X

Автомобільна промисловість напередодні нових матеріалів на біологічній основі

Проект ЕС BIOMOTIVE направлен на разработку продуктов на биологической основе для автомобильной промышленности с целью замены небиоразлагаемых деталей интерьера транспортных средств

Перші результати проекту BIOMOTIVE обнадіюють. Після промислових випробувань, запланованих на 2020 рік, термопластичний поліуретан (ТПУ) на біологічній основі повинен з’явитися на ринку наприкінці 2021 року. Серед партнерів проекту — Міжнародна організація
громадського транспорту UITP.

Проект BIOMOTIVE, що фінансується ЄС, спрямований на розробку і виробництво нових матеріалів для транспортних засобів, переважно з біосировини, які забезпечують поліпшені технічні характеристики, покращений екологічний профіль і більш високу економічну конкурентоспроможність.


Проект BIOMOTIVE налічує 16 учасників з 8 європейських країн (дослідницькі інститути, асоціації, університети та консультанти). Проект координує Selena, польський глобальний гравець у сфері будівельної хімії.

Мета BIOMOTIVE — прокласти шлях до виробництва і подальшого надходження на ринок біологічних деталей інтер’єру автомобілів, таких як дверні ручки, автомобільні сидіння та приладові панелі, щоб замінити ними ті, що не піддаються біологічному розкладанню. Основна увага приділяється ринку легкових авто, але деякі рішення може бути згодом введено на комерційних автомобілях, зокрема автобусах.


Учасники проекту зазначають, що інноваційні та передові матеріали на біологічній основі з підвищеним вмістом біомаси (60-80%) вироблятимуть із відновлюваної сировини біомаси (не конкуруючи з продуктами харчування та кормами). Очікується, що такі матеріали продемонструють поліпшені властивості з точки зору вогнестійкості, механічної міцності та гнучкості.

BIOMOTIVE: усунення викопного палива з виробничого процесу
Серед різних відновлюваних і біологічних продуктів, які використовуються в проекті BIOMOTIVE, можна згадати деревину, рослинні оливи, отримані з олійних культур, і цукру з побічних продуктів першого і другого покоління. Усі ці матеріали буде використано для усунення викопного палива з процесу виробництва таких продуктів, як гнучкий пінопласт для сидінь і біотермопластичний поліуретан (ТПУ), подібний гумі матеріал.


Продукти, розроблені в рамках проекту BIOMOTIVE, все ще проходять початкові випробування, але деякі з них вже задокументовані, підкреслюють учасники проекту.

Перший результат – гума TPU на біологічній основі
Попередні результати обнадіюють. Наприклад, нещодавно розроблена рецептура каучуку TPU на біологічній основі, як було доведено, на 67% має  біологічну основу. Каучук можна додавати в деталі автомобілів з використанням стандартного обладнання, яке наразі використовується в автомобільному виробництві. Також було виявлено, що цей біопластичний каучук може розтягуватися до 10 разів свого початкового розміру. Наразі проводяться дослідження, спрямовані на полегшення обробки цього матеріалу.


Було протестовано й інші матеріали, наприклад нові гнучкі пінопласти для сидінь автомобілів з вмістом біовуглецю 60%. Вже доведено, що вони мають такий самий рівень комфорту, як і наявні піни для сидінь автомобілів. Крім того, тканини, що покривають біопіну, були зроблені майже на 100% з тканин на біологічній основі. Ці тканини не тільки підтримують піну, надаючи їй додаткову зносостійкість, а й підвищують загальний біовміст майже до 70%.

Тканини, зроблені в рамках проекту BIOMOTIVE з целюлозних волокон, майже на 100% натуральні і замінять оббивні тканини, які досі виробляли з синтетичних матеріалів, здебільшого з поліестеру й еластану.

Біотканини BIOMOTIVE наразі проходять додаткові випробування, метою яких є підвищення їхньої ефективності та перевірка технологічних можливостей.


BIOOMOTIVE – не тільки автомобілі
Наразі проект також перебуває в процесі тестування можливості використання матеріалів для інших цілей. Наприклад, матеріали на біологічній основі, такі як біопластик TPU і так звана піна 2k, можуть бути перероблені в асфальт або ізоляційну піну або використані в ролі сировини для виробництва підошов для взуття. Це засвідчує, що навіть незважаючи на те, що основним напрямком діяльності залишиться автомобільна промисловість, продукти BIOMOTIVE можуть знайти широке застосування в майбутньому.


Початкові результати випробувань BIOMOTIVE були використані для попереднього аналізу оцінки життєвого циклу продуктів (LCA). Ще одна хороша новина: початкові результати LCA для продуктів для автомобільних деталей на основі гуми BIOMOTIVE TPU засвідчують, що використанням цих матеріалів можна досягти зменшення на понад 70% потенціалу глобального потепління (GWP) порівняно з матеріалом, який використовують нині.