Коли ГБО не дає економії
? Роман, чи є сенс встановлювати ГБО за нинішнього зростання вартості скрапленого газу?
Вартість скрапленого газу ніколи не виросте так, що автовласник не матиме економії у витратах на паливі. Якби це сталося, то реалізація скрапленого газу просто зупинилася б, що було б кінцем цього бізнесу. Так що експлуатувати машину на пропан-бутановій суміші завжди буде вигідно. Так, бувають подорожчання до такого рівня, коли вартість кілометра пробігу на газі зростає, наприклад, на автомобілі з 70 копійок за кілометр до 95 копійок (витрата газу 9,5 л/100 км), але це зовсім не одна гривня 85 копійок за кілометр на бензині (витрата бензину 8,0 л/100км).
? На що звертати увагу під час пошуку спеціалізованої станції з установлення ГБО?
Звісно, на кваліфікацію працівників – чи вчилися вони десь за фахом чи ні. Далі варто звернути увагу на наявність обладнання для діагностики, обслуговування і встановлення ГБО. Це і навантажувальні стенди, стенди для перевірки продуктивності газових форсунок і їх миття, і обладнання для контролю роботи свічок запалювання, і діагностичні тестери, і осцилографи, і газоаналізатори. Таке обладнання не тільки вирішує завдання під час обслуговування машин з ГБО, а й дає можливість у процесі встановлення домогтися високої точності.
На хорошій СТО з установлення ГБО завжди є близько десяти видів обладнання для його налаштування, обслуговування та діагностики.
Не варто ігнорувати й естетику СТО. Подивіться, як одягнуті майстри станції, чи є у них засоби, що покращують культуру роботи. Це передусім чистота в боксах (відсутність піску та пилу), наявність ганчірок для підтримування чистоти під час часткового розбирання двигуна і встановлення вузлів ГБО, антиблікові лампи, що зменшують втомлюваність майстрів тощо. Це теж якоюсь мірою є оціночним чинником, за яким можна судити, як власники СТО стежать за культурою виробництва.
Можна ще приїхати і подивитися, наскільки та чи інша станція завантажена роботою, власники яких машин приїжджають туди. Чи приділіть увагу якості встановлення обладнання. Наприклад, вся електропроводка ГБО має бути ізольованою і лежати в гофрованих рукавах так, щоб унеможливити її перетирання і замикання. Трубопроводи теж має бути прокладено, щоб вони не заважали під час обслуговування авто і не контактували з вібруючими деталями. Дуже погано, якщо майстри встановлюють від одного вузла до іншого не цілісний трубопровід, а кілька шматків. Кожне додаткове з’єднання (на хомутах) збільшує ймовірність витоків охолоджувальної рідини або газу.
Бажано також встановлювати самозатискні хомути, які не потребують підтягування під час сезонних перепадів температур.
У гофровані захисні рукави ховають не лише електропроводку, а й шланги системи охолодження та паливоподання.
Варто ще поспілкуватися з клієнтами цієї станції, дізнатися їхню думку про майстрів СТО, подивитися, як майстри і менеджери спілкуються з автовласниками, які вже встановили ГБО. Якщо клієнти нічого хорошого не можуть вам розповісти, то від такої станції краще триматися подалі.
? Зараз на стовпах можна побачити оголошення типу «італійське ГБО за дев’ять тисяч гривень. Чи справді це ціна італійського обладнання?
Тут є два нюанси. Перший – якщо там італійська назва, це не означає, що це обладнання створено і виготовляється в Італії. Його виробляють, як правило, в Туреччині чи Китаї. Друге – це кваліфікація самих установників ГБО. Хороша робота і хороше обладнання не можуть коштувати дешево.
? Якщо вам пропонують встановити ГБО в якомусь гаражі, які тут можуть бути сюрпризи?
Тут можуть бути не тільки вже згадані сюрпризи з добором ГБО, а й проблеми з юридичною відповідальністю інсталятора. Річ у тому, що якщо щось трапитися з вашою машиною, то не факт, що ви зможете повернутися в цей гараж і знайти установника обладнання. Всі ці гаражі переважно орендовані, і їх господарі навіть не завжди знають, кому вони здають своє приміщення. А видані такими установниками документи на ГБО, як правило, купують через Інтернет.
? Багатьох автовласників цікавить, як ГБО впливає на ресурс двигуна. Ви вивчали це питання?
Якщо газобалонне обладнання встановлено і відрегульовано правильно, двигун служить не більше і не менше того ресурсу, що заклали в нього під час розробки і виробництва. Цей параметр більше залежить від стилю їзди, якості моторного масла, фільтрів тощо.
? Які можуть бути симптоми неправильного регулювання і встановлення ГБО?
Основні проблеми у цій ситуації – це спрацьовування на щитку приладів індикатора check engine, помітна втрата потужності, запах газу. Але плюс до цього може бути ще багато різних огріхів, які не проявляються. Це все та сама неякісна прокладка електропроводки і трубопроводів, які з часом перетираються об вібруючі деталі.
? Чому загоряється індикатор check engine?
Індикатор check engine спалахує, якщо неправильно працює або вийшла з ладу будь-яка система, вузол, датчик двигуна. У випадку з ГБО найчастіше цей індикатор спрацьовує за умови неправильно збалансованого співвідношенні складу газоповітряної суміші. Може спрацьовувати він і за умови неякісного встановлення газобалонного обладнання. Проблемою багатьох установників ГБО є те, що вони не знають, як налаштувати цей параметр. Для цього недостатньо встановлення на холостому ходу – потрібно автомобіль налаштовувати і в різних навантажувальних режимах. Це робиться на нашому навантажувальному стенді а також під час руху.
? Але ж у сучасному ГБО 4-го покоління є режими самоналаштовування, які дають змогу майстрам не робити це в ручному режимі?
За мій понад 10-річний досвід роботи в цьому бізнесі я ще не зустрічав електроніки, яка не потребувала б ручного налаштування. Завжди є режими, в яких потрібно підкоригувати роботу обладнання. Автоматичне налаштування потрібне тим фахівцям, які не розуміють, як працює ДВЗ і ГБО. Той, хто розуміє всі процеси, що відбуваються в двигуні внутрішнього згоряння, робить це більш точно в ручному режимі.
? Якщо несправні свічки запалювання, може загорітися check?
Check загоряється за умови повністю несправної однієї або кількох свічкок або котушки запалювання. Якщо свічки дають пропуски запалювання тільки в деяких режимах, то електроніка може цього не помічати. Якщо до нас приїжджає автомобіль з сһек’ом, ми передусім перевіряємо свічки запалювання, ресурс яких під час роботи на скрапленому газі трохи зменшується. Для перевірки свічок запалювання є спеціальний стенд, у якому наявність і характер іскроутворення перевіряють на підвищеному тиску, порівнянному з тиском у циліндрах двигуна.
Працездатність системи запалювання можна перевірити з допомогою осцилографа, що може зробити дуже невелика кількість майстрів з установлення і обслуговування ГБО.
? Що нового з’явилося на ринку ГБО за останні півроку?
У нашому асортименті з’явилися комплекти обладнання Optima, Prins SilverLine, високопродуктивні газові форсунки Barracuda в модифікації 130, які є замінниками форсунок Napoleon. Крім цього, в італійській електроніці A. E. B. розширився список двигунів із безпосереднім уприскуванням палива, на які можна встановити ГБО.