WRC 50: Презентація нового сезону
У суботу 15 січня в Австрії на території «7-ого Ангару» відбулася презентація головних учасників ювілейного Чемпіонату Світу з ралі. Новий Президент FIA Мохаммед бен Сулайєм після «Дакару» встиг відмітитися й тут. Колишній ралійний пілот і 14-разовий Чемпіон MERC особисто зацікавлений у збільшенні числа заводських колективів у WRC.
Зараз складно говорити про потенційних новачків, але у порівнянні з попередньою радикальною зміною правил сезону-2017 маємо на одного автовиробника менше. Звісно, що мова про колись непереможний Citroёn, автомобілі якого ще минулого року могли вважатися топовими. Але три команди, які лишаються в еліті, третій рік поспіль змагатимуться за найвищі місця.
Як і у 2017-ому, зміна правил грає на руку M-Sport Ford. Команда, яка востаннє вигравала етап із Fiesta WRC на валлійській землі 2018, змінила модель до нового сезону. Після 11 сезонів Puma змінює «Фієсту». Що цікаво, до того два покоління Focus був головною моделлю впродовж 12 років. Так чи йнак, але тільки моделі Ford (по аналогії до Ferrari в Ф-1) брали участь в усіх попередніх сезонах. На представленні був присутнім Малколм Вілсон, який разом із пілотами зняв накидку з моделі. І це було щось! Після зеброподібної лівреї на тестах, болід мав «блискавичне» розфарбування, яке поєднувало темно-сині та фіолетові відтінки кольорів. Ірландський прапор на повітрезабірнику свідчив, що основну ставку цьогоріч команда робить на Крейґа Бріна та Пола Нейґла. Цей екіпаж поведе болід під #42 із номерною табличкою 1 WRT. 2 WRT підготовлений для французів Адрієна Фурмо/Алекса Корії (#16), ще одна машина поки закріплена за Ґасом Ґрінсмітом/Юнасом Андерссоном (#44). Але невтомним трудівником у ці вихідні також стане легенда – 3 WRT під #19 поведе Себастьєн Льоб. Рівно 20 років тому він став першим на «Ралі Монте-Карло», і лише штраф відтермінував його дебютну перемогу тогоріч. Пізніше Себ 7 разів забирав головний приз змагання собі. Минулого разу гонщика на WRC бачили на околицях Мармарису-2020, тепер же він виступатиме фактично третій вік-енд поспіль: до етапу Extreme E в Дорсеті на Spark-Odyssey з Крістіною Ґутьєрес та ралі-рейді в Саудівській Аравії на Prodrive-BRX з Фаб’єном Луркеном додаємо «Ралі Монте-Карло» зі ще однією новою командою та штурманессою. Так, після 23 років з Даніелем Еленою, у новій фазі кар’єри у кріслі поряд буде Ізабель Ґальміш. Хто зна, чи вдасться третє змагання поспіль змагатися за перемогу. А може, саме Брін і Нейґл продовжать традицію Мікко Хірвонена/Ярмо Лехтінена чи Себастьєна Ож’є/Жульєна Інґрассії, які вигравали дебютний етап сезону за новим технічним регламентом для M-Sport.
Якщо M-Sport активно розвивали свій проєкт ще з весни, то подробиці із тестів Hyundai i20 N Rally1 стали відомі лише у грудні. Немає сумнівів, що колишній технічний директор M-Sport Крістіан Ларйо попрацював над новим поколінням автомобіля на славу. На посту керівника команди Hyundai Shell Mobis італійця Андреа Адамо замінив іспанець Пабло Маркос. У пілотському стані кардинальних змін не відбулося. Другий рік поспіль Т’єррі Ньовіль працюватиме з Мартійном Видаґе. Для самого бельгійця це вже дев’ятий сезон в корейсько-німецькій команді. Гонщик п’ять разів фінішував другим у Чемпіонаті Світу, одного разу поступившись своїм нинішнім напарникам – Отту Тянаку та Мартіну Ярвеойї. З Т’єррі команда має переможця «Ралі Монте-Карло-2019», з Отто і Мартіном – єдиний постійно діючий чемпіонський екіпаж у сезоні. До основного складу на старті сезону увійде Олівер Солберґ. Молодому гонщику асистуватиме британець Елліот Едмондсон. Завдяки Оліверу, в Монте-Карло ми матимемо одразу чотирьох представників із чемпіонськими прізвищами, які виграли усі попередні 19 сезонів. Про плани виступів іспанців Дані Сордо та Кандідо Каррери стане відоме згодом, але маю сумніви, що екіпаж з’явиться раніше «Ралі Хорватії».
І до ЧЧ – Чинних Чемпіонів із Toyota Gazoo Racing. Напевно, лише лінивий не кпинив команду, яка від змагання до змагання використовує просту ліврею – поєднання білого, червоного та чорного кольорів – у ралі-рейдах (хоча тут завдяки Red Bull вдалося додати «іншості»), WEC та WRC. Хіба що усі забувають, що усіма цими напрямками займаються географічно та структурно інші відділення. Наприклад, Toyota GR Yaris Rally1 виставлятиме фіно-естонське представництво. Сам колектив було довірено в руки Ярмо Лехтінена – колишнього штурмана фінських Чемпіонів Світу – Томмі Мякінена та Кімі Ряйкконена. Під час урочистої церемонії не лише керівник, а й чинний Чемпіон Себастьєн Ож’є був відсутній за заході. Гонщик виступить на першому етапі близ рідного містечка Ґап разом із новим для себе штурманом Бенджаміном Вейясом, надалі, скоріше за все, до Вестерланду, він не поїде та буде заміненим фінами Есапеккою Лаппі та Янне Фермом. Обидва французькі екіпажі Чемпіонів Світу у вихідні працювали на тестах задля кращої злагодженості екіпажів. На заході в «Ангарі №7» були присутні головні фаворити сезону – віце-чемпіони двох останніх сезонів – Елфін Еванс та Мартін Скотт. Дочірню команду представлятиме Такамото Кацута та ірландець Аарон Джонстон. І якщо Елфін та Скотт виглядають заміною Ож’є/Інґрассія, то фіни Калле Рованперя та Йонне Халттунен мають демонструвати рівень виступів самих Еванса та Скотта.
Загалом, відомо, що на даний момент за правилами Rally1 було побудовано 5 Ford Puma, чотири Hyundai i20 N та чотири Toyota GR Yaris, тобто сподіватимемося на надійність гонщиків, оскільки лише по одному запасному авто від Ford та Hyundai є у розташування команд.
Тепер про технічні аспекти нових авто. Маємо звичний двигун внутрішнього згоряння (1,6 л турбо/380 к.с.) та електро-мотор, механічну трансмісію (5 ст. + з.х.). Кузов має трубчастий каркас безпеки та мінімальну масу 1260 кг. У повністю електричному циклі болід може рухатися до 20 км – у визначених дорожніх та сервісній зонах. Гібридний модуль Compact Dynamics об’єднує в собі мотор-генератор MGU (12 000 об/хв), блок керування та АКБ 3,9 кВт*год/750В. Установка виробляє 134 к.с. додаткової потужності, а заряд відбувається як за допомогою рекуперації на гальмуванні, так і в зоні сервісу. Притому, що відновлення заряду батареї у робочій зоні 20-80% складає 20 хв. У разі пошкодження індикатор на вітровому склі змінює ліхтар від зеленого до червоного. Завдяки даній технології Чемпіонат наблизився до серій F1, WEC та, певним чином до Formula E. Разом із тим відбулося конструктивне спрощення болідів: відсутність гідравліки, менше варіантів для регулювання підвіски, відсутність міжосьового диференціалу, і навіть турбо з меншою кількістю лопатей.
На відміну від інших гоночних серій, немає приросту і в календарі турніру. Про повернення до колишніх 16 раундів не йдеться, проте анонсовано 13 змагань. Традиційний початок сезону в Монте-Карло і Швеції, асфальтова Хорватія та 5 поспіль гравійних етапів Португалією, Сардинією, Кенією, Естонією і Центральною Фінляндією. Після чого у серпні заплановано невідомий асфальтований етап. Колись тут могла б бути Німеччина, але ніщо не заважає повернути Ірландію під загальним брендом Сполученого Королівства. У заключній частині сезону повернуті Акрополь, Нова Зеландія, Іспанія і Японія.
90-е «Ралі Монте-Карло 2022» розпочнеться у четвер 20 січня на площі перед Казино Монте-Карло. Розпочнуть гонщики проїздами двома спецділянками (38,5 км) із заїздом до легендарного Кол де Туріні. У п’ятницю учасники подолають ще 3 СД двічі (97 км), 5 допів заплановано у суботу (92 км) та ще 4 – у неділю (67 км). Загалом – 17 СД загальною протяжністю 296 км – тобто не набагато менше звичних 330 км часів попередніх World Rally Car.
І, щоб цікавіше було, спробуємо спрогнозувати неможливе – топ-3 призерів. Неха це будуть:
- С. Ож’є – Toyota
- Т. Ньовіль – Hyundai
- К. Брін – M-Sport Ford
Хоча, прогнози, це доволі складна і ненадійна справа. А особливо зараз, коли на перемогу та подіум можуть претендувати щонайменше 9 із 11 екіпажів на техніці WRC. Цікаво, а яка Ваша топ-3 на фініші?
PS: Цього сезону Перший Автомобільний телеканал продовжує трансляцію перегонів серії WRC. Дивіться найцікавіші моменти першого етапу на каналі 26 січня о 21.00. Генеральним партнером трансляцій WRC в Україні на Першому Автомобільному є бренд WOLF.