Автомобілі розвиваються дуже швидко. Стрімко змінюються технології і разом з тим виникають потреби в специфічних витратних матеріалах. Зокрема, необхідні і особливі мастила.
Сьогодні мова про автомобілі з гібридними силовими установками. Здавалось би, чому їм потрібне особлива олива? Адже гібридна силова установка складається з бензинового двигуна внутрішнього згоряння та електродвигуна. Електродвигунам міняти оливу не треба. То ж залишаються ДВЗ. В чому ж тоді необхідність застосовувати особливі оливи?
Чим відрізняються ДВЗ в гібридів?
Справа в тому, що в гібридних силових установках використовуються двигуни внутрішнього згоряння, але не зовсім звичайні. Для підвищення ефективності роботи та зниження токсичності викидів ці двигуни працюють не за звичним циклом Отто, а за специфічним циклом Міллера.
Цикл Міллера було винайдено в 1947 році американським інженером Ральфом Міллером. Він зумів створити термодинамічний цикл, який поєднав переваги традиційного і досить простого циклу Отто, та більш складного та ефективного циклу Аткінсона. Суть циклу Міллера в тому, що він дозволяє досягти менших насосних втрат в двигуні за рахунок унікального алгоритму роботи газорозподільного механізму. На такті впуску клапан зачиняється не повністю, за рахунок чого частина паливної суміші виштовхується у впускний колектор а поршень легше рухається вгору і менше енергіі витрачається в холосту. Максимальна потужність таких двигунів нижче ніж в звичайних (двигунів Отто), але при цьому нижчий апетит до бензину.
Чому гібридам потрібна інша олива?
Саме економія палива і є основною метою створення гібридних силових установок. Тому для гібридних силових установок, зокрема їх ДВЗ, передбачені моторні оливи зі специфічними характеристиками. Зважаючи на те, що двигуни працюють не від старту авто до його зупинки, а переривчасто, відповідно до обставин та алгоритму налаштування гібридної силової установки, мастильні матеріали мають бути максимально ефективними.
Двигуну внутрішнього згоряння необхідно ефективно працювати не лише після виходу на робочу температуру, а відразу з моменту старту, щоб забезпечити ефективне змащування частин двигуна та забезпечити надійність та найменші витрати пального. Саме тому для такого типу двигунів було розроблену лінійку моторних олив зі зниженим коефіцієнтом вʼязкості та підвищеною ефективністю.
Що за дивні оливи 0W-16 для гібридів?
Як ви мабуть знаєте, в індексі мастила останні дві цифри вказують на коефіцієнт вʼязкості (за стандартом SAE). Що він менший – то більш текуча та рідка олива. Отже очевидно що олива 0W-20 це синтетична олива, та ще й дуже “рідка”. Але є оливи з іще меншим коефіцієнтом в’язкості. Більш того, назва їх дивна та незвична – 0W-16 (зазвичай індекс закінчується на 0 або 5). Така назва пояснюється тим, що ці оливи мали стати частиною нової класифікації ILSAC GF-6.
На сьогодні такі прогресивні оливи як 0W-20 та 0W-16 випускають далеко не всі бренди і присутні в лінійках лише провідних виробників.
Прикладом можуть служити оливи Opet з лінійкою Fulltech 0W-16 та Fulltech 0W-20. Ці синтетичні оливи мають низький коефіцієнт вʼязкості та покращені робочі характеристики. Низька вʼязкість дозволяє оливі ефективно проходити каналами змащування та захистити двигун навіть на холодну. За рахунок покращених характеристик змащування такі мастила краще захищають двигун від тертя.
А покращені антифрикційні також допомагають знизити витрати палива. Крім того, низькі показники леткості знижують витрати оливи, запобігаючи забрудненню довкілля та споживанню оливи.
Здавалось би різниця між оливами 0W-20 та 0W-16 зовсім не велика. Логічне питання, чи можна їх взаємозаміняти? Тут найкращою відповіддю є позиція виробників. Так Toyota та Honda, що мають на сьогодні найбільший досвід виробництва авто з гібридними силовими агрегатами, якщо для авто передбачено використання оливи 0W-16 допускають використання оливи 0W-20, проте радять за першої можливості перейти на 0W-16.