Як продовжити життя автомобільного кондиціонера і клімат-контролю?
Крім охолодження повітря в салоні автомобіля автомобільний кондиціонер виконує ще низку корисних завдань.
1. Передусім у дощову погоду, або коли ввімкнено систему рециркуляції повітря в салоні, кондиціонер сушить повітря і запобігає запотіванню стекол автомобіля
2. Система кондиціонування допомагає очистити повітря, що надходить від пилу, пилку і інших небажаних частинок. Їх затримує фільтр салону, або вони осідають на вологій поверхні радіатора-випарника.
Недолік кондиціонера в тому, що він створює додаткове навантаження на двигун і збільшує витрату палива. Величина збільшення залежить від конструкції двигуна. Що менші потужність і крутний момент мотора, то вищий відсоток збільшення витрати палива під час ввімкнення кондиціонера.
Ресурс роботи кондиціонера зменшується внаслідок того, що автовласник неправильно експлуатував і обслуговував цю систему.
4 головні причини зниження ефективності роботи системи кондиціонування і її поломок
1. Витік з системи робочого газу (холодагенту). Найчастіше це відбувається через втрату герметичності еластичних ущільників (сальники компресора, заправні золотники, пробки радіаторів, з’єднання трубок), рідше – через мікротріщини в радіаторах і трубках.
2. Поломка електровентилятора радіаторів у моторному відсіку (системи охолодження двигуна і радіатора-конденсора).
3. Забруднення радіаторів, що погіршує теплообмін.
4. Зношення компресора кондиціонера.
У всіх цих випадках компресор кондиціонера починає працювати у підвищеному навантаженні, що призводить до прискореного зношування і навіть заклинювання. А коштує компресор дорого – від 5 до 20 тис. грн.
Що буде якщо не заправити кондиціонер вчасно?
Через малу кількість холодагента компресор перегрівається. Внаслідок цього швидко зношується тефлонове покриття поршеньків, аж до металу (поршеньки зроблені з алюмінієвого сплаву). Продукти зношування при такій роботі потрапляють у систему кондиціонування і, повертаються по колу знову в компресор. Цей абразив стирає поршеньки та циліндри. В результаті компресор спочатку не створює нормального робочого тиску, а згодом і зовсім заклинює.
Ремонт системи кондиціонування у спеціалізованій майстерні разом із вартістю нового компресора і часто радіатора-конденсора становить від 15 до 30 тис. грн. Але якщо вчасно обслуговувати автомобільний кондиціонер, то його термін служби можна продовжити на кілька років.
Під час ввімкнення кондиціонера має включитися електровентилятор у моторному відсіку
Як здійснюється діагностика системи?
При діагностиці системи кондиціонування:
– із системи викачується весь холодоагент і масло;
– здійснюється вакуумування системи, тобто перевірка герметичності;
– подальше закачування в необхідній кількості свіжого масла і холодагенту.
Якщо є витікання газу, систему заправляють холодоагентом із барвником, який дає змогу знайти негерметичні місця при підсвічуванні ультрафіолетовою лампою.
Перезаправляти кондиціонер старший за три роки, бажано два рази на рік, а для нових – хоча б раз на рік
У багатьох нових моделях авто осушувачі інтегровані в радіатори-конденсори, і в разі розгерметизації системи кондиціювання цей вузол потрібно міняти цілком. Це доволі дорого, так що за найменших ознак розгерметизації системи потрібно їхати на СТО для ліквідації проблеми
Кондиціонер втрачає ефективність через поломку вентилятора системи охолодження двигуна. Він має автоматично вмикатися під час включення кондиціонера (клімат-контролю). Якщо цього не відбувається, крім зниження ефективності охолодження в перевантаженому режимі працюватиме компресор, що призведе до його перегріву і інтенсивного зношування тефлонового покриття з подальшим зносом металу і заклинюванням.
Під час обслуговування кондиціонера, очищають радіатор-конденсор від бруду і сміття. З зовнішньої сторони це зробити досить легко, але стовідсоткової гарантії очищення радіатора ви не отримаєте. Річ у тому, що більша частина сміття накопичується в зазорі між радіатором-конденсором і основним радіатором системи охолодження. Видалити його можна тільки після часткового демонтажу радіатора-конденсора або основного, під час якого вдасться розвести радіатори, відкривши доступ для чищення простору між ними. Краще це робити капроновою щіткою з продуванням стисненим повітрям.
Причиною зниження ефективності теплообміну може бути сміття, яке накопичується в міжрадіаторному просторі. Після пробігу 250 тисяч кілометрів цей «зазор» може бути забитий сміттям на 30-40%. Після демонтажу обидва радіатора можна почистити взуттєвою ворсистою щіткою, а потім продути стисненим повітрям
Для зменшення забруднюваності радіатора-конденсора перед ним можна встановити металеву сітку з вічками не менше за 5 мм
Потребує обслуговування і радіатор-випарник, розташований у салоні авто. На його поверхні накопичується наліт, який під впливом тепла та вологи може стати сприятливим середовищем для розмноження хвороботворних бактерій. Вони є джерелом неприємного запаху і навіть можуть провокувати захворювання пасажирів. Тому радіатор періодично потрібно чистити спецрозчином.
Тільки спеціальні установки можуть забезпечити ефективне антибактеріальне чищення випарника, який у забрудненому стані є джерелом неприємного запаху і розмноження хвороботворних бактерій
Особливості правильного ремонту
Потреба в ремонті кондиціонера виникає, коли операції з обслуговування не реанімували його. Наразі частіше використовують компресори постійного обертання, тобто вони працюють і коли система вимкнена. Саме ці компресори, за відгуками фахівців, вирізняються невисоким ресурсом і після чотирьох-п’яти років роботи виходять з ладу. Їх ремонт не доцільний, оскільки порівняно з заміною на новий дає економію лише близько 20%, але не дає гарантії залишкового ресурсу. Тому компресори після поломки зазвичай просто міняють на нові.
Крім компресора ще доводиться міняти сучасні радіатори-конденсори, у яких канали мають діаметр 0,8 мм. Промити такий радіатор від стружки зі старого компресора неможливо. А якщо залишити систему із забрудненими стружкою каналами, то абразив вже через тиждень-два виведе з ладу і новий компресор. Крім компресора і радіатора, які міняють, вся система потребує ретельного миття із застосуванням спеціального розчину.
Якісний ремонт кондиціонера передбачає і чистку терморегулювального вентиля, розпилювача холодоагенту у випарнику із заміною всіх ущільнювачів системи
Після миття всі з’єднання і так званий ТРВ (терморегулюючий вентиль, розпилювач холодоагенту у випарнику) розбираються, перевіряється якість миття, і замінюються всі еластичні ущільнювачі. Далі всі вузли і систему в цілому збирають, після чого кондиціонер під’єднують до стенду для вакуумування і заправлення необхідною кількістю холодоагенту.
Якщо не дають гарантії – не погоджуйтеся на ремонт
Гарантія на ремонт для автокондиціонера дуже важлива, оскільки це дорога процедура (від 15 до 30 тис. грн). У спеціалізованих майстернях, де роблять ремонт згідно з методиками виробників і використовують оригінальні запчастини, гарантія становить один рік. Якщо ж автовласник хоче заощадити і не міняти, наприклад, радіатор-конденсор, то гарантію на такий ремонт не дають, оскільки за наявності продуктів зношування в системі новий компресор може дуже скоро вийти з ладу. У таких майстернях не дають гарантію і в тому разі, якщо запчастини ви принесли самі.
У ремонті кондиціонера дуже важливо те, щоб його робили справді професіонали, які спеціалізуються на цій темі, пройшли відповідні навчальні курси, знайомі з ринком запчастин і можуть запропонувати якісні деталі. Тільки за такої сукупності умов ви отримуєте справжню, «робочу» гарантію.
Ефективність роботи кондиціонера залежить і від ступеня забруднення повітряного фільтра системи вентиляції салону. У безвихідній ситуації його можна продути, а краще замінити на новий. Найефективніший – вугільний, антиалергенний