X

7 правил, як долати бездоріжжя

Порой удачное преодоление внедорожных участков зависит не столько от системы полного привода, сколько от правильного построения траектории и умения правильно преодолевать препятствия.

Розібратися в тому, як це зробити і не пошкодити авто, нам допоможе кросовер Suzuki Vitara S.

Це перший автомобіль японської компанії, який офіційно (!) продається в Україні з турбованим мотором. І з 140-сильним агрегатом Booster Jet він цілком виправдовує букву S (Sport) у назві.

Утім, шансів опинитися на пересіченій місцевості у Suzuki Vitara S багато. Розглянемо кілька найбільш типових перешкод, з якими може зіткнутися власник, коли захоче під’їхати до річки, пробратися через ліс або поїхати на пікнік.

Показники геометричної прохідності у звичайної Vitara і спортивної модифікації однакові. Дорожній просвіт у 185 мм достатній, щоб за умови правльного поводження з машиною її не пошкодити.

Маневри

Забираючись у ліс навіть нормальною дорогою, заздалегідь примічайте місця, куди можна повернутися для розвороту. Якщо це робити на невеликому просторі, існуватиме ризик подряпати машину гілками дерев або кущів. Якщо доведеться заїжджати в траву, то заздалегідь розвідайте, чи не ховаються там великі камені, пеньки або колоди, які можуть пошкодити машину. Такі самі пастки можуть підстерігати вас у високій траві на польових доріжках. Намагайтеся обережно об’їжджати ями, коріння дерев і каміння, щоб не пошкодити елементи рульового приводу, підвіски, вихлопної системи та шини. Якщо не виходить, то гострі камені приберіть зі шляху або покладіть на бік. Їхати краще камінням із плоскими вершинами, і з’їжджайте з нього дуже акуратно, щоб різко не стиснути підвіску і не вдаритися днищем.

Косогори та яри

Передній звис зазвичай у автомобіля довший, і бампер висить нижче над землею. Щоб не впертися їм у землю, переїжджати рови і канави, забиратися на насипи й  косогори, підійматися на бруствери та з’їжджати з таких великих нерівностей краще під кутом. Так само слід проїжджати і пік гірки, щоб не сісти на черево. Піднімаючись угору, слід плавно збільшити тягу, але тільки-но машина почне в’їжджати на вершину, потрібно акуратно прибрати газ, щоб зменшити інерцію, інакше вона плюхнеться на днище. А якщо треба заїхати на бруствер, то слід вставити авто паралельно або під мінімально можливим кутом до перешкоди, потім повернути кермо, впершись колесом у перешкоду, і акуратно додати газу. Таким чином колесо відразу піде вгору і підніме передній бампер.

Бічний ухил

Нині практично всі машини не перевертаються за поперечного крену до 40 градусів. Але страшно стає набагато раніше. І тому краще керуватися цим відчуттям і розробляти траєкторію так, щоб за умови ризику перекидання можна було повернути колеса в сторону ухилу і з’їхати вниз. Їхати слід сухою твердою поверхнею, щоб автомобіль не почав сповзати.

Брід

Хоч би як вам хотілося з ефектними бризками і під вереск дівчат пролетіти калюжею, стримуйте в собі ці пориви. Темні води можуть приховувати неприємні сюрпризи у вигляді каміння, колод, товстих гілок або глибоких ям. Крім того, доволі сильний удар води припаде на передній бампер машини. У кращому разі ви відбудетеся відірваним номером. Ще можете пошкодити пластикові елементи оздоблення або протитуманні фари. Але не виключено, що висока хвиля заллє моторний відсік, потрапить у повітрозабірник і мотор зазнає гідроудару. Якщо є можливість, попередньо розвідайте глибину броду і дно. Правильніше проїжджати глибокі калюжі тільки однією стороною машини, але якщо цього зробити не можна, то краще їхати на низькій «тяговій» передачі, не піднімаючи переднім бампером великої хвилі, але й не зупиняючись.

Колія

Пірнати навіть в невелику колію небезпечно, бо через кілька метрів вона може різко заглибитися, а вибратися з неї, не подряпавши бампер або не відірвавши що-небудь під днищем, виходить не завжди. В ідеалі їхати по гребенях – колесами однієї сторони по центральному, а іншої – по боковому. Якщо дає змогу ширина центрального гребеня, то найкраще їхати лівими колесами – тоді, якщо поїде зустрічна машина, вийде роз’їхатися.

Перед тим як вирушати на штурм чергової перешкоди, подумайте про те, чи зможете ви повернутися назад

Швидкість

Не захоплюйтеся швидкістю на пересіченій місцевості. Коли швидко їдеш нерівною дорогою, то автомобіль починає розгойдуватися і на стискання підвіски може зачепити бамперами або елементами приводу/вихлопу/підвіски перешкоди, що виступають або грунт. Це саме станеться, якщо занадто оптимістично з’їжджати з гори на рівну дорогу або проїжджати вибоїни, каміння, ями. Причому якщо передній бампер пройшов, це не привід радісно давити на газ, інакше під вагою машини підвіска різко стиснеться і ви вдаритеся вже заднім бампером. Це правило справедливе і в місті під час з’їзду з бордюру. Якщо є система автоматичного спуску з гори, як у нашій Suzuki Vitara S, то варто нею скористатися. Вона акуратно спустить автомобіль навіть слизьким схилом, не давши змоги йому розігнатися або розвернутися. Коли машина обладнана спеціальними режимами для особливих умов руху (камінням, гравієм, піском, брудом, снігом), краще ввімкнути потрібний. У цьому разі електронні системи і силовий агрегат перелаштуються на роботу в максимально ефективному алгоритмі. Наприклад, будуть пом’якшувати реакції на педаль газу. У нашій Suzuki Vitara S система повного приводу All Grip має чотири режими: Auto, Sport, Snow та Lock. Два останніх можна обрати у відповідних умовах на бездоріжжі.

Слизька поверхня

У дощ або рано вранці, коли земля мокра від роси, машину може понести через розмиту глину або траву, є ризик зісковзнути з кореня дерева або з каменю. Тому можна використовувати навички руху кригою: їхати на мінімальному та рівному газу, м’яко поводитися з гальмами, плавно змінювати траєкторію. За наявності спеціального режиму в таких умовах не забувайте попередньо його вмикати.

Фото Євгена Сокура