X

Як очистити сажовий фільтр турбодизеля

В сучасних дизелів багато переваг, але є кілька типових особливостей, які рано чи пізно починають непокоїти усіх власників дизелів. Засмічення сажового фільтра DPF – одна з таких проблем. autocentre.ua розповідає, як вирішувати це питання, і до того ж – цивілізованим шляхом.

Все почалося з екологів, які оголосили, що дизель крім дуже шкідливих оксидів азоту і оксидів вуглецю викидає в атмосферу ще й тверді частинки – не менш шкідливу сажу.  Боротьба з нею народила кілька додаткових систем і пристроїв, які ускладнили утримання дизельної машини, в першу чергу вживаної.

Кожен власник дизеля, випущеного для Європи після 2009 року, знає про таку річ, як DPF – сажовий фільтр у вихлопній трубі. Також він знає, що якщо фільтр затримує частинки, він рано чи пізно заповниться ними – заб’ється. І ні для кого не секрет, що забитий фільтр треба замінювати. Але у випадку з DPF, який коштує кількасот євро, конструктори спробували максимально відтягнути заміну і винайшли кілька способів очищення фільтра.

Як очистити сажовий фільтр

Зрозуміло, що коли фільтр щось очищує (в нашому випадку вихлопні гази), рано чи пізно відфільтровані частинки накопичуються в ньому, через що починаються проблеми з випуском вихлопу в атмосферу. Є декілька способів очищення. Це алгоритми кількох рівнів, які можна розділити на наступні методи.

Пасивна регенерація

Перш за все, конструктори передбачили самоочищення фільтра. Коли двигун працює з більш-менш великим навантаженням і більш-менш тривалий час, температура у фільтрі підіймається настільки, що сажа “самознищується” природним шляхом. До того ж цьому сприяє шар металу-каталізатора (як правило, це платина) на поверхні стільників фільтра. Але лише цього варіанту замало.

Активна регенерація

Це особливий режим самоочищення, в який автомобіль переходить автоматично, коли електронний блок керування за інформацією датчиків бачить збільшення тиску газів на вході до фільтра. Тоді до циліндрів дизеля подається більше пального, щоб підняти температуру вихлопних газів – за рахунок цього сажа і “випалюється”. Ця  додаткова порція пального впорскується в циліндр в останню мить перед відкриттям випускних клапанів, щоб спалахнути в циліндрі ця солярка не встигла. Разом з відпрацьованими газами вона виходить у систему вихлопу і її згорання відбувається безпосередньо у фільтрі.

Важливо зазначити, що для успішного випалювання сажі треба дотриматись двох умов. По-перше, двигун має працювати під навантаженням, на середніх чи високих обертах. А по-друге, очищення має тривати певну кількість часу, близько 15 – 20 хвилин. Першу умову можна більш-менш точно виконати – ЕБУ (електронний блок управління) не вмикає режим очищення, коли “розуміє”, що машина стоїть в заторі, рухається містом, маневрує по парковці тощо. Електроніка розуміє це за даними датчиків – швидкості, обертів, увімкненої передачі тощо.

З другою умовою важче: електроніка не може передбачити, як довго триватиме підходящий режим, який щойно розпочався. Іноді цього не знає і сам  водій, а стан дорожнього покриття, трафік та незнайомий маршрут можуть стати причиною переходу двигуна на холостий хід або інший режим низького навантаження. І якщо автомобіль постійно експлуатується в місті, умови для вмикання самоочищення так і не настають. Тому фільтр забивається сажею, яка до того ж зміцнюється смолами та іншими вуглецевими відкладенням. Тепер, навіть якщо електронний мозок дочекається потрібних умов і режим штатної регенерації активується, забитий фільтр не зможе очиститись. Вільна площа його “стільників” зменшиться, режим регенерації змушений буде вмикатися все частіше – фільтр на шляху до списання.

Примусове очищення

Дизельний автомобіль, фільтр DPF якого хронічно забитий, буде не тільки лякати водія тривожною піктограмою на панелі приладів. Іноді машина може погано заводитись, втратити динаміку і збільшити споживання палива. Тому, якщо самоочищення вже не спрацьовує, доводиться звертатись до професіоналів на СТО, де можуть виконати примусове випалювання сажи.

Принципово це та сама процедура, як і штатне самоочищення фільтра, але виконана на якісно вищому рівні. Програма регенерації запускається через діагностичний сканер згідно алгоритму, притаманного кожній конкретній моделі двигуна.

В цілому порядок очищення однаковий: блок керування піднімає оберти двигуна, подає в циліндри додаткові порції пального,  одночасно контролюючи, щоб пропорція паливно-повітряної суміші була найкращою для випалювання сажі. Крім того, контролюється температура на виході з камер згорання і у самому фільтрі – для цього на кожному авто є власний набір датчиків. Висока температура, близько 600-700 оС, сприяє очищенню але надмірний нагрів теж небажаний. Тож, коли температура наближається до критичної, програма знижує кількість дизпалива, що подається через форсунки. Відповідно, через кілька хвилин, коли вихлопний тракт охолоне, “прожарювання” знову активується. І так триває близько години, аж поки датчики не помітять, що фільтр вже не чинить газам того опору, який був перед початком процедури, тобто – очистився.

Промивання

Це дуже радикальний варіант, до якого вдаються ті, хто упустив можливість очистити фільтр в інший спосіб. Канали фільтра DPF можна спробувати промити спеціальним препаратом. Для цього його краще демонтувати, хоча є варіанти із заливанням розчину через отвори датчиків. Стільники фільтра занурюють у рідину на кілька годин, після чого розм’якшені відкладення змивають потоком розчинника чи води. Ефект залежить від властивостей відкладень і особливостей препарата.

Присадки

У деяких провідних виробників автохімії є присадки, які сприяють очищенню сажового фільтра. Певна порція препарату заливається у паливний бак і вважається, що її дії вистачає на кілька тисяч кілометрів. Зважаючи на авторитет виробників, цим препаратам можна довіряти, але треба розуміти, що їхня дія – в першу чергу превентивна, профілактична, тобто такі присадки не стільки допомагають випалити старі “запаси” сажі, як не дають накопичуватись у фільтрі новим відкладенням. Як правило, вони сприяють повному згоранню солярки у циліндрах, без утворення сажі чи з її мінімальною кількістю.

Порада від експертів «Автодім Атлант»

Така операція, як очищення сажового фільтра при некоректному втручанні може закінчитися великими проблемами для автомобіля. Наприклад, через перевищення граничної температури можна перегріти турбіну дизеля настільки, що вона вийде з ладу. А фільтр DPF також не витримає нагрівання більш, як до 1000градусів Цельсію.

Тому процес випалювання сажі необхідно контролювати. Для цього потрібен і діагностичний сканер, і відповідний софт, а ще спеціальні знання та кваліфікований досвід відповідного спеціаліста. Таким умовам відповідає не кожна майстерня, але все вищеперераховане є в сервісних центрах “Автодім  Атлант”.