Газобаллонное оборудование на машину устанавливают для экономии денег, но экономить на самом ГБО специалисты настоятельно не рекомендуют. О том, чем могут грозить дешевые компоненты, нам рассказал технический директор компании «АЛТЕМА» – эксклюзивного дистрибьютора ТМ ATIKER в Украине.
Ми прагнемо до економії не від хорошого життя, тому бажання зберегти сотню-другу гривень під час вибору ГБО цілком зрозуміло. Тим паче, що в сучасних комплектах газового обладнання присутні й справді недешеві компоненти.
З іншого боку, людині необізнаній може здатися, що деякі деталі не такі складні, щоб коштувати так дорого. Так чому б не замінити їх аналогами з номенклатури нікому не відомих виробників? Але професіонали переконані, що цього робити не варто, і не тільки тому, що вся економія може виявитися безглуздою.
? Сергію, скажіть, у чому головний недолік, небезпека дешевого ГБО?
Передусім небезпека не так у дешевому ГБО, як у тому, що його (оскільки воно від невідомого виробника) встановлюють на автомобіль випадкові люди. Причому з усіма можливими наслідками: небезпечне з точки зору пасивної безпеки при ДТП місце розміщення компонентів, збої і відмови електронного блоку керування, витік газу на з’єднаннях. А з іншого боку, якщо людина купує фірмовий комплект обладнання, то і монтують його в офіційній фірмовій майстерні, де знають всі тонкощі монтажу «своїх» деталей, особливості їх розміщення і роботи в різних моделях автомобілів, а також всі нюанси налаштування. В таких сервісах завжди є необхідні офіційні комп’ютерні програми, оснащення та інструменти. Тут дадуть гарантію не тільки на вузли і деталі, а й на роботу установників. І, до того ж, сюди можна буде регулярно приїжджати на регламентне обслуговування.
Мало купити комплект якісного газобалонного обладнання, потрібно ще його грамотно встановити на автомобіль. Запорука довгої і безпроблемної роботи ГБО на машині – його монтаж на спеціалізованій СТО руками відповідальних майстрів. Тільки з великим досвідом інсталяцій можливе швидке і точне налаштування газової апаратури на різних двигунах. Також потрібні знання для раціонального розміщення компонентів ГБО під капотом.
? Які вузли ГБО найважливіші з точки зору надійності та коректності роботи?
Я не виділяв би яких-небудь вузлів у ролі найбільш важливих. В тому-то й суть, що має сенс встановлювати на машину комплект обладнання однієї марки, починаючи від ЕБУ і закінчуючи простим електромагнітним клапаном і заправним пристроєм. І якщо марка правильна, то всі компоненти працюватиметь злагоджено, надійно і безвідмовно протягом тривалого часу. Не тільки тому, що вони будуть взаємно узгодженими за характеристиками, а й завдяки грамотному і своєчасному технічному обслуговуванню, яке відповідальний власник буде проводити за приписами виробника.
У авторитетного виробника ГБО логотип наносять навіть на дрібні деталі, наприклад, на пульт керування ГБО, заправний вентиль і єднальні трійники.
? На чому намагаються заощадити наші співвітчизники і які можуть бути наслідки?
Найчастіше прагнуть купити дешевше те, що (в силу своєї конструкції) не може коштувати дешево, – газовий редуктор, мультиклапан, газові форсунки. Тут наших «економістів» чекає розчарування: непрості вузли в дешевому виконанні або одразу працюють неадекватно, або служать недовго. Виходить, що замість економії водій отримує проблеми: зупинення в дорозі на невизначений час, поїздки на СТО, простої внаслідок ремонту. Адже це не тільки незручність, а й безпека, оскільки йдеться про спроможність автомобіля рухатися в потоці транспорту. І це не кажучи про те, що проблемне ГБО може нашкодити автомобілю. Не хотів би тут когось лякати, але буває, що вартість ремонту двигуна через використання неякісних вузлів або поганого монтажу може разом перекрити всю економію на рік вперед.
? Деякі автовласники практикують застосування б/в запчастин та компонентів ГБО з європейських розборок. Можливо, такий варіант і непоганий?
Справді, іноді автомобілісти купують комплектуючі для ГБО на авторинках, куди їх привозять з зарубіжних і місцевих автошротів. Передусім, йдеться про так звані мультиклапани і балони для скрапленого газу (пропан-бутану) – відповідальні вузли газопаливної системи. Я не рекомендував би цього робити з технічних причин. Мультиклапан являє собою складний вузол. Він відпрацьовує свої завдання під час кожної заправки, крім того, захищає балон в аварійних ситуаціях, наприклад, у ДТП. Клапани мають бути відповідним чином налаштовані, інакше не працюватимуть зовсім, чи спрацюють неправильно. Але хто може сказати, як налаштовані клапани в мультиклапані, випущеному невідомо коли, який експлуатували невідомо де і привезли на ринок невідомо як? Хіба можемо ми в такому разі говорити про захисні функції мультиклапана? Я мовчу вже про елементарну чистоту цих виробів. Те саме і з балонами. В Європі вони служать щонайбільше 10 років, потім їх демонтують, списують і везуть до нас. Звісно, що ці, зняті з уживаних машин і призначені на брухт, компоненти ніхто вже не обпресовує, не перевіряє на міцність, а наші співвітчизники купують їх і їздять з ними вулицями. Чи здатні вони тримати тиск, скільки в них бруду, корозії – це мало кого непокоїть. Нам доводилося виправляти на клієнтських авто проблеми, спровоковані уживаним газобалонним обладнанням.
? Тобто, заощаджуючи на ГБО, наші співвітчизники накликають небезпеку на всіх оточуючих?
Ну, якщо не небезпеку, то додаткові клопоти точно. Обравши для комплектації ГБО дешеві або уживані вузли і деталі, автовласник сам відрізає собі шлях до цивілізованого використання газового палива. З такою системою йому дорога в паралельний світ експлуатаційних проблем, напівкустарних майстерень і вічних ремонтів. І це замість того, щоб безпроблемно експлуатувати нормальну газопаливну систему, обслуговувати її в сертифікованій СТО, а отже – економити гроші, насолоджуючись кожною поїздкою.