Чим чіпляється за лід нова шина Nokian Hakkapeliitta 9
Кожна нова шина Nokian має кілька ноу-хау, які дають їй змогу отримати характеристики, які перевершують попередника. У новій Hakkapeliitta 9 використано низку інновацій, до яких не додумався жоден шинний концерн світу.
Головне ноу-хау фінів, використане на Nokian Hakkapeliitta 9 – застосування в одній шині двох видів шипів. Розробники Nokian і раніше придумували всілякі види шипів, а для Hakkapeliitta 9 зробили дві різні форми. Перша – для центральної частини шини, друга – для бічної. Відмінності в шипах для різних сторін шини невеликі, але вони є.
Шип для центральної зони з верхньої проекції має форму трикутника. Серцевина шипа жорстка металева, вона розміщена на скошеному фланці і ще краще, ніж раніше, впивається в слизький лід. Головне завдання центральних шипів – забезпечити максимально ефективне прискорення і гальмування.
Шипи на боковинах призначені для виконання зовсім іншого завдання – забезпечити надійне зчеплення з поверхнею на поворотах. Металевий штифт тут тривісний, завдяки чому він працює як при прямолінійному русі автомобіля, так і в поворотах. Це покращує маневреність і точність керування під час поворотів в ожеледь.
Ці інновації дають змогу водієві, який обує свій автомобіль в нову Nokian Hakkapeliitta 9, впевнено почуватися в різних погодних і дорожніх умовах, які зустрічаються за час поїздки. Збалансований набір характеристик виручить і у снігопад і в ожеледь, і якщо покриття містить снігові й обмерзлі ділянки.
За словами творців Nokian Hakkapeliitta 9, новинка перевершує свою попередницю, «вісімку», практично за всіма показниками. Хоча і колишня модель в порівняльних тестах показувала прекрасні характеристики порівняно з конкурентами.
Крім двох видів шипів, в Nokian Hakkapeliitta 9 є багато інших інновацій. Більш м’який контакт із дорогою забезпечує подушка і повітряний простір між шпилькою в «кишені» покришки. Разом зі скошеною поверхнею металевих наконечників шипа це дає зменшення шуму і зношення дороги. І справді, під час тестів на Audi Q5 ми спеціально вимкнули музику і відчиняли вікна, щоб почути характерний «дзвін» шипованої гуми. Він, звісно, був. Але зовсім тихий, не такий, як у багатьох інших моделей. Інженери Nokian Tyres розповіли, що в моделі 8 був один пік підвищення шуму на швидкості 70-80 км/год. В новинці вдалося згладити цей пік. А на інших швидкостях обидві шини поводяться майже безшумно.
На середніх блоках у центральній частині протектора зроблено спеціальні прорізи, які роблять ребра гострішими. Вони сприяють кращому зчепленню на снігу. Крім того, є ще підсилювачі, які відповідають за зчеплення на глибокому снігу. Щоб вибратися з парковки або снігової пастки, в шині Nokian Hakkapeliitta 9 є ребра, які розміщені на плечових зонах шини.
За стабільність на прямій відповідають ламелі, які збільшуються від притиснення до поверхні за рахунок ваги автомобіля. А при проходженні поворотів необхідний більший контакт гуми з поверхнею. Це забезпечують самоблокувальні 3-D ламелі.
Попрацювали над новинкою і хіміки. Гумова суміш тепер виготовлена з нового біоматеріалу Green Elasto Proof. Він дає змогу залишатися гумі м’якою і еластичною навіть за умови сильного морозу. Більше того, з часом, як і при зношенні, склад не змінює своїх властивостей. Інша гумова суміш, яка прилягає до ободу диска, зміцнює ділянку борта шини і передає менше шуму і вібрацій від дороги в автомобіль. Це теж сприяє зменшенню шумності. Крім того, боковина Nokian Hakkapeliitta 9 створена з використанням арамідного волокна, а воно дуже стійке до пошкоджень.
Щоб відчути різницю між 9-ю і 8-ю моделлю, потрібно бути професійним випробувачем шин і досконально знати трасу, на якій «катають» автомобілі з цими покришками. Тому під час презентації Nokian Hakkapeliitta 9 фіни дали можливість журналістам проїхати на легкових автомобілях і SUV кількома трасами, але не порівняти «вісімки» і «дев’ятки», а нову шину з сучасною нешипованою резиною того ж виробника – серії R. Зрозуміло, що на льоду порівняння буде не на користь нешипованої шини – тут майже будь-яке «зубасте» автомобільне взуття буде кращим. Але «дев’ятка» показала себе особливо стійкою в поворотах – на льодовій трасі замерзлого озера вона чіплялася за поверхнею з такою силою, що давала змогу проходити серпантини набагато впевненіше і на більшій швидкості, ніж «ерка». Звісно, грань зчеплення є і у новинки, але вона набагато далі, ніж у колишніх шин. На засніжених дорогах шини поводяться приблизно однаково.
Таким чином той факт, що Nokian Hakkapeliitta 9 добре тримає машину на різних покриттях – в глибокому і битому снігу, на льоду і мокрій дорозі додає впевненості у водінні. І при цьому шина дуже комфортна – шум від шипів не заважає навіть на асфальті.
Випробувати найсвіжішу фінську зимову новинку українські автомобілісти зможуть вже наступної зими – шина має з’явитися у продажу вже восени 2017 року. Причому розмірів буде безліч – 52 типорозмірів від 16 до 20 дюймів. Крім того, більша частина шин матиме індекс XL, тобто з посиленими боковинами. Є моделі і для легковиків, і для позашляховиків.