Современные дизельные автомобили экономичны и имеют хорошую динамику, но случись серьезный ремонт мотора, и все преимущества могут сойти на нет. Между тем рецепты долгой и беспроблемной службы дизеля в наших условиях просты и доступны.
Будь-який автомобіль, «обслуговуючи» свого власника, потребує натомість певного ставлення до себе. Машини з дизелями часто можуть бути вимогливішими у питанні вибору АЗС, адже ціна за експлуатацію на неякісному дизпаливі буває дуже високою.
Втім, є три основних правила для власника сучасного дизельного авто. Як три кити, вони є запорукою безвідмовності і довговічності двигуна цього типу.
Як обрати правильний сервіс
Один із провідних постачальників дизельних систем на світовий ринок компанія Bosch має понад 3700 СТО дизельної спеціалізації. Щоб захистити клієнтів і свою продукцію від неякісного ремонту в кустарному сервісі, вона розробила систему Bosch QualityScan.
Захист передбачає створення історії експлуатації кожної конкретної форсунки і кожного насоса Common Rail, заглянути в яку може будь-який автовласник зі смартфоном. Кодований ідентифікаційний елемент прив’язує кожен вузол до всесвітнього банку даних Bosch і несе в собі інформацію про індивідуальні робочі характеристики компонента.
Щоб уникнути підробок і втручань у систему всі відомості про операції з форсункою або насосом потрапляють в базу даних тільки через діагностичний стенд Bosch EPS 815 або EPS 708. Це обладнання (до речі, ціною близько 200 тис. євро) доступно тільки сертифікованим дизельним СТО – «Bosch Дизель центр» і «Bosch Дизель сервіс».
Раз на рік німецькі інженери проводять аудит цих українських підприємств. Відновлений під наглядом QualityScan вузол отримує рік гарантії, як і новий. При цьому ціна ремонту вдвічі нижча, ніж на новий виріб. Завдяки обмінному фонду клієнт не має чекати закінчення ремонту – він отримує відновлений вузол одразу.
Паливо
Чисте паливо – перша умова довгої і безпроблемної служби дизеля. Від механічних забруднень страждають передусім інжектори системи живлення Common Rail – так називають фахівці форсунку сучасного дизеля.
Причина – в особливих характеристиках інжектора. В цьому вузлі є високоточні деталі (допуски не більше двох мікрон), які відповідають за хід запірного клапана від 0,03 мм і його роботу з тиском палива до 2500 бар. Діаметр отворів розпилювача становить близько 0,3 мм. Але брудне паливо небезпечно насамперед не тим, що через нього можуть засмітитися найтонші канали інжектора – ризик тут в іншому.
Найменші тверді частинки, прорвавшись через фільтри, подаються в розпилювач разом із паливом під тиском близько 2000 бар. В сідлі клапана форсунки, де потік палива різко змінює напрямок, тверда частинка, будучи важчою палива, не вписується у вузьке місце і з силою вдаряє по сідлу. Залишена нею мікроподряпина одразу стає причиною завихрень потоку палива. Укупі з його пульсаціями при відкриванні клапана це викликає кавітацію – розриви рідини, що супроводжуються гідроударом і руйнуванням поверхні.
Подряпина перетворюється в раковину, яка збільшується і порушує щільність клапана і факел розпилу палива. Форсунка починає «лити», порушувати сумішоутворення, і мотор працює позаштатно. Інжектору потрібен серйозний ремонт.
Сервісмени
Сміливість ремонтувати прецизійні вузли систем живлення Common Rail беруть на себе не багато майстерень, але ще менша кількість готова провести справді якісний ремонт. Один із вирішальних чинників – навчений, досвідчений і відповідальний персонал СТО.
Моторошні історії про найпростішу операцію – заміну фільтра, що обійшлася власнику дизельного легковика у дві тисячі євро (майстри заповітрили систему, через що повністю зламався ТНВД 4-го покоління), не вигадка, вам розкажуть на будь-які сертифікованій станції, працівникам якої не раз доводилося виправляти огріхи своїх горе-колег – кустарів.
Співробітники серйозних дизельних центрів проходять навчання у виробників автокомпонентів, постійно підвищують свою кваліфікацію і разом зі СТО проходять щорічний аудит.
Обладнання
Правильно діагностувати форсунки і ТНВД можна тільки на спеціальному обладнанні, яке в лабораторних умовах відтворює роботу цих вузлів у двигуні.
Так, форсунки підключають до магістралі тиском близько 2000 бар, імітують їх роботу на двигуні в різних умовах і потім за допомогою електронного обладнання визначають параметри кожного екземпляра, який випробують: щільність клапана, правильність конуса розпилювання і продуктивність форсунки в кожному режимі.
Таке обладнання є далеко не в кожній майстерні. Один тільки діагностичний стенд коштує близько 200 тис. євро, а до нього ще необхідне програмне забезпечення і дрібне обладнання – мікроскоп, електронний динамометричний ключ, калібри, пристосування. Але не думайте, що через дорожнечу обладнання або складність поводження з ним якісний ремонт апаратури Common Rail в Україні недоступний.
У нас є сертифіковані СТО, де сьогодні працюють по три, по чотири, а то і по п’ять вищезгаданих діагностичних стендів. За інформацією деяких виробників паливної апаратури, в нашій країні функціонує близько двох десятків майстерень дизельної спеціалізації високого рівня.