С выходом на украинский рынок моделей с гибридными силовыми установками иногда можно услышать мнение, что эффект экономии на топливе у таких машин минимальный. Мы получили ответ, откуда берутся такие слухи.
Екостиль
Як виявилося, їзда на автомобілі з гібридною силовою установкою з метою економії палива потребує зміни стилю водіння. Потрібно довести до автоматизму новий алгоритм натискання на педалі газу (акселератор) і гальма в різних режимах руху, а також навчитися прогнозувати ситуації на дорозі. Необхідність особливого керування моделями з гібридною силовою установкою прописана і в інструкції з експлуатації авто. Я назвав би цей стиль не тільки економічним, а й безпечним, оскільки він передбачає, що треба починати гальмування заздалегідь і не захоплюватися високою швидкістю.
2. Працює електродвигун
3. ДВЗ і електродвигун працюють в оптимальному поєднанні
4. ДВЗ і електродвигун працюють для максимальної потужності
Режими руху
Крім економії зі зміненим стилем водіння компанія Toyota пропонує чотири режими роботи силової установки Toyota RAV4 Hybrid. Один з них – стандартний, а ще три активуються трьома кнопками в нижній частині центральної консолі. У стандартному режимі руху система забезпечує лінійний відгук на натискання педалі газу (50% натискання – 50% прискорення). У режимі EV автомобіль рухається тільки на електротязі (до швидкості 40 км/год), забезпечуючи максимальну економію палива. Запасу енергії нікель-кадмієвих батарей вистачає на дистанції до 2 км. Цікаво і те, що поняття «холостий хід двигуна» у гібридній Toyota відсутня. Якщо система керування гібридом (THS) запустила бензиновий двигун (ДВЗ), отже, або заряджається батарея, або прогрівається ДВЗ, або обігрівається салон, або автомобіль рухається. Рух на електротязі в середньому може становити 1/3 від загального часу водіння, причому для цього немає необхідності натискати кнопку EV! Система автоматично перемикається на електродвигун, коли дозволяють умови руху.
У режимі Sport водій отримує максимально гостру чуйність двигуна на натискання педалі акселератора. Вся силова установка з трансмісією при цьому націлена на реалізацію пікових потужностних характеристик.
Режим руху тільки на електротязі. Натисканням кнопки водій програмує THS проїхати без запуску двигуна максимальна відстань. Тривалість роботи залежить від рівня заряду, температури повітря, температури батареї, швидкості руху (до 45 км/год), кута натискання на акселератор тощо. За наявності оптимальних передумов максимальна тривалість поїздки становитиме приблизно 2 км. Вихід із режиму EV відбувається самостійно.
Гальмівна система
Гальмівна система моделей з гібридною силовою установкою обладнана гідронасосом і акумуляторами тиску. При цьому прямого гідравлічного зв’язку між педаллю гальма і гальмовими механізмами коліс немає. Під час натискання на педаль гальма датчики фіксують швидкість і величину ходу педалі гальма. А щоб при цьому водій не відчував якогось дискомфорту через відмінності в натисканні на гальмо зі звичайними машинами, в гібридах стоїть симулятор зворотного зусилля. Залежно від характеру натискання на педаль гальма блок керування визначає співвідношення гальмівного зусилля між регенераційною (гальмування електродвигуном, який переводять в режим генератора, заряджаючи батарею) і традиційним (працюють гальмівні механізми коліс). Тобто під час плавного гальмування з невеликим зусиллям на початку ходу педалі гальма спрацьовує регенеративна система. Якщо до педалі прикласти більше зусилля, в роботу вступають гальмівні механізми. Під час екстрених гальмувань спрацьовує тільки гідравлічна гальмівна система.
Фото Toyota і автора