X

Регулювання світла фар: як зробити це самостійно, а коли потрібно звертатись до спеціалістів

На роботу фар ми дорікаємо доволі часто: «погане світло», «нічого не видно» тощо. Проблем багато, але причина може бути всього лише у порушених регулюваннях. Тому досить часто це можна владнати самостійно.

Коли говорять про налаштування фар автомобіля, то мають на увазі насамперед промінь ближнього світла. Він важливий тим, що не повинен засліплювати зустрічні та попутні машини, а ще має добре освітлювати дорогу своєму водієві за обмежених умов.

Чому виникає потреба в регулюванні світла фар?

Пучки ближнього світла регулюються за двома параметрами: за точністю напрямку вздовж дороги і за кутом нахилу у вертикальній площині. Від першого регулювання залежить, чи не засліплює фара зустрічних водіїв і чи достатньо вона освітлює праве узбіччя, до якого водій “прив’язується” поглядом під час руху. Кут нахилу фари у напрямку вгору-вниз відповідає за “далекобійність” фари, важливу для її власника. Також кут нахилу впливає на засліплення чи не засліплення зустрічних і попутних водіїв.

Налаштування фар збиваються з багатьох причин: просадка пружин підвіски, деформація деталей фари через струси на вибоїнах, встановлення шин іншого розміру, непомітні на перший погляд наслідки торкання перешкоди передком машини. Всі ці негаразди передбачені конструкторами, і тому кожна фара має два гвинти (іноді вони схожі на гайки), які нахиляють та повертають оптичний елемент фари у двох згаданих напрямках.

Чи можна відрегулювати фари вдома?

Треба розуміти, що не всі сучасні фари можна відрегулювати в «гаражних» умовах, але принаймні перевірити можна будь-які. Особливе і часто комп’ютеризоване обладнання потрібне для налаштування так званого адаптивного світла, матричних LED-фар і конструкцій з автоматичним корегуванням кута.

А при регулюванні більш звичних фар головну проблему складає не стільки власне зміщення пучка світла вгору-вниз чи вліво-вправо, скільки організація “прицілу” для його точного спрямування. Саме цей організаційний момент займе найбільше часу: вам слід буде знайти рівний майданчик, а поряд з ним гладку стіну, на якій намалювати декілька ліній.

Як відрегулювати фари

В цій операції немає нічого складного і особливий інструмент також не знадобиться. Але дещо варто підготувати заздалегідь. Вам знадобиться:

  • не менше години часу у темну пору доби;
  • рулетка, а краще дві;
  • плед, картон зі скотчем, стара куртка чи щось, чим ви зможете затуляти одну фару;
  • інформація про місце розташування регулювальних гвинтів на фарі;
  • інструмент в залежності від конструкції авто – викрутка, шестигранник тощо;
  • рівний майданчик трохи ширше автівки і довжиною близько 10 метрів;
  • рівна і однотонна стіна на краю цього майданчика.

Перед операцією з перевірки фар треба переконатись, що тиск в усіх шинах відповідає паспортним параметрам, в самій машині немає важкого багажу, а пального в баку стільки, скільки у вас його найчастіше буває. Під час замірів за кермом має сидіти сам водій або людина тієї ж комплекції. Нагадаємо, що тут йдеться про автомобіль з так званим асиметричним розподіленням світла типу “європейський промінь”, тобто – про європейські, корейські, японські та інші моделі, випущені для європейського ринку. Про американські моделі ми згадаємо нижче.

  1. Встановіть машину в 5 метрах від стіни строго перпендикулярно їй.
  2. Встановіть коректор фар (якщо він з ручним регулюванням) у положення “0”.
  3. Обміряйте фари ближнього світла – їхню висоту над дорогою і відстань між ними (або від центру радіаторної решітки – як вам зручніше). Міряти треба від оптичного центру фари, часто на склі у цьому місці є точка.
  4. Перенесіть схему розташування фар на стіну строго навпроти них: точки, що позначають центри фар, треба намалювати на тій самій висоті від землі і на тій самій відстані від центральної лінії машини (від центру радіатора). З’єднайте ці точки між собою горизонтальною лінією – вона буде вам основою.
  5. Нижче на 5 сантиметрів під цією лінією проведіть ще одну, теж паралельну землі.
  6. Вмикайте ближнє світло.

Плями світла фар утворять на стіні два сектори, з верхньою межею світла і тіні у формі двох «галочок», певно, давно знайомих вам. Горизонтальна частина «галок» має проходити по вашій нижній лінії на екрані. Коса лінія лівої «галочки», простягнувшись вправо-вгору, має обриватись на центральній вертикальній лінії (тій, що проходить через центр радіатора) – в ідеалі там, де вона перетинається з вашою верхньою горизонталлю. Точки, що позначають центри фар, мають співпадати з точками, з яких “виростають” косі лінії «галочок». Перевірити та регулювати кожен промінь буде простіше по черзі, якщо другу фару чимось затулити.

Ближний свет фар после установки новых линз 3R.

У режимі дальнього світла регулювання простіше. Якщо кожна фара спільна для ближнього і дальнього (двофарне авто), то другий вважається автоматично відрегульованим після налагодження першого. Якщо фари окремі (чотирифарне авто), то в режимі дальнього головне, щоб центри світлових плям співпадали з точками, що позначають центри фар на екрані.

Зазначимо, що для більшої точності замірів та регулювань відстань від автівки до екрана можна зробити в 10 метрів. Але тоді “зазор” між лініями на екрані повинен бути не 5, а 10 сантиметрів.

Фари “американців” та інші

Повертаємось до автомобілів, які виготовлені для американського ринку і яких зараз чимало в Україні. Від початку вони мають іншу, американську систему розподілення світла. Головна відмінність у тому, що при ближньому світлі промінь фар-“американок” не обрізається в лівому горішньому секторі. Відповідно пляма світла має форму цілого, не обрізаного еліпса, а різкої світлотіньової межі не має. Регулювання фар при західній системі передбачено лише у вертикальній площині, тобто вгору-вниз. Але в Україні експлуатація таких фар заборонена. Згідно законодавства, при сертифікації машини потрібно замінити оптику в ній. Тому детальніше розглядати налаштування “американок” просто немає сенсу.

Зазначимо, що у деяких сучасних європейських фар – наприклад, лінзованих та окремих світлодіодних – світлові плями на екрані не мають чітко вираженої округлої форми з вирізаним сектором. Але точка, звідки розпочинається похила лінія, все одно видна, і вона має співпадати з центром фари.

Порада від експертів «Автодім Атлант»

Правильно налаштовані фари – це питання безпеки, причому не лише самого власника автомобіля, а й тих водіїв, що опиняються поряд з ним на дорозі.

Між тим, навіть в машинах з найпростішою світлотехнікою регулювання променю має принципові нюанси: на першому місці тут точність розташування автомобіля і його взаємне позиціонування з екраном чи діагностичним приладом. Найменша неточність тут дає відхилення променю до десяти метрів. Тому так важливо регулювати фари в умовах СТО, причому не будь-якої, а із спеціально обладнаним постом у сервісній зоні.

Звичайно, в домашніх умовах оптиці теж можна приділити увагу, але краще, щоб це був лише контроль. Налаштування фар довірте професіоналам. Ну а про сучасні фари з функціями адаптації, автоматичного вирівнювання тощо годі й говорити. Їх треба обслуговувати виключно у сертифікованих майстернях, де є відповідне обладнання і потрібне програмне забезпечення – наприклад, як на СТО “Автодім Атлант”.