Нужно ли готовить аккумулятор к зимней эксплуатации? Если да, то что требуется сделать?
Для того щоб акумуляторна батарея (АКБ) автомобіля надійно працювала в холодну пору року, перед початком зимового сезону її слід підготувати. Насамперед, це стосується батарей, що перебували в експлуатації кілька років або тривалий час.
Корпус АКБ слід очистити від бруду, олії, металевого пилу. Якщо розлився електроліт, поверхня протирається ганчіркою, змоченою 15 – 20% розчином питної соди, а потім сухою ганчіркою. Ця проста операція дозволить усунути можливий саморозряд батареї через витік струму по забруднення на корпусі.
При окисленні клем АКБ і струмознімних проводів їх очищають наждачною шкіркою, а після встановлення та фіксації змащують солідолом. Цим виключається подальше окиснення контактів, тобто забезпечується надійна робота стартера.
В акумуляторах, що обслуговуються, проводиться чистка вентиляційних отворів у пробках або кришці, а також перевірка рівня електроліту в банках. Відновлюють його, доливаючи дистильовану воду.
Щоб підвищити енерговіддачу АКБ за низьких мінусових температурах, рекомендується збільшити щільність електроліту на 0,01-0,02 г/см3, але не більше, ніж до 1,28 г/см3 (для нашої кліматичної зони). В іншому випадку активізується процес сульфатації пластин, а це прискорює вихід АКБ з ладу. Щільність електроліту визначають за допомогою ареометра.
Уживаний або глибоко розряджений акумулятор можна піддати контрольно-тренувальному циклу (КТЦ). Ця операція здебільшого дозволяє відновити працездатність батареї, а також визначити її придатність до подальшої експлуатації. Подібна процедура показана для всіх акумуляторів, за винятком тих, що ще не були в експлуатації (докладніше див. «АЦ» №48’2002 р.).
Якщо провести КТЦ немає можливості, перед зимовою експлуатацією, АКБ, знятий з автомобіля, рекомендується повністю зарядити від зовнішнього зарядного пристрою, після чого коригувати (вирівнювати) щільність електроліту в усіх банках. Якщо щільність вище норми, то в акумулятор доливають дистильовану воду, якщо нижче – електроліт щільністю 1,4 г/см3.
Слід врахувати, що через 3-4 роки справний акумулятор, що експлуатується з дотриманням усіх технічних норм, внаслідок незворотних процесів старіння батареї зберігає лише 70-80% початкової ємності. При негативних температурах (наприклад, -15°С) ємність АКБ може зменшитися наполовину! Тому для збереження працездатності акумулятора за низьких негативних температур його слід утеплити. АКБ, розташовану під капотом автомобіля, найпростіше вкрити чохлом з повсті або іншого теплоізоляційного матеріалу завтовшки 15 – 30 мм. При цьому необхідно передбачити отвори для вентиляції, щоб уникнути накопичення вибухонебезпечної воднево-повітряної суміші.
Для надійної роботи батареї необхідно також перевірити електроустаткування машини; насамперед – справність генератора та реле зарядки. Слід переконатися у відсутності витоків струму (за допомогою міліамперметра, включеного в розрив плюсового дроту АКБ), які призводять до прискореного розряду акумулятора. Причиною витоку може бути перетерта ізоляція дроту.