З шипами чи без? Коли вони реально потрібні
В очах багатьох автовласників шиповані шини – універсальне вирішення всіх зимових проблем. Нібито варто тільки знайти гроші на недешеву гуму з шипами, і будь-яка зимова дорога буде по плечу. На жаль, це далеко не завжди так, і шипи не завжди потрібні навіть тим, хто може собі дозволити найкращі покришки.
Перш ніж дати рекомендації щодо підбору шипованих шин, корисно буде довести читачам деякі особливості майбутнього зимового сезону 2023 – 2024 років. У зв’язку з відомими політичними та економічними потрясіннями ринок автокомпонентів України, а частково й Європи зазнає дефіциту зимових шин, у тому числі й шипованих.
Оператори ринку намагаються врятувати ситуацію за рахунок постачання якісних шин з Азії (в першу чергу Японії та Кореї) та за рахунок бюджетних марок другого плану – дочірніх брендів великих концернів, що випускаються на заводах у Європі. І лише найініціативнішим імпортерам вдається надати споживачам шини звичних для них марок середнього та вищого цінового сегменту. Тож варто бути готовим до того, що вибір зимових шин – і насамперед шипованих – цього року може бути невеликим.
Коли потрібні шини із шипами
Принциповий момент, що визначає відмінність шипованих шин від нешипованих – рід опадів на дорозі і температура, за яких кожен з цих типів шин буде більш ефективним. Зрозуміло, що шипи адресовані більш суворим погодним умовам, проте стосовно України тут є проблема: у нас навіть узимку далеко не завжди тримається саме зимова погода. Тому не можна чітко сказати, що шиповані шини будуть найкращими для українських водіїв.
Шипи добре показують себе лише якщо під ними на дорозі сніг чи лід. Якщо під колесами щось інше, нічого поганого не буде, але не буде сенсу в самих шипах (за які ми чимало доплачуємо при покупці). Тут доречно нагадати, що навіть при гальмуванні на асфальті сучасні шипи не заважають, і кращі «шиповки» вже порівнюються за результатами вимірів з “липучками”.
Так, зими у нас теплі, але й ожеледиця трапляється. Більше того, питання
не тільки в ожеледиці – не прибраний з асфальту сніг під колесами машин швидко ущільняється до стану практично того ж льоду. Коли і на якій ділянці дороги це станеться, передбачити неможливо, тому шиповані колеса у нас вибирають ті, хто хоче завжди почуватися впевненішим на дорозі.
Ще один аргумент за шипи (та й за високоякісні зимові шини в цілому): всі численні електронні системи активної безпеки, які допомагають водієві тримати авто на дорозі, розраховані на те, що машина взута не в бозна-що, а в максимально адекватні зимові шини . Інакше сенсу в ABS, ESP, ASR, EBD та інших помічниках на зимовій дорозі буде небагато – при тому що саме для складних умов вони створювалися.
Щодо відвертих мінусів шипованих шин, то їх небагато. Це більш висока ціна, дуже шумна робота коліс по твердій поверхні і необхідність стежити за тим, щоб машина не зривалася в пробуксовку – інакше шипи швидко повилітають. Ще шипи псують дорогу, поступово вигризаючи в ній колії, але про проблеми дорожніх служб наші водії замислюються рідко, звертаючи увагу насамперед на безпеку.
Goodyear Ultra Grip Arctic 2
Шиповані шини для доріг, де багато снігу, щільно укоченого снігу та слизьких колій. Або для тих трас, де велика можливість зустріти подібні ділянки. Звичайно, в першу чергу творці цієї моделі приділяли увагу поведінці покришки на льоду, і вони використовували шипи з особливою формою сердечника. Важливо, що Goodyear наголошує на тому, що свої високі характеристики на льоду ця шина буде демонструвати протягом усього періоду експлуатації. Що насправді не зовсім звично. На свіжому і неущільненому снігу Goodyear UltraGrip Arctic 2 добре працює завдяки глибоким і широким канавкам між блоками протектора. А маневрувати на снігу та у колії допомагають «зазубрені» канавки, які відформовані у плечовій зоні протектора. Багато роботи пророблено над зниженням шумності роботи цієї шини, її знижували, підбираючи геометрію розташування шипів на протекторі, щоб не допустити резонансних явищ при коченні колеса. А ще кожен шип розташовується на м’якій подушці, що поглинає звук шльопання при зустрічі з асфальтом або бруківкою.
Continental IceContact 3
Преміальна шипована модель створювалася також для забезпечення гарної керованості на зимових дорогах, адже її купують в першу чергу для комплектації висококласних сучасних автомобілів. Варто відзначити поведінку IceContact 3 на льоду та укоченому до високої щільності снігу, адже головна технологічна особливість IceContact 3 – особливі шипи двох видів. Одна з груп призначена для роботи при гальмуванні та розгоні, інша – для утримання машини від бічних зсувів при маневруванні. Незвичайно, що шини в розмірностях понад 16 дюймів мають шипи з гумовим корпусом, вони менше шумлять і краще вгризаються у кригу при інтенсивному гальмуванні. Зрештою, зимову шину Continental IceContact 3 можна купити в декількох різних виконаннях: з посиленими боковинами типу ран-флет (SSR), покриттям, що самогерметизується у разі проколу (технологія ContiSeal) і зі зниженим рівнем продукованих шумів (ContiSilent).
Observe Ice-Freezer
Виробник заявляє, що ця шипована шина призначена для суворих зимових умов. Для хорошої курсової стійкості у будь-якому напрямку в ній використані ламелі, організовані у стійкі 3D-блоки. На глибокому снігу та в коліях ефективно працюють потужні виступи у плечовій зоні. Найкращому зчепленню на льоду сприяє розміщення шипів аж у 28 рядів, щоб вони краще самоочищалися при гальмуваннях та розгонах. Поєднані блоки «2 в 1» дали можливість розосередити шипи рівномірніше по плямі контакту. Щодо самих шипів Ice Force, вони мають нову форму: маючи п’ятикутний наконечник, вони ефективно вгризаються у лід під будь-яким кутом. Завдяки збільшеному фланцю та корпусу меншого діаметра цей шип надійно фіксується в гнізді.
Sava Eskimo Stud
Цей словенський бренд працює під крилом компанії Goodyear і випускає шини за її технологіями та документацією. Що і пояснює низьку ціну при непоганих експлуатаційних характеристиках, зокрема шипованої моделі Eskimo Stud. По суті вона – аналог давно відомої “шиповки” Goodyear UltraGrip Extreme і базується відразу на кількох “гудьєрівських” технологіях. Зокрема, її шипи мають шестигранний переріз сердечника, що підвищує їхню ефективність при роботи в будь-якому напрямку, але в першу чергу це покращує показники при гальмуванні. Компаунд протектора шипованої автошини Sava Eskimo Stud містить з’єднання кремнію, полімери нового покоління, еластомери, природні та синтетичні компоненти – все це також наділяє шину необхідними при роботі на льоду і в мороз м’якістю та еластичністю.
Підказка від АЦ
Вибирати шини потрібно, виходячи, по-перше, зі своїх фінансових можливостей та по-друге, враховуючи передбачувані умови експлуатації. Але якщо ви протягом зими виїжджаєте у невідкладні та регулярні поїздки, шипи в принципі не будуть зайвими.