X

Особенности сервисного обслуживания электромобилей и гибридов

Электромобили и гибриды, пусть и не так быстро, как хотелось бы, но все же приходят в нашу повседневность. А ведь кроме очевидных преимуществ эта сложная техника имеет и свои нюансы: например, в обслуживании и том, какой автосервис его проводит.

Автомобіль залишається автомобілем незалежно від типу силової установки. І хоч би яким оригінальним є джерело його рушійної сили, крім нього більшість агрегатів і систем залишаються загалом незмінними. Здавалося б, обслуговувати їх можна без оглядки на тип двигуна –так само, як і транспорт із класичним ДВЗ. Але у разі з електромобілями і гібридами є одне застереження: під час робіт у різних зонах машини теоретично можливе ураження електрострумом високої напруги (200-400). На щастя, це єдина серйозна особливість сервісу машин з електротягою. Отож, чи готові ми до обслуговування масових машин з електроприводом?

Три відмінності

Ячейки аккумуляторов

Клітинки акумуляторів

Основні роботи з обслуговування електромобіля і автомобіля з гібридною силовою установкою можна проводити на СТО, але за умови, що персонал:
1) має підготовку та діагностичні прилади для «спілкування» з електронним обладнанням електроприводу (яке, звісно, відрізняється від машин з ДВЗ);
2) готовий обслуговувати тягову акумуляторну батарею;
3) знайомий з технікою безпеки експлуатації високовольтного обладнання і має відповідні захисні засоби. Це умова найважливіша і стосується навіть робіт, не пов’язаних з електрообладнанням. Адже під високу напругу можуть потрапити деякі металеві частини машини.

Особливості начинки

Автомобіль з повністю електричним приводом або одночасно з ДВЗ і електроприводом (те, що ми називаємо гібридом) має практично однаковий перелік спеціального обладнання. Ремонт багатьох із цих блоків і вузлів можуть проводити лише на дилерських СТО – не через складність, а завдяки наявності тільки у дилерів інформації, програмного забезпечення і спецінструментів. Утім, на деяких незалежних СТО мережі Воѕсһ Service також є все необхідне для такого ремонту. Передусім це програмне забезпечення для діагностичного обладнання. Загалом якихось принципово незвичайних вузлів в електромобілях немає.

Високовольтну батарею і силові кабелі електромобілів і гібридів конструктори розміщують у зонах, найменш уразливих при ДТП. Додаткова складність сервісу таких машин у тому, що деякі звичні вузли – компресор кондиціонера, опалювач – у них живляться не від 12 В, а від ланцюга високої напруги.

Головна кнопка

На випадок позаштатних ситуацій – вдома, в дорозі або на СТО – творці машин з високовольтною батареєю на борту (як електромобілів, так і гібридів) передбачили кілька видів захисного відключення тягової АКБ. Насамперед, це SMR (system main rele) – головне реле системи, яка автоматично перериває всі силові ланцюги в разі ДТП. Для таких ситуацій також є сервісний роз’єм – розмикачі, що дає змогу вручну перервати ланцюг високої напруги в межах акумуляторного блоку і знеструмити таким чином всі небезпечні для людини компоненти автомобіля. Всі сервісмени, допущені до роботи з електромобілями і гібридами, знають місце розташування цього розмикача, а також вміють ним користуватися.

Що потрібно

Перелік спеціального обладнання для обслуговування та основних видів ремонту електромобілів невеликий. Насамперед це захисні гумові рукавиці, універсальний ключ-тріскачка з ізольованою ручкою і мегомметр для визначення стану ізоляції. А діагностувати параметри електронного обладнання електромобіля і гібрида можна за допомогою  звичайного універсального  сканера KTS 590. В його програмному забезпеченні ESI Tronic закладено всі дані, необхідні для перевірки присутніх на ринку електрокарів і гібридів. Для діагностики деяких видів тягових акумуляторів може знадобитися сучасний тестер АКБ стандартного зразка. Але крім матеріально-технічного оснащення СТО необхідно, щоб до роботи з електромобілями і гібридами був готовий персонал. Працівники станції техобслуговування мають пройти хоча б елементарну підготовку. По-перше, їм потрібен свого роду курс молодого електрика, що передбачає найпростіші правила техніки безпеки. По-друге, сервісмени мають знати розташування і призначення всіх компонентів електрообладнання гібридів, а також електромобілів.

Бути чи не бути?

Деякі універсальні діагностичні сканери нового зразка вміють показувати напругу кожної клітинки високовольтної батареї. Це потрібно для їх правильного «лікування».

Головне питання, яке зазвичай непокоїть власників електромобілів: як довго працює батарея і чи можна в разі чого її «оживити». Всі відповіді можна отримати практично на будь-якій сучасній СТО. Наприклад, вже згаданий тут сканер KTS 590 показує напругу кожного з десятків модулів високовольтної батареї. І на підставі цієї інформації фахівець може зробити висновок про стан всієї батареї і перспективи її ремонту, який, власне, зводиться до виявлення й заміни відпрацьованих модулів.

Найдорожчий, проблемний компонент електромобіля і гібрида (його тягова акумуляторна батарея) в принципі, можна відремонтувати. Зібрані в модулі клітинки можна замінювати поштучно після виходу їх з ладу.