Система ESP. Принцип роботи та переваги системи стабілізації
Ми постараємося пояснити, навіщо в автомобілі система ESP і як вона працює.
Система стабілізації руху ESP – один із найважливіших засобів активної безпеки в автомобілі. Якщо ремені і подушки безпеки захищають під час зіткнення, то система стабілізації здатна запобігти ДТП.
ESP у наші дні невід’ємна від антиблокувальної системи гальм (ABS) і системи контролю зчеплення (Traction control або ASR). ABS допомагає зберегти контроль над автомобілем під час гальмування, а ASR – під час розгону. ESP відповідає за збереження автомобілем траєкторії в повороті або під час маневру.
Система стабілізації руху перешкоджає недостатній або надмірній повертальності. Простіше кажучи, ESP бореться з занесенням і не дає автомобілю зайти в поворот дуже широко.
ESP включає акселерометр, а також датчики, що вимірюють положення керма, перевантаження, швидкість обертання і кут повороту коліс. Отримані дані обробляються в центральному блоці керування.
Система стабілізації постійно стежить за траєкторією автомобіля та її відповідності куту повороту керма. У разі відхилення ESP пригальмовує одне або кілька коліс, щоб повернути машину на правильну траєкторію. Особливо корисна вона на мокрій або слизькій дорозі.
Однак іноді система стабілізації ЕСП заважає. Пригальмовування коліс тільки шкодить застряглій у бруді або снігу машині. На гоночному треку система курсової стабілізації уповільнює автомобіль. Тому в багатьох позашляховиках і спорткарах систему ESP можна вимкнути.
Піонерами ESP вважаються Bosch і Daimler. У 1995 році системою стабілізації оснастили седан Mercedes-Benz S-Class. Незабаром нова технологія з’явилася у інших виробників.
Нерідко система стабілізації різних марок називається по-різному. Наприклад, у Toyota це VSC, у Honda – VSA, у Porsche – PSM, а у Hyundai – ESC.
ESP дала путівку в життя новим технологіям. Можливість самостійно застосовувати гальмування сприяла появі технології екстреного гальмування Brake Assist. Наступним кроком стала система автоматичного уповільнення. Вона дає змогу уникнути зіткнення з перешкодами. А це вже провісник автопілота.
Допомогла ESP і у створенні системи Hill Hold Control. Вона застосовує гальма, щоб запобігти скочуванню автомобіля назад під час старту на схилі. Крім того, датчики швидкості обертання коліс дають можливість також контролювати тиск у шинах.
Система стабілізації ESP зробила автомобілі набагато безпечнішими. Британські вчені підрахували, що її наявність зменшує ризик смертельних аварій на 25%. Власне, з цих причин ESP ось уже кілька років є обов’язковою в Європі, Канаді, США, Австралії та Ізраїлі.