Роман Разуваев, вице-президент по инжинирингу, GlobalLogic
Автомобіль уже давно перестав бути просто засобом пересування або доставки вантажу з точки А в точку Б. За останні 20 років ми побачили суттєву трансформацію і тепер сучасне авто – це радше комп’ютер на колесах. Ба більше, за цей час обсяг програмного коду в автомобілі зріс удесятеро і перевищив кількість програмного коду таких складних операційних систем як iOS або Android. І навіть перевищив обсяг програмного коду в сучасних літаках. Але і це далеко не все. Яким ми побачимо автомобіль у найближчі кілька років і як він змінитися за 10 років, я докладніше розповім у цій статті.
Де ми зараз: автомобіль – смартфон на колесах
Почнемо з трансформації, яка відбувається останні 15-20 років. Це автоматизація автомобіля – обладнання його міні-комп’ютерами (Electronic control unit) і збільшення складності програмного забезпечення. Ці системи необхідні для реалізації якоїсь базової функції в авто. Вони керують уприскуванням палива, перемиканням автоматичної коробки передач і ще багато чим. За 20 років кількість таких міні-комп’ютерів в автомобілях зросла з 20 до 150 у преміальних авто. Крім того, ці електронні юніти стали доволі комплексними і потребують складного програмного забезпечення.
Автовиробник зараз є інтегратором, який замовляє різні компоненти і збирає з них цілісну систему. Тобто сучасний автомобіль – це набір міні-комп’ютерів, які між собою мають взаємодіяти. Але з ускладненням технологій, такий підхід перестає працювати. Адже з такою розрізненою архітектурою, суттєво зростають ризики, пов’язані з безпекою. Оскільки сильно зростає складність функціональності, її стає важко реалізувати і тестувати в такій суттєво розподіленої архітектурі. Саме тому автовиробники переосмислюють свій підхід, і ось що ми побачимо в найближчі кілька років.
Автомобілі стануть самостійнішими: навчаться спілкуватися, стануть самокерованими і більш екологічними
Я виділив би чотири основні напрямки, над якими зараз працює індустрія. Це перехід на платформний підхід, підключеність (connectivity), робота над електромобілями і автопілотами.
Начинка автомобіля стане повноцінною платформою
Усі виробники, з якими нам доводиться працювати, розуміють, що їм потрібно перейти виключно на платформний підхід. Це означає, що у автомобіля з’явиться центральний комп’ютер на якому виконуються всі базові і небазові, більш складні функції, реалізовані здебільшого за допомогою програмного коду.
Що це дасть водіям? Ми зможемо отримувати новий функціонал авто, просто завантаживши нове ПЗ або параметри, на кшталт того як ми це робимо на мобільному телефоні. Наприклад, хтось захоче використовувати агресивніші налаштування їзди для свого автомобіля або більш м’які, безпечні. Також ми зможемо завантажувати на авто якісь програми, які додаватимуть нові можливості, наприклад в інформаційно-розважальну систему.
Підключеність (connectivity). Сучасний автомобіль вже вміє спілкуватися і обмінюватися інформацією з мобільним телефоном. Це дає змогу водієві не відволікатися під час руху або запускати автомобіль на обігрів або охолодження віддалено з телефона. Іншим прикладом є розважально-інформаційні системи та голосові помічники, підключені до Інтернету, підключені модулі автостраховиків. Але є і складніші функції, які наразі перебувають у розробці – це можливість “спілкування” автомобілів через V2X-протокол. З його допомогою машина в автоматичному режимі спілкується з іншими авто, дорожньою інфраструктурою і розміткою, якщо потрібно, і загалом – інфраструктурою міста.
Що це дасть? Це один з елементів “розумного міста” і обіцяє якісний стрибок щодо безпеки на дорозі і організації дорожнього руху – адже одні авто зможуть попереджати інших про дорожню обстановку і так само інфраструктура міста зможе повідомляти про небезпеку.
Електромобіль
Про електромобілі вже сказано і написано багато, але тут є кілька важливих моментів. По-перше, ринок електромобілів розвивається набагато стрімкіше, ніж ринок класичних авто. Адже для виробництва не потрібні патенти, які ключові концерни накопичують останні 50-100 років. Крім цього, виробництво і обслуговування електромобілів набагато дешевше. Наприклад, чимало компаній, що мають флот автомобілів (служби доставки, міські служби, таксопарки), переходять на електромобілі. Єдине, що зараз стримує швидкий розвиток ринку особистих електрокарів – це доволі дорога ціна за базовий функціонал. Грубо кажучи, навіщо купувати умовно за 100 тис.доларів Теслу, але наповнену базовим функціоналом, якщо за ці ж гроші можна купити справді хороший класичний автомобіль з куди більшими можливостями.
Що позначається на такому ціннику – це вартість акумулятора, що в деяких моделях досягає 50% ціни авто. Проте, з розвитком електромобілів, прогнозується спад цін на акумулятори, що дасть значне зростання цього ринку.
Автопілоти
Із розробкою автопілотів доволі багато труднощів – технічних, інфраструктурних і законодавчих. Але якщо кілька років тому я ще сумнівався, то зараз впевнений, що автопілоту бути. Загалом індустрія розрізняє 5 етапів автопілота залежно від рівня автономності авто. Зараз ми перебуваємо на 3-му рівні, коли можна відпустити руки з керма і машина самостійно продовжуватиме рух, але водій все ще зобов’язаний стежити за дорожньою обстановкою; це те, що реалізувала в своїх автомобілях Тесла. Повністю безпілотною машина вважається на 5-му рівні, коли в салоні немає керма та інших механізмів керування, і пасажир взагалі забуває, що йому потрібно стежити за дорогою.
Ці 4 зміни створюють дуже сильні передумови до зміни індустрії і перевертають уявлення про автомобіль в найближчому майбутньому.
Автомобіль стане сервісом
Зараз є сильний тренд, що багато хто відмовляється від персонального автомобіля на користь сервісів – таксі, шатли, доставка їжі тощо. За прогнозами аналітиків і зокрема компанії McKinsey до 2030 року більшість людей не матиме свого авто. Адже вартість використання персонального автомобіля суттєво зростає, особливо в центрах великих міст.
Що ж замінить особистий автомобіль? Відбудеться сильний переворот від приватного володіння автомобілем до використання мобільних сервісів. Такі компанії як Uber, Uber Eats, Glovo – це все приклади мобілізації сервісу. Цими прикладами не обмежиться, з’являтиметься дедалі більше нових компаній, які надаватимуть кастомізований і індивідуальний сервіс, який задовольнятиме конкретну нашу потребу з максимальною швидкістю, комфортом і якістю – виїхати за місто, забрати дитину зі школи і таке інше.
Автомобіль буде не просто смартфоном на колесах, а повноцінним кастомізованим сервісом. Зміниться не тільки “начинка” і зовнішній вигляд, а й наше уявлення про автомобіль – він стане автономним, підключеним і зможе спілкуватися з інфраструктурою, не буде необхідності постійно стежити за дорогою, стане більш екологічним. Вся індустрія поступово відходитиме від розробки створення і використання автомобілів до створення і споживання мобільних сервісів.