8 вбивць шин і колісних дисків на дорогах України
Ями
Головна проблема українських доріг – незліченна кількість ям, значна частина яких через свої розміри та гострі кромок здатна пошкодити як шини і колісні диски автомобіля, так і вузли підвіски. Щоб уникнути цих неприємностей, треба бути максимально уважним, особливо на незнайомих дорогах, і бути готовим швидко зменшити швидкість для безпечного проїзду перешкод або їх плавного об’їзду. Слід пам’ятати, що різкі маневри й екстрені гальмування на дорозі з інтенсивним рухом можуть стати причиною аварій, оскільки водій машини на сусідній смузі або той, хто їде ззаду може бути не готовим блискавично відреагувати на ваш маневр і гальмування «в підлогу».
Зменшити ударне навантаження на колеса та підвіску від проїзду великих ям можна двома способами. Якщо яма розташована на траєкторії кочення коліс з одного боку, перед проїздом вибоїни можна зробити короткий і швидкий поворот і повернути кермо назад. Напрямок такого блискавичного маневру має імітувати об’їзд перешкоди. Оскільки ця дія була дуже швидкою, перепона залишиться на шляху кочення колеса, проте ударне навантаження на колесо й підвіску суттєво зменшиться, оскільки сили інерції в цей момент перерозподілять частину маси автомобіля на колеса з іншого боку.
Якщо перешкоду доведеться переїжджати і лівими, і правими колесами, зменшити ударне навантаження можна прийомом екстреного гальмування перед ямою і скиданням ноги з педалі гальма безпосередньо перед перепоною. В цьому разі під дією пружних елементів підвіски, авто розвантажується, тому колеса сприймають менше ударне навантаження. Цей спосіб можна застосувати і для першого випадку. Крім того він безпечніший, оскільки робити різкі маневри в сторони краще після тренувань, а водії машин в сусідній смузі можуть неадекватно зреагувати на них.
«Пральна дошка»
Дорожні нерівності у вигляді «пральної дошки» небезпечні збільшенням на них гальмівного шляху автомобіля. Причому він буде значно довшим у автомобіля зі зношеними амортизаторами. Останні в такій ситуації не здатні притискати колеса до дороги. Ненавантажені колеса блокуватимуться, а антиблокувальна система в цьому разі автоматично зменшує гальмівне зусилля в механізмах приводу гальмівних колодок. У машин без ABS у цій ситуації гальмівний шлях має менший вплив на зупинний, однак, він теж буде довшим, ніж за умови вмілого переривистого гальмування на рівному асфальті.
Зважаючи на це, на таких дорожніх бар’єрах варто збільшити дистанцію до переднього автомобіля, щоб «не наздогнати» його у разі гальмування. Якщо все ж таки доведеться гальмувати на «пральній дошці», то машину краще відвести в сторону, де менша хвилястість, і погасити активність ABS обережною допомогою ручним гальмом. Електромеханічна гальмо в цьому разі застосовувати не бажано.
Бордюри
Бордюри, як межу проїжджої частини, рідко розглядають як можливе джерело пошкодження шин і дисків автомобіля. Однак, це актуальний бар’єр, який може призвести до «травм» колеса і не тільки. Бордюри бувають кількох типів і небезпечні вони по-різному. Найнебезпечніші – невисокі (або середньої висоти) кам’яні бордюри з гострим прямим кутом, на який намагаються заїхати під кутом і з розгону. Саме паркування під гострим кутом і з розгону стають причиною пошкодження шин. Заїжджати на бордюр слід плавно і під якомога більшим кутом (ближче до 90 град.).
Рейки
Трамвайні та залізничні рейки, що виступають над дорогою, дуже небезпечні як для автомобілів, так і для мотоциклістів і велосипедистів. Більш небезпечними є трамвайні колії, оскільки вони мають гостріші краї. Якщо не зменшити швидкість на переїзді такої перешкоди (більше ніж на 4-5 см), можна легко порізати шини і деформувати диск. Переїжджати ці перешкоди на дорозі слід не кваплячись і під якомога більшим кутом (ближче до 90 град.). Метал рейок, як правило, відполірований, тому шини можуть ковзати. Мотоциклістам і велосипедистам це особливо небезпечно, оскільки призводить до падіння цих транспортних засобів.
Калюжі
Калюжі приховують дві небезпеки. По-перше, під ними можуть бути ями, що стануть причиною пошкодження шин і навіть вузлів підвіски автомобіля. По-друге, глибокі калюжі можуть стати причиною потрапляння води в повітрозабірник двигуна, що призведе до гідроудару. У цьому разі дорогого капітального ремонту мотора не уникнути. Тому якщо ви побачили на вашому шляху незнайому калюжу, краще максимально зменшити швидкість. Це також необхідно для запобігання аквапланування, коли між протектором шини та дорогою виникає шар води, що перетворює автомобіль в об’єкт руху за інерцією.
Каміння-цегла
Велике каміння та цегла, що випали з кузовів будівельних самоскидів, у разі наїзду на них практично завжди стають причиною пошкодження шин і дисків, а також пластикових елементів нижньої частини кузова автомобіля. Отже, побачивши таку перешкоду на дорозі, необхідно її об’їхати. А найкраще – зупинитися і прибрати її з дороги, щоб унеможливити ДТП з іншими учасниками дорожнього руху.
Щебінь-пісок-ґрунт
На регіональних трасах часто можна побачити на дорогах розсипаний або «затягнутий» з узбіччя щебінь, пісок або ґрунт, розкиданий сільгосптехнікою, що виїжджала з полів. Ці ділянки теж дуже небезпечні, оскільки все, що потрапляє в пляму контакту між протектором шини та дорогою стає причиною збільшення гальмівного шляху і значного погіршення керованості. Побачивши таке «сміття» на дорозі, слід вжити всіх необхідних заходів для виключення різких маневрів і екстрених гальмувань.
Коли винен водій
Дуже часто винуватцем ушкодження коліс є сам водій, який бачив перешкоду, але не зменшив швидкість або забув вчасно проконтролювати тиск в шинах і їздив на приспущених. Щоб уникнути зайвих проблем, рекомендуємо бути максимально уважними на дорозі, а також періодично перевіряти тиск у шинах і змінювати його в умовах різного завантаження автомобіля (відповідно до вимог автовиробника).
Ще одна важлива порада! Якщо ви зрозуміли, що побачили перешкоду пізно, а швидкість висока, забезпечте максимальне уповільнення перед нею і відпустіть гальмо безпосередньо перед наїздом. Це розвантажить підвіску і зменшить негативні наслідки.
Увага!
Ймовірність пошкодження шин і дисків вища у низькопрофільних шин – 55 і менше. Висота профілю (боковини) «зашифрована» у маркуванні в цифровому вигляді після ширини шини (наприклад, 205/55R16: 205 – ширина шини; 55 – співвідношення висоти профілю до його ширини, виражене у відсотках; R – радіальна шина; 16 – посадковий діаметр шини (в дюймах). Тому власникам машин з низькопрофільними шинами слід бути особливо уважними під час їзди нерівностями і не забувати перевіряти та регулювати тиск в шинах.