X

Чи можна поставити ГБО на роторний двигун Mazda

Компания «Мотор Газ» запустила «конвейер» по установке ГБО на роторно-поршневые моторы Mazda RX-8.

На нинішньому етапі розвитку спеціалізованих СТО з установлення газобалонного обладнання деякі з них досягли таких висот, що можуть встановити ГБО там, де воно і не снилося. Так, фахівці столичної компанії «Мотор-Газ» вже довели методику встановлення газобалонного обладнання до рівня монтажу на автомобілі з роторно-поршневими двигунами (РПД) Mazda RX-8.

Це купе завдяки своєму нестандартному роторно-поршневому двигуну завжди виділялося на тлі конкурентів, от тільки високообертовий і потужний двигун відрізнявся високою витратою палива і невеликим ресурсом, про що знають всі шанувальники моделей цього класу. Але оскільки в нашій країні доволі високий інженерний потенціал, знайшовся майстер, який взявся усунути цей недолік. Ним виявився Андрій Стецовський з Одеси, який вже понад 10 років ремонтує роторно-поршневі двигуни і знайомий з усіма їх вадами.

Вирішенням проблеми перевитрати газу вже не одне десятиліття було встановлення газобалонного обладнання на автомобіль, але в цьому випадку виникли нові труднощі – в Україні ніхто не мав досвіду переобладнання роторно-поршневих моторів для роботи на скрапленому газі. Згоду на участь в експерименті дала тільки столична компанія «Мотор-Газ», яка має величезний досвід встановлення ГБО і де є фахівці, які знають, як функціонує будь-який двигун внутрішнього згоряння.

За словами її директора Романа Матвєєва, цей тип мотора на кожну секцію має по три бензинові форсунки, і алгоритм їх роботи на різних режимах різний. Так, в несильно навантажених режимах можуть працювати тільки дві форсунки, а одна відпочиває. Коли потрібна повна віддача силового агрегата, підключається третя форсунка. Зважаючи на це, було ухвалено рішення встановити італійський блок керування A. E. B., який надає широкі можливості з налаштування ГБО. Щоб система надійно працювала, було взято два фільтри – парової фракції Ultra 360° з фільтром відстойником, шість форсунок Barracuda, штуцери яких врізали у впускний колектор у безпосередній близькості до бензинових форсунок. А для ефективної безперебійної подачі газу в потужний мотор, який розкручується до 10 000 оборотів, використали італійський газовий редуктор Romano, розрахований для двигунів потужністю до 360 к. с.

На встановлення ГБО пішло три дні, і ще один день – на високоточне налаштування, яке здійснювалося і стаціонарно в боксі, і в русі – на барабанному стенді та на трасі в різних режимах їзди.

Час монтажу виявився більшим, ніж зазвичай, внаслідок необхідності демонтажу двигуна з автомобіля.

Вартість встановлення ГБО на Mazda RX-8 із роторно-поршневим двигуном становила 37 500 грн, включаючи демонтаж/монтаж двигуна і впускного колектора.

Експерт
Андрій Стецовський,
Фахівець із роторним двигуном
Стаж роботи з РПД – 11 років

“Довгий час займаючись ремонтом роторних двигунів і вивчаючи причини поломок, ми зробили висновок, що встановлення ГБО може сприяти збільшенню ресурсу роторного двигуна. Саме це припущення лягло в основу рішення встановити ГБО. Ніхто з установників в Україні не хотів братися за цей експеримент. І тільки фахівці компанії «Мотор-Газ» не злякалися і вирішили спробувати. Перший досвід встановлення ГБО на роторний двигун було здійснено в 2010 році. ГБО було встановлено на мою Mazda RX-8 2007 року випуску з автоматичною коробкою передач і двигуном High Power 210 к.с. Попередні розрахунки засвідчили, що робота на газі може підвищити ресурс двигуна. Особливістю цього двигуна є вприскування мастила в робочу зону. Під час роботи на бензині відбувається часткове змивання масляної плівки, що призводить до прискореного зношення. При роботі на газі масляна плівка не змивається і підвищеного зношування не спостерігається. Ще одним чинником на користь встановлення ГБО стало те, що у роторного двигуна відсутній газорозподільний механізм і, відповідно, немає проблем із підгораннням клапанів, якого так бояться багато поршневі мотори.

Під час встановлення ГБО на двигун High Power основною складністю є зняття впускного колектора – для цього необхідно знімати весь двигун. На автомобілях Mazda RX-8 із мотором Standart Power такої проблеми немає – там колектор знімається без демонтажу двигуна. В іншому жодних складнощів не виникає.

Витрата газу зростає на 10-15% проти витрати бензину і становить від 12 до 18 літрів на 100 км. Балон встановлюється в багажнику, в нішу між стійками підвіски. Досвід експлуатації ГБО на роторних двигунах підтвердив попередні розрахунки: ресурс мотора збільшився, стабільність роботи зросла, а мастило залишалося чистим весь термін служби.”