Руководитель самого популярного в Украине IT-мероприятия iForum Александр Ольшанский считает, что в автомобилях пока слабо развита аудиальная функция. В ближайший год она будет развиваться.
Нині головна проблема автомобіля – в інтерфейсі взаємодії людини з інформаційною системою. Річ утому, що всі інтерфейси, розроблені в останні десятки років – візуальні. Всі вони розраховані на канал сприйняття «очі», які у людини в машині сильно зайняті – стежать за дорогою. До того ж цей канал у людини не мультизадачний.
Єдиний мультизадачний канал сприйняття у людини – це слух. Адже ви можете слухати кілька розмов одночасно і нормально сприймаєте музику і текст разом. І цей канал більш-менш вільний в автомобілі. Також і голосовий канал практично не зайнятий.
Таким чином, я бачу дві основних тенденції для проектування автомобілів. Перша – створення безпілотних автомобілів, які повністю звільнять очі людини від роботи під час керування, а друга – виготовлення аудіальных інтерфейсів, які допомагають людині, коли та перебуває за кермом. У якийсь момент вони перетнуться.
АЦ: Як скоро, на вашу думку, людям законодавчо заборонять водіння автомобіля?
Навіть у розвинених країнах ще деякий час автомобіль буде затребуваний як засіб, яким керує людина. Між початком випуску автомобілів без керма і повним переходом на автономну модель мине досить багато часу. Я думаю, років 15-20. З цим фактом пов’язаний і інший процес. Тільки-но автомобілі стануть автономними, вони перестануть бути особистим предметом. Використовуючи програму, можна буде викликати автомобіль у потрібний час і не дбати про його ремонт, паркування тощо. Тоді навіщо мати особистий автомобіль, якщо якась автоматична система подає автомобіль протягом п’яти хвилин і здійснює оптимальну доставку впотрібне місце? Це буде масштабний персонально-громадський транспорт.
Автономний транспорт зробить колосальну транспортну революцію, особливо у великих містах.
АЦ: Але ж до того часу ми повністю перейдемо на електромобілі?
Я скептично налаштований щодо електромобілів. По перше, я не переконаний в їх істинній екологічності. Адже виробництво електроенергії теж потребує спалювання палива (якщо це не ядерний синтез або атомна енергія). Так, сам процес спалювання відбувається не в густонаселених містах, де живе людина, але якщо поглянути загалом, то в сумі забруднення оточуючого середовища все одно відбувається.
Зараз для виробництва та транспортування електроенергії витрачається не дуже багато сировини і матеріалів. А при переході на альтернативну енергетику різко зростає кількість матеріалів, які доведеться утилізувати. Це саме стосується акумуляторів електромобілів. Це фактично картридж із обмеженим терміном служби. А кількість автомобілів починає зростати. І якщо ми порахуємо, скільки нам їх потрібно протягом 100 років, то ми отримаємо цифру, яка погано вкладається в голові. Крім того, почнуть позначатися фізичні обмеження – наприклад, доступність певних матеріалів (літію) в земній корі. Їх може просто не вистачити для виробництва акумуляторів.
Мені здається, що в енергетиці превалюватимуть традиційні способи виробництва. І я вважаю, що найбільшим злочином проти людства за останні 50 років стало недостатнє фінансування досліджень у сфері термоядерної енергетики. Це відвертий злочин проти цивілізації.
Таким чином, якби мені запропонували інвестувати в електромобілі, я ще подумав би. Можливо, в десятирічній перспективі цей напрямок є перспективним, а от у більш далекій – ні. Людство знайде інші шляхи для живлення автомобілів, більш дешеві й екологічно чисті.
АЦ: Які ще сучасні рішення будуть застосовуватися в автомобілях?
Дуже перспективною мені здається телеметрія, яка пов’язана зі страховим бізнесом. Страхова має доступ до даних про твоій стиль водіння і може, спираючись на них, регулювати страхові платежі. Також з’явиться достовірна історія автомобіля. Це сильно змінить ринок уживаних автомобілів, оскільки якщо у когось буде 100% достовірна історія автомобіля, ціна продажу може бути значно скоригована. Адже в нинішній ситуації ціна б/в автомобіля значно залежить від ризиків, які несе покупець. Тільки-но з’являється доступ до онлайн телеметрії, ця складова зводиться до нуля. Тобто ти точно купуєш те, що купуєш.
З іншого боку, це порушує питання про вторгнення в приватне життя, оскільки телеметрія знатиме, куди людина їздить. Тому, найімовірніше, ці питання регулюватимуться законодавчо.
АЦ: Що може дати автомобілістам впровадження системи «розумного міста» Smart City, наприклад, для нашої столиці?
Навряд чи цю програму «потягнуть» державні органи. Якщо бізнесу розвиток проекту «розумних міст» не буде цікаво, то вона приречена на невдачу. Водночас впровадження деяких сервісів із програми Smart City могло б бути корисним місту, так і громадянам. Наприклад, паркування можна обладнати камерами, які будуть автоматично визначати порожні місця, а також нести охоронну функцію.
АЦ: Ви один з організаторів українського форуму інтернет-діячів iForum. Що цікавого з автомобільної тематики буде представлено цього року?
У ньому буде цілий напрям стартапів, пов’язаних з автомобільною тематикою, електромобілями, інфраструктурою зарядних станцій тощо. Крім того, цього року на iForum почали підтягуватися автомобільні вендори, які розуміють, що це платоспроможна цільова аудиторія. Зокрема «Фалькон-авто» бренд КІА виступить інноваційним спонсором експозиції SmartCity, де серед іншого будуть представлені останні досягнення ІТ-розробок автомобільної тематики. А ще ми взяли в оренду додатковий майданчик перед центральним павільйоном. Тут учасники зможуть ознайомитися з різними напрямками розвитку автомобільної галузі.
Насолоджуйтеся керуванням автомобілів, Доки це не стало дорогим атракціоном.