Які можуть бути проблеми з ГБО взимку
За умови правильного встановлення газобалонного обладнання і своєчасного його обслуговування у досвідчених фахівців проблем із зимовою експлуатацією машин з ГБО не виникає. Якщо вони є, то причина або в установниках, або у неправильному пальному. В останньому випадку можливі проблеми через склад скрапленого газу, куди входять пропан і бутан.
У літній період співвідношення цих компонентів в пропорції 50:50. На зимовий період кількість бутану зменшують, оскільки його температура кипіння 0,5°С, тому в пропорціях 50:50 він не встигає випаровуватися. Температура кипіння пропану 32°С, тому він добре випаровується і, відповідно, його частку в зимовому скрапленому газі збільшують до 80%. Якщо ж вам заллють літній газ, він не буде випаровуватися і машина переключиться на бензин.
Витрата зимового скрапленого газу підвищується, оскільки частка менш калорійного газоподібного пропану (Propane c 3 h 8, 101 000 кДж/м3, 24 100 ккал/м3) у цій суміші більша, ніж бутану (Butane C4H10, 133 000 кДж/м3). Тому для отримання аналогічної динаміки водієві доводиться більше тиснути на педаль газу.
Але головною проблемою для ГБО взимку може стати газовий конденсат. Це маслянисті фракції, які залишаються в газі у разі неякісної очистки. Коли він перебуває в зрідженому стані, маслянисті фракції розчиняються в ньому, а тому не створюють проблем і вільно потрапляють через фільтр у редуктор-випарник. В останньому рідка суміш пропан-бутану під дією температури переходить в газоподібний стан. Масляниста фракція за такої температури не може випаруватися, тому у вигляді мікрокрапель разом з потоком газу надходить далі в систему – в редуктор і форсунки. Саме у цих вузлів і можливі зимові проблеми.
Редуктори
У зимовий час проблеми через підвищений вміст масляної фракції можуть виникнути у редукторів із прямим керуванням дозуючим клапаном (Prins, KME). Вони дуже високоточні і є оптимальними для застосування в машинах з ГБО, але, на жаль, за умови попадання маслянистої фракції у зазор між направляючим циліндром і клапаном останній втрачає рухливість – і редуктор вже не може підтримувати необхідний тиск у системі подачі газу до форсунок. Як результат – перебої в роботі двигуна, перевитрата газу, втрата потужності.
Форсунки
Від маслянистого конденсату страждають і газові форсунки. Найбільше – старого типу (пелюсткові). Внаслідок маслянистих відкладень, які більше нагадують смолу, клапани-пелюстки, підпружинені металевою мембраною, буквально прилипають до електромагніту. Газ в цьому разі вільно надходить у впускний колектор, тобто без дозування. В результаті – перевитрата газу, підгорання клапанів і їх сідел, вихід форсунок з ладу.
Сучасні форсунки з штировим електромагнітним клапаном не такі чутливі до брудного газу. Але коли настають морози, ці маслянисті відкладення не кристалізуються, а нагадують швидше липку смолу. Такий клей блокує переміщення клапана форсунки. Внаслідок цього після прогріву двигуна на бензині при перемиканні на газ мотор глухне або троїть, якщо хоча б дві форсунки почали працювати.
В обох випадках форсунки, звісно, треба мити/чистити. Пелюсткові є розбірними, тому легко чистяться. Форсунки типу Keihen, Hana, Barracuda, конструктивно схожі з бензиновими, чистяться аналогічно – миючим розчином у ванній з ультразвуком або шляхом продувки цим самим розчином з аерозольного балончика.
До речі, форсунки Barracuda бувають двох видів: нерозбірні і розбірні. Останні значно простіше помити, тому їх часто рекомендують для регіонів, де є проблеми з якістю газу.
Фильтри
Захист форсунок від забруднення мають забезпечувати фільтри парової фракції газу, які встановлюють після редуктора перед входом у газові форсунки. Але не всі їх конструкції чистять газ ефективно. Існує кілька типів фільтрів парової фракції. Найдешевші мають паперовий фільтруючий елемент, вставлений в однопотоковий циліндричний корпус. Ці фільтри малоефективні у відловленні маслянистих фракцій.
Набагато кращий фільтр Ultra 360° c якісним фільтрувальним елементом з поліестеру та з корпусом у вигляді відстійника з внутрішніми завихрювачем потоку газу.
Завдяки останнім важчі маслянисті частинки осідають на стінках колби корпусу фільтру і стікають на його дно. Є фільтри, у яких як фільтруючий елемент використовується матеріал, що нагадує поролонову губку (бульпрен). Він також поглинає важкі нафтові фракції.
Газові клапани
У деяких редукторах застосовуються газові клапани, які можуть страждати через утримання газового конденсату в системі. Як результат – вони перестають ефективно працювати і не перекривають подачу газу. Щоб уберегти авто від таких проблем, газовий балон краще укомплектувати мультиклапаном, який має власний електроклапан.
Балон
Проблеми можуть виникнути у тих, хто дозволив установникам заблокувати роботу відсікача мультиклапана. Він залишає в балоні повітряну подушку. І під час повного заправлення в теплому гаражі або на СТО в разі розширення газу можливе спрацьовування аварійного спускового клапана. Таким чином відбувається викид газу, що небезпечно, оскільки за наявності відкритого джерела вогню може статися вибух чи загоряння.
Думки експертів
Роман Матвєєв, директор компанії «Мотор-Газ»
Зважаючи на вищезазначені особливості зимової експлуатації авто з ГБО хочу дати кілька рекомендацій для запобігання можливих проблем.
По-перше, щоб убезпечити машину від забруднення форсунок, рекомендую поставити ефективний фільтр парової фракції. Наприклад, Ultra 360°. Він розбірний. Його також можна помити. Фільтр має змінні елементи, а патрубки до нього за потреби під’єднують під різними кутами, що дуже зручно в разі пошуку місця для його монтажу.
По-друге, старі форсунки бажано перевірити на продуктивність і зробити профілактичну промивку. Регульовані форсунки також потрібно перевірити і налаштувати.
По-третє, не ставте автомобіль без відсікача в теплий гараж, бо спрацює запобіжний клапан.
По-четверте, якщо в літній період на ваше прохання зменшили температуру перемикання на газ, то на зиму її краще збільшити, щоб весь холодний газ зміг випаровуватися в редукторі. Для реалізації цих побажань краще звернутися до майстрів спеціалізованих СТО, у яких є достатній досвід і знання.
Саад Ткаченко, технічний директор компанії «Мотор-Газ»
Як експерт з налаштування і ремонту ГБО хочу сказати, що всупереч багатьом забобонам і припущеннями експлуатація автомобіля на газовому паливі в зимовий період нічим не відрізняється від такої в інші пори року. Особливо якщо встановлено обладнання 4-го покоління і вище. Єдина відмінність від теплого періоду року – вранці автомобіль більше гріється на бензині і може вироблюватися не весь газ з балона. Також може бути відчутнішим ранковий перехід з бензину на газ – тут багато в чому ситуація залежить від типу встановлених форсунок.
Рекомендації власникам – перевірте наявність рівня охолоджувальної рідини в системі охолодження двигуном – оскільки багато проблем з настанням морозів виникає саме внаслідок низького рівня рідини. При цьому дуже погано прогрівається редуктор у результаті чого двигун переключається на газ після холодного пуску з великим запізненням, тобто дуже довго працює на бензині, що знижує ефект економії. Більше того, під час їзди через обмерзання редуктора внаслідок поганого його прогріву система живлення двигуна може навіть перейти на роботу на бензині.
На зимовий період бажано поміняти фільтри газобалонного обладнання, якщо підходить термін їх заміни, здійснити за необхідності профілактичне регулювання або промивання форсунок. Власникам недорогого газового обладнання можна поспівчувати, оскільки левова частка проблем у зимовий час виникає саме внаслідок низької якості комплектуючих.