сучасний дизель для авто високого класу: потужний, економічний і доволі компактний (довжина близько 44 см!). Остання обставина важлива для класичного повздовжнього компонування автомобілів 4х4, які мають складну і громіздку трансмісію.
Крім того, всупереч загальносвітовим тенденціям, мотор вийшов довговічним, не рідкість екземпляри, які вже пробігли 350 – 400 тис. км.
Щоб поєднати такі несумісні характеристики, агрегат увібрав всі передові досягнення німецького моторобудування. Зокрема, у версії, що використана на Touareg, цей двигун має чотири клапани на циліндр, два турбокомпресори, налаштованих на різний тиск, і тиск пального в рейці понад 2000 бар.
Момент TDI і потужність TFSI
Щодо віддачи кожного з агрегатів. Більшість з нас звикли оцінювати двигун за його потужністю, і тут навіть топовий дизель трохи програє бензину: 286 проти 340 “конячок”. Але часи, коли потужність була головною характеристикою, минули. Спрощено кажучи, у повсякденному використанні потужність двигуна – це його спроможність тримати високу швидкість руху машини. Яка у випадку з дорогими статусними моделями давно вже вийшла за межі розумного, принаймні, в умовах українських шляхів. Так, бензиновий “Туарег” з 3.0 TFSI має максималку 250 км/год, а дизельний 3.0 TDI – 236 км/год. Обидві цифри м’яко кажучи, мало затребувані у реальному житті.
Але є інший показник двигуна, який наводять у паспортних характеристиках нарівні з потужністю – обертовий момент. Від нього залежить інтенсивність прискорення машини, а це в умовах повсякдення важливіша річ, ніж позамежна максималка.
У сучасних умовах руху більше цінується можливість, миттю прискорившись, безпечно обігнати фуру на вузькій завантаженій трасі чи, наприклад, швидко влитися у потік на розв’язці. І тут у нашому спарингу виграє 3.0 TDI, адже дизелі завжди відрізнялися більш високим моментом. 500 чи 600 ньютон-метрів – чудовий показник, який важко уявити на бензиновому моторі: у нашого 3.0 TFSI він становить лише 450 Нм. Не дивно, що різниця у прискоренні між машинами з TFSI і з TDI практично відсутня. Але про це окремо.
Дизель чи бензин: хто швидше?
Якщо порівнювати бензинову і дизельну комплектації на ходу, перший Touareg відчувається, так би мовити, більш легковажним. Масивний позашляховик легко відгукується на акселератор і в цілому жвавий, енергійний. Враження, що масивний автомобіль з цією “шісткою” не має обмежень у плані динаміки. Оскільки “бензин” на 54 к.с. потужніше дизеля, можна було б очікувати, що порівнювати їх немає сенсу, але…
У свою чергу машина з дизелем сприймається більш поважною. Вона не така нервова, здається, що і трансмісія працює більш гармонійно. Проте, коли треба прискоритись, уся ця поважність немов спадає – після втоплення педалі дизель починає прискорювати автомобіль енергійно і неупинно.
Щоразу, коли дорожня обстановка змушує відпустити втоплений акселератор, відчувається, що під ним ще залишився чималий запас спритності. І справа не лише у відчуттях, паспортні дані свідчать те саме: першої сотні км/год V6 TDI (286 к.с.) сягає вже через 6,1 секунди, це лише на 0,2 с більше, ніж виходить у потужнішого бензинового “колеги”. Отут і вдається взнаки величезний обертовий момент у 600 Нм, на 150 Нм більший за “бензинку”.
Важливо й те, що дизель краще тягне “з низів”, на малих обертах машина більш впевнено набирає швидкість. А ще така якість дуже цінна під час руху поганими або зовсім поганими шляхами. Коли треба довго рухатись повільно, по снігу, багнюці чи між вибоїнами, але з запасом тяги на колесах.
Бензиновий чи дизельний: хто дорожчий?
Як не дивно, коштують дві версії “Туарега” у комплектації R-Line Platinum+ майже однаково. Цінник у дилерів такий: 82000 доларів за бензиновий і 82500 за дизельний. Регламентне ТО для обох двигунів приписано на 15 тис. км, а різниця у його вартості не більше 10 % (для машини на важкому паливі таки дорожче). Сума просто не варта уваги, бо окупиться вже після першої-другої заправки бака: паспортний апетит дизеля 9 л/100 км, а бензинового – 12 л/100 км. Тобто кілометр пробігу для Volkswagen Touareg 3.0 TDI обходиться однозначно дешевше. Хоча як на нашу думку, переваги дизельного “Туарега” у версії 2024 року вимірюються не грошима.
ТТХ
Двигун | Обʼєм, см. куб. | Потужність, к.с./об. хв. | Крутний момент, Нм/об. хв | Прискорення 0-100 км/год, секунд | Витрата пального, л/100 км |
3.0 V6 TFSI | 2995 | 340/5300-6400 | 450/1340-5300 | 5,9 | 12 |
3.0 V6 TDI | 2967 | 231 – 286/н.д. | 500/1500-3000, 600/ 1750-3250 | 6,1 | 9 |
3.0 V6 TFSI | 3.0 V6 TDI | ||
Вартість т.о. | Вартість т.о. | Вартість AdBlue (робота + 20 л. рідина) | |
ТО 1 (15 000 км) | 12 785,36 | 11 103,20 | 4 945,20 |
ТО 2 (30 000 км) | 26 740,16 | 20 307,68 | 4 945,20 |
ТО 3 (45 000 км) | 12 785,36 | 11 103,20 | 4 945,20 |
ТО 4 (60 000 км) | 31 177,76 | 24 330,08 | 4 945,20 |
ТО 5 (75 000 км) | 12 785,36 | 11 103,20 | 4 945,20 |
ТО 6 (90 000 км) | 26 740,16 | 20 307,68 | 4 945,20 |
ТО 7 (105 000 км) | 12 785,36 | 11 103,20 | 4 945,20 |
135 799,52 | 109 358,24 | 34 616,40 | |
Всього | 258 813,68 | 143 974,64 | |
Вартість вказана на роботи та оригінальні витратні матеріали і комплектуючі |
Вартість ТО надано офіційним дилером Volkswagen “Порше Захід”