
Матричні світлодіодні фари. У чому інноваційність?
Про технології «розумного» світла ми говоримо давно. І ось тепер воно доступне на серійних автомобілях. Чому таке світло незвичне, як влаштоване і як допомагає водієві на практиці? «Автоцентр» випробував у ділі фірмові матричні фари ALH (Adaptive LED Headlights – адаптивні світлодіодні), що входять в комплектацію Mazda3 і Mazda6. Враження дуже яскраві – в прямому і в переносному значеннях. І ми вважаємо своїм обов’язком не тільки поділитися ними, а й вникнути в суть новинки.
Ситуація 1
Найбільш типова проблема нічної їзди: на темній дорозі вам назустріч їде автомобіль. Ви (або автоматика вашої машини) перемикаєте фари з дальнього світла на ближній. Внаслідок цього погано видно дорогу попереду до самого роз’їзду. Огляд погіршується не тільки через коротший промінь ближнього світла, а й унаслідок контрасту. Поруч з яскравими фарами зустрічної машини темрява на вашій смузі здається ще густішою. І ви мчите в ній близько десятка секунд на повному ходу. Але матричні фари ALH в такій ситуації продовжують світити дальнім, ви бачите все, як і до появи зустрічної машини, водій якої на вас не ображається, оскільки ваші фари його не сліплять.

Під час зустрічного роз’їзду модуль управління ALH вимикає світлодіоди фар, які світять на зустрічний автомобіль. Засліплення виключено.
Ситуація 2
Ви наближаєтеся до пішохідного переходу або, скажімо, рухаєтеся вузькою вуличкою зі щільною забудовою. Зі звичайною оптикою тут неможливо побачити пішоходів, які стоять біля краю тротуару і готуються переходити дорогу. Однак якщо ви не встигли загальмувати, відповідальність ляже саме на вас! Але маздівський ALH на ближньому світлі дає більш широкий промінь, що захоплює тих, хто при звичайних фарах перебуває в неосвітленій зоні. Це стане в пригоді і під час маневрування в темряві на вузьких вуличках, на віражах з малим радіусом, де потрібно заглянути в незнайомий поворот, щоб зрозуміти, чи є там небезпека.

На малих швидкостях у фарах вмикаються бічні групи діодів, розширюючи пучок світла спереду машини. Це допомагає водієві контролювати простір з обох сторін авто.
Ситуація 3
Швидкісна дорога рівна, малозавантажена. Можна їхати дуже швидко з дальнім світлом, але вам потрібно буде з’їжджати з цієї траси. Ви чекаєте розвилки, виглядаєте відповідний покажчик. І, звісно, проскакуєте його, тому що помітили пізно і не змогли перелаштуватися на потрібну смугу. Але з Adaptive LED Headlights ймовірність такої неприємності суттєво нижча. Тому що під час їзді автобаном «мисляча» оптика світить помітно далі і вище звичайних фар: покажчики можна помітити здалеку. Звісно, перешкоди на дорозі тепер також видно з більшої відстані.
Ситуація 4
Ви наздоганяєте попутну машину. Фари вашого авто працюють в повну силу, освітлюючи дорогу без обмежень. Але водій іншого авто при цьому не кляне вас останніми словами, оскільки ви не сліпите його через дзеркала, як це зазвичай буває.
У чому секрет
То яким же чином досягаються такі майже магічні характеристики адаптивної оптики від Mazda? Секрет – в джерелі світла, оскільки в кожній фарі він не один. Точніше, промінь кожної фари формується шляхом поєднання променів чотирьох потужних світлодіодів, які можуть вмикатися як всі одразу, так і частково, в певних комбінаціях, формуючи при цьому ті чи інші характеристики загального променя попереду автомобіля. Наприклад, на повному дальньому світлі в кожній фарі працює весь блок фронтальних світлодіодів. В режимі хайвею на швидкості 95 км/год вони починають світити далі, оскільки автоматика піднімає оптичну вісь загального променя вгору. А для розширення променя ближнього світла активуються по три додаткових бічних діоди з кожної сторони. Але найцікавіше тут – що фари вміють самостійно вибирати об’єкти, які їм не потрібно освітлювати: наприклад, зустрічні та попутні автомобілі. Саме завдяки цьому за кермом Mazda ви можете впевнено їхати з дальнім світлом при наявності попереду інших машин – як зустрічних, так і попутних. Розташована під лобовим склом камера відстежує чужі фари або габаритні вогні. Потім електроніка, відключаючи окремо світлодіоди ваших фар, затінює зустрічний або попутний автомобіль від вашого світла, не засліплюючи іншого водія, але не погіршуючи освітленості дороги для вас.

Матрична світлодіодна оптика ALH освітлює шлях далі, вище і ширше. Причому робить це навіть у дуже несприятливих умовах.
Думка
Коли вперше їдеш вночі на оновленій Mazda з її фарами Adaptive LED Headlights, починаєш розуміти, що вони працюють якось незвично. При маневрах краще освітлюються бічні зони, де ви хочете прокласти свій маршрут або де можуть бути пішоходи. Коли бачиш зустрічну машину на трасі рука спочатку автоматично вмикає ближнє світло фар, однак коли згадуєш, що тут – «інтелектуальні» фари, намагаєшся відучити себе від старої звички. І тільки через кілька поїздок на далекі відстані цього все ж вдається домогтися. Вже згодом розумієш, що стало набагато комфортніше роз’їжджатися на нічній дорозі із зустрічними машинами, коли не потрібно напружувати зір для пошуку перешкоди за межами ближнього світла. Це саме та функція, яку одразу захотілося мати у власному автомобілі. Розумні фари не тільки підвищують безпеку руху, а й роблять процес керування машиною більш комфортним, зменшуючи перевантаження в роботі людських очей.