Коли мобільні технології рятують життя
У квітні 2015 року Європейська комісія проголосувала за законопроект, згідно з яким з квітня 2018 року кожен новий автомобіль має бути оснащено системою оповіщення про аварії eCall. Це пристрій має у своєму складі чіпсет супутникового зв’язку і модуль стільникового зв’язку. У разі ДТП, тобто після спрацьовування подушок безпеки або фіксації раптового удару, він посилає на єдину службу екстреної допомоги 112 сигнал, який містить інформацію про інцидент. У повідомленні зазначаються координати авто, деякі дані про нього (марка, модель, колір, тип палива, кількість пристебнутих пасажирів, спрацьованих подушок безпеки тощо). Крім того, люди в машині також можуть викликати допомогу натиснувши на тривожну кнопку самостійно. Оператор єдиної служби екстреної допомоги телефонує в цей автомобіль і з’ясовує подробиці. Якщо розмова неможлива (люди в машині не можуть розмовляти або система пошкоджена), на місце аварії одразу виїжджає «швидка допомога».
За оцінками фахівців, навіть у густонаселеній Європі такий зв’язок одразу після ДТП дає змогу екстреним службам приїжджати на 40% раніше в містах і на 60% раніше в малонаселених пунктах або на звичайних дорогах. Це дасть можливість врятувати сотні життів по всій Європі, адже більшість фатальних випадків стаються не одразу після аварії, а через деякий час. І якби кваліфікована перша медична допомога прийшла раніше, то чимало людей залишилися б живими.
Уже працює
Утім, не всі автовиробники чекають квітня 2018 року. Чимало вже сьогодні виробляють автомобілі з вбудованими системами eCall. Щоправда, на нинішніх моделях концернів PSA, Audi, BMW і Volvо цю систему встановлюють як опцію. І поки що вона доступна не в усіх країнах Європи.
Для роботи системи eCall необхідний супутниковий і мобільний зв’язок. За допомогою системи супутників GPS прилад у машині визначає координати транспортного засобу, а мережею передає інформацію на службу 112 та дає змогу оператору екстреної служби зробити голосовий дзвінок у постраждалу машину. Для того щоб забезпечити якісний зв’язок по всій території Євросоюзу, потрібен оператор зв’язку, який присутній в більшості країн Європи і може забезпечити зв’язок у режимі М2М (машина–машина). Британський оператор стільникового зв’язку Vodafone працює в більшості країн Європи і є одним з піонерів у сфері передання даних між пристроями. Vodafone надає послуги через 70 бездротових мереж на п’яти континентах. Майже одна п’ята частина всіх мобільних телефонів у світі зареєстрована в одній із цих мереж.
У компанії існує спеціальний підрозділ Vodafone Automotive, що опікується питаннями зв’язку в автомобілі. Один із таких проектів – забезпечення зв’язку для системи eCall баварського концерну BMW. На відміну від всеєвропейського сервісу до квітня 2018 року ця система подає тривожні повідомлення з автомобілів і мотоциклів BMW на спеціальну службу BMW. Крім того, цей канал зв’язку використовується і для сервісної підтримки автовласників – від виклику евакуатора і підвезення палива до віддаленої діагностики машини.
У кожний автомобіль або мотоцикл з системою eCall встановлюється спеціальна SIM-картка Vodafone Global SIM, спеціально розроблена для автомобільної галузі. Термін її служби перевищує десять років, а діапазон робочих температур – від мінус 40 до плюс 85 градусів за Цельсієм. SIM-картка також спеціально захищена від корозії і розроблена так, щоб її можна було вмонтувати на конвеєрі під час виробництва авто.
Не тільки служба порятунку
Система Volvo On Call від шведського автовиробника діє ще з 2006 року. Вона охоплює дві кнопки на панелі приладів – SOS і On Call. Першу водій або пасажири натискають у разі позаштатної ситуації, другу – для зв’язку з оператором екстреної служби виробника. Крім того, служба працює з усіма смартфонами і навіть з «розумними» годинниками Apple Watch і Android Wear.
Система Peugeot Connect SOS, яку опційно можна встановлювати на нові автомобілі французької компанії, передбачає дві кнопки для водія. Натиснувши на червону, SOS, водій або пасажир зможе викликати на допомогу службу швидкого реагування не тільки у разі аварії, а й якщо пасажирам загрожує небезпека або комусь у машині стало зле.
Таким чином, система eCall, яка почне працювати в Європі лише через півтора року, дасть автомобільному бізнесу новий поштовх розвитку. Вона не тільки допоможе зберегти безліч життів, а й дасть можливість розвиватися різним сервісним функціям, які полегшать експлуатацію транспортних засобів.
Ілюстрації фірм-виробників