-871x572-c-default.jpg)
Амортизатори: вчимося вибирати
“Автоцентр”: коли слід перевіряти амортизатори?
Руслан Потій: виробники амортизаторів рекомендують проводити їх перевірку кожні 20-30 тис.км. на жаль, про цю вимогу багато автовласників не знають, а якщо і знають – то графік цей ігнорують, так як погано уявляють, чим може закінчитися їзда на несправних амортизаторах. Потрібно відразу ж перевіряти амортизатори при погіршенні поведінки автомобіля на дорозі.
Головні ознаки зносу амортизаторів і верхніх опор
Вихід з ладу або істотний знос опор і амортизаторів можна віднести до категорії неприємних і небезпечних ситуацій.
Проте, є і деякі плюси, наприклад, можливість самостійного проведення діагностики проблем і своєчасного усунення поломок без серйозних неприємностей.
Хочете дізнатися як перевірити амортизатори і як підібрати, фахівці радять проводити перевірку деталі, коли проявляються такі фактори:
- З’являється розгойдування кузова, автомобіль втрачає керованість.
- На поворотах авто втрачає стійкість, з’являються заноси.
- “Просідання” автомобіля при різкому гальмуванні або розгоні.
- Зростає чутливість при проїзді нерівностей і ям.
- Поява нехарактерної вібрації і трясіння.
- Надмірний і нерівномірний знос шин.
При виявленні несправності в одному з амортизаторів проводити заміну слід одночасно двох пристроїв, оскільки працюють вони попарно.
Також не зайвим буде придбати разом з амортизаторами і верхні опори. Таким чином можна істотно збільшити термін експлуатації амортизаторів, підвищити ефективність їх роботи і підняти рівень безпеки і комфорту.
Несподівана поломка амортизаторів зазвичай пов’язана з пошкодженням або зносом сальників і клапанних елементів деталі.
- Серед основних причин прискореного зносу виділяються такі:
- Розрив пильника і потрапляння частинок пилу і бруду під нього.
- Корозія металевих елементів.
- Механічна деформація.
- Порушення герметичності амортизатора, вихід з ладу сальника.
- Поява подряпин і задир на робочих поверхнях.
Також скорочення терміну експлуатації амортизаторів можливо через різкі перепади температур.
Необхідність заміни верхньої опори амортизатора пов’язана з підвищеним навантаженням на цю деталь. Саме вона відповідає за з’єднання амортизатора з кузовом автомобіля.
Серед причин швидкого зносу верхньої опори можна виділити такі моменти:
- Деформація підшипника.
- Сильні пошкодження гумової вставки.
- Недостатньо затягнуті кріплення.
- Інші проблеми підвіски, які побічно впливають на опору.
Подібні фактори істотно знижують пружність опори амортизатора, що веде до прискореного старіння деталі.
В кінцевому результаті це призводить до того, що вібрація і удари на нерівностях починають приймати на себе інші елементи підвіски, які не мають подібного функціоналу.
Все це веде до того, що виникає необхідність в дорогому ремонті підвіски.
?Як виконується процедура перевірки?
Р. п.: теоретично амортизатори слід перевіряти на спеціальних вібростендах. Однак встановлені вони далеко не на всіх СТО. Існує ще й “дідівський” метод визначення виходу амортизаторів з ладу: видно потьоки рідини або самі вони мокрі – значить, несправні і вимагають заміни. Однак сьогодні цей спосіб не завжди прийнятний. На більшості іномарок встановлені газо-масляні амортизатори, у яких в першу чергу з системи йде газ, тому вузол залишається сухим. Якщо газ пішов з одного амортизатора або з двох, але з одного і того ж боку, машина стоїть з ухилом у бік несправних амортизаторів.
Можна також застосувати метод розгойдування автомобіля. Якщо амортизатор несправний, після вертикального розгойдування машина все ще продовжує гойдатися. Якщо справний, кузов зупиняється відразу ж після одного качка. Втім, досвідченим водіям для визначення несправності амортизаторів не потрібні ніякі стенди і візуальний огляд. Несправність цього вузла відчувається з поведінки машини.
? Який термін служби цих деталей?
Р. п.: Амортизатори, встановлені на машину на конвеєрі, в наших Умовах “ходять” 120-150 тис.км. амортизатори з роздрібної мережі виходжують зазвичай менше. Термін їх служби істотно залежить від стану підвіски автомобіля, стилю водіння, дорожнього покриття і становить 100-120 тис. км.
Несправні амортизатори викликають:
- збільшення гальмівного шляху, особливо на розбитих дорогах…
- “переставки” машини в поворотах, особливо на нерівному покритті…
- поява сильних “клювків” при екстреному гальмуванні…
- виникнення сильних кренів і непослушність керма при екстрених маневрах…
- більш раннє аквапланування, а якщо несправний один амортизатор – виникнення занесення.
? А як на ресурс амортизаторів може вплинути стан підвіски?
Р. П.: Безпосередньо. По-перше, справні сайлент-блоки також частково виконують функцію гасіння коливань непідресорених частин автомобіля, і якщо вони порвані, все навантаження лягає на амортизатор, тобто йому доводиться працювати «за двох». Крім того, при просіданні сайлент-блоків нижня частина амортизатора зміщується, відповідно, в деяких конструкціях відбувається перекіс штока і посадженого на його кінці поршня, і ці деталі і ущільнювачі інтенсивно зношуються.
? Чим керуватися при виборі амортизаторів?
Р. п.: рекомендації можуть бути такими: потрібно приділити увагу характеристикам амортизаторів (комфортні, спортивні), переліку додаткових деталей (втулок, пильників), які входять в комплект, гарантійним зобов’язанням.
? Продукція яких виробників краще?
Р. п.: на це питання відповісти непросто, так як на ринку чимало підробок. Ми встановлюємо амортизатори майже 15 років, тому можу стверджувати, що за останні 4-5 років якість всіх продаваних в Україні оригінальних амортизаторів стала на порядок вище. Наша СТО багато років працювала з різними брендами, але зараз ми зупинилися на продукції Monroe.
? Де порадите купувати деталі – в магазині – на ринку або на СТО?
Р. п.: Там, де дають гарантію не на словах, а на «папері», тобто оформляють спеціальний гарантійний талон з мокрими печатками. Ще краще, якщо продавець встановлює ці вузли безкоштовно. Звичайно, хтось може сприймати це як додаткову рекламу фірми-продавця або установника. Але не має сенсу давати гарантію на амортизатори, якщо немає впевненості в їх правильній установці і справності підвіски. Адже в разі повернення вузла через поломку в гарантійний період всі витрати по заміні вузла, як правило, бере на себе продавець.
Наполовину зношений амортизатор 1 не здатний так само щільно притискати колеса до дороги з нерівностями, як справний 2.
В ході акцій з безкоштовною установкою амортизаторів супутні види робіт – регулювання кутів установки коліс, заміна деталей ходової-оплачуються клієнтом.
? Яку гарантію дають на амортизатори?
Р. п.: при установці чотирьох амортизаторів-1-2 роки з обмеженням (50-80 тис.км) або без обмеження пробігу (в залежності від виробника).
? Чи можуть відмовити в гарантійній заміні амортизатора?
Р. п.: можуть в деяких випадках: по-перше, при відсутності гарантійного талона і чека на придбаний товар, по-друге, якщо амортизатор встановлювали не на тій СТО, яка вказана продавцем; по-третє, при установці амортизаторів на автомобіль зі зношеними вузлами підвіски (і це зазначено в гарантійному талоні).
? Нові амортизатори бувають несправними?
Р. п.: іноді у нових деталей дійсно є дефекти, тому при покупці їх потрібно перевіряти. В першу чергу ознайомтеся з комплектністю – повинна бути інструкція по установці, для деяких – кріплення (гайки, втулки, шайби). У газових амортизаторів шток повинен бути втоплений і зафіксований скобою.
Уникайте придбання підробок. У оригінальних виробів торгова марка та інше маркування, як правило, наноситься на корпус методом карбування, а у підробок – просто наклейка.
Дефекти нових амортизаторів в основному механічні – пошкодження корпусу і штока. Вм’ятини в корпусі призводять до заклинювання поршня амортизатора, а подряпини на штоку – до прискореного зносу сальника. Слід перевірити і ступінь накачування газу в амортизаторах з одного комплекту. Для цього потрібно спочатку прокачати амортизатор, втопивши шток кілька разів до упору і дочекавшись його виходу до максимуму, а потім втопити штоки пари амортизаторів і відпустити. Штоки повинні виходити з однаковою швидкістю (чим швидше, тим краще), в іншому випадку вимагайте інший комплект. При установці амортизаторів з різним ступенем накачування підвіска з лівої і правої сторін працює по-різному, а автомобіль стоїть з перекосом в одну сторону. У русі така нерівномірність роботи буде особливо проявлятися при гальмуванні на нерівностях – автомобіль раз у раз заносить.
? Чи потрібно міняти пружини одночасно з амортизаторами?
Р. п.: Це залежить від того, чи хвилює вас рівень комфорту, керованість і стійкість автомобіля. Характеристики амортизаторів відрізняються, тому після установки нових вузлів багато хто помічає зниження рівня комфорту. Якщо когось це не влаштовує, можна підібрати інші пружини. Все це, звичайно, дорожче, зате клієнт отримує автомобіль, налаштований «під себе».
Юрій Дацик
Фото Андрія Яцуляка і Monroe