
Зимові шини будуть обов'язковими, але тільки без шипів

Маркування зимової шини
Відповідно до проекту закону №4683 від 17.05.2016 (про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність із актами Європейського Союзу), експлуатація транспортних засобів категорій L, M1, M2, N1 в зимовий сезон на автомобільних дорогах з твердим покриттям допускається виключно з використанням пневматичних зимових шин, а також всесезонних.

Маркування всесезонної шини
Введення цієї вимоги очікував багато хто, оскільки в Україні залишилося доволі багато несвідомих автовласників, які не взуваючи свою машину в зимові шини в сніговий сезон, були великою небезпекою на дорогах. Але під час вивчення цього законопроекту виявилося і те, чого автовласники не очікували.

Сліди гальмування двох шипованих шин, одна з яких має не більше за 50 шипів на метр кочення (права шина).
Насамперед це заборона на шиповані зимові шини, що аргументовано відповідністю вимогам Євросоюзу. Але в різних країнах Євросоюзу діють різні вимоги до зимової шин. Наприклад, в північних країнах у Фінляндії, Швеції та Норвегії шиповані шини дозволені. А щоб мінімізувати зношення дорожнього покриття, кілька років тому в цьому регіоні Євросоюзу ввели обмеження на кількість шипів. Їх має бути не більше за 50 на метр кочення шини. Можливі й винятки – якщо зношення дороги з шинами з більшою кількістю шипів не перевищує зношення, яке відбувається за експлуатації шин із 50 шипами на метр кочення. Цим застереженням, до речі, скористалися деякі провідні виробники шин Continental, Goodyear, Nokian Tyres) і їхні нові моделі шипованих шин виробляються з полегшеними шипами та іншими змінами у конструкції шин. В результаті у автовласників північних країн Європи залишилася можливість експлуатувати свої машини в умовах ожеледі на безпечніших шинах.
А тепер візьмемо Україну з її нестабільним кліматом. Зазвичай сніг у нас випадає раптово, тому снігоприбиральна техніка на дорогах відсутня і дороги перетворюються на ковзанку. Добре, коли за кермом машини досвідчений водій. А якщо на такій дорозі опинився новачок або жінка з невеликим досвідом водіння? Вони навіть не підозрюють, що може трапитися, якщо вони хоча б трохи перевищать швидкість. І у кого в цій ситуації більше шансів залишитися цілим і неушкодженим? Звісно, у того, хто їде на шипованих шинах.
Користь від шипів
Щоб зрозуміти різницю в гальмівних властивостях на льоду фрикційних і шипованих шин наведемо приклад із наших тестів. Так під час гальмування на машині з антиблокувальною системою гальм (ABS) зі швидкістю 25 км/год гальмівний шлях на «шпильках» становить 11 м, а на фрикційних шинах цього ж виробника – 26 м. Різниця в 15 метрів. Це більше ніж удвічі. А уявляєте, якщо вам доведеться гальмує на льоду зі швидкості 60 або 80 км/год. Різниця у гальмівному шляху становитиме близько сотні метрів. А в цьому проміжку можуть виявитися і люди, і машини, які автоматично стануть постраждалими.
Тип шини |
Гальмівний шлях на льоду за умови зупинення зі швидкості 25 км/год |
Зимова шипована |
11 |
Зимова фрикційна |
26 |
Всесезонна |
31 |
Літня |
36,8 |
Не варто забувати і те, що робота систем активної безпеки сучасних машин, таких як антиблокувальна система гальм, система стабілізації курсової стійкості тощо залежать від рівня зчіпних властивостей із дорогою. Що гірше шина чіпляється за дорогу, то гірше працюють ці системи.
Де дозволять «шипи»
Цікавим є й застереження з приводу доріг, де буде дозволено експлуатацію шипованих шин*. Людям, що живуть у зазначених районах, або доведеться купувати два комплекти зимових шин – шиповані та фрикційні, або тільки фрикційні. Якщо ж вони куплять тільки шиповані, то виїхати за межі цього району вони не зможуть. За нинішньої економічної ситуації висновок із цього випливає один – в гірській місцевості, де без шипів взимку важко, автовласники змушені будуть встановлювати небезпечніші на льоду фрикційні зимові шини.
Нічого в новому законопроекті не сказано і про граничний ступень зношення зимових шин, за якого допускається їх експлуатація в зимовий період. Адже після зношення протектора зимових шин до 4 мм і менше вони практично втрачають своїх зимові властивості, тож експлуатація автомобіля на таких шинах взимку дуже небезпечна. Про це мало хто знає, тому в нас процвітає бізнес продажу зношених зимових шин з Європи.
Забули про важливе
Під час адаптації нашого законодавства з автомобільного транспорту до Євронорм розробники забули про так звані «євроетикетки». Це інформаційні наклейки на літні, зимові та всесезонні шини, на які наноситься інфографіка, що надає автовласникам три дуже важливі характеристики шини:
1. рівень зчіпних властивостей на мокрому асфальті;
2. опір коченню, який впливає на витрату палива;
3. рівень шумності шини.
Ці показники дають можливість частково оцінити властивості шини без пошуку результатів тестів, які проводять незалежні експерти, серед яких і журналісти «Автоцентру».
Нам залишається сподіватися, що всі недороблення, які були виявлені в новому законопроекті №4683 в питанні вимог до шин, встановлення ГБО тощо народні обранці врахують, і Україна отримає закон, який підвищить безпеку на наших дорогах.
* “Не допускаються до участі в дорожньому русі автомобільними дорогами з твердим покриттям транспортні засоби з обшипованими пневматичними шинами, крім руху за заздалегідь визначеними відповідними органами місцевого самоврядування маршрутами з урахуванням дорожньо-кліматичних умов, за яких безпеку дорожнього руху неможливо забезпечити з використанням інших засобів протиковзання.”