Заправити 92-ий замість 95-го або 98-го: чим загрожує мотору бензин з невідповідним октановим числом
Таке трапляється, і доволі часто: то неуважний хлопчина-заправник встромив до бака не той пістолет, то на єдиній бензоколонці у далекому містечку не виявилося «дев’яноста п’ятого», а то й реальні показники бензину не відповідають запису у сертифікаті.
Що буде з двигуном, якщо нагодувати його за чужим меню? Однозначної відповіді не існує, тому краще спочатку запам’ятати, як уникнути заправки бензином з «неправильним» октановим числом (ОЧ).
- Обрати для постійного відвідування брендову мережу, де гарантовані повний асортимент та якість пального. В наш час це непросто, але приклади є – так, на АЗК Socar навіть в умовах військового стану присутні всі основні сорти палива з усіма сертифікатами якості.
- В умовах складної економічної ситуації не спустошувати бак більш як на половину. Залишок бензину належного сорту розведе те низькооктанове паливо, яке вам можливо доведеться залити. Октанове число суміші визначається як середнє арифметичне, тобто падіння ОЧ не буде значним.
- Мати із собою каністру з бензином потрібного ОЧ або навіть вищого октану – з тією самою метою, що і в попередньому пункті. Використовувати октанопідвищувальні присадки ми б вам не радили.
Ну, а якщо заправка бензином із невідповідним октановим числом таки відбудеться, наскільки сильно може постраждати двигун?
Перш за все треба розуміти, що високе чи низьке октанове число не є показником якості. ОЧ показує тільки детонаційну стійкість палива, тобто – його спроможність правильно згоряти в умовах високого тиску, який створюється в циліндрі двигуна на такті стиснення. За рештою параметрів сучасні бензини А-92, А-95, А-98 практично однакові. Але ж питання у тому, що ступінь стиснення у різних моделей двигунів відрізняється.
Якщо ОЧ вище, ніж треба
Більш високе ОЧ не створює небезпеки двигуну, хоча в колах не дуже інформованих водіїв і говорять, що високооктановий бензин настільки «злий», що від нього плавляться поршні і горять клапани. Насправді теплотворна спроможність А-95 та А-98 навіть трохи нижча, ніж у А-92. Тому проблем із двигуном не буде, але на надто високооктановому паливі водій може відчути падіння потужності.
Коли ОЧ нижче потрібного
Це більш типовий для нашого часу випадок, та й варіантів реакції мотора на нього більше. Низьке октанове число викликає детонацію – вибухоподібне згоряння пального у циліндрі, через що деталі мотора зазнають надмірних навантажень. Ударна хвиля ламає перегородки між кільцями на поршнях, перегріває і трощить тарілки клапанів та свічки. У найбільш невезучих водіїв в моторах можуть попутно вигоріти прокладка головки блоку и постраждати шатунні вкладиші.
Водій відчуває детонацію як частий, дрібний та дзвінкий стукіт у двигуні під час спроби розігнати автомобіль на невеликих обертах. Бувалі водії говорять в таких випадках: пальці стукотять. Таке явище треба негайно припиняти, намагаючись уникнути прискорень із низьких обертів.
На щастя, в конструкцію сучасних моторів закладено певний запас по октановому числу, і відхилення на кілька одиниць у нижній бік допустимо. Електроніка корегує момент запалювання та подачу пального на інжектори так, щоб детонації не виникало. Але часто користуватися такою поблажливістю двигуна не можна, тому треба слідкувати, якої якості пальне заливають на заправці у ваш бензобак.
Навіть якщо блоку керування вдається вгамувати детонацію, водій може відчути погіршення динаміки машини, ривки під час руху, майже завжди має місце підвищення витрати пального.
Як би там не було, краще за все машина працює на тому сорті бензину, який рекомендований автовиробником. І найнадійніший спосіб отримати його – прямувати на заправку шанованого бренду. Де, по-перше, навіть в умовах війни найбільша ймовірність придбати потрібний вид якісного пального, а по-друге, відповідальний і вмотивований персонал не переплутає пістолети на бензоколонках.