X

World RX Німеччини: 1,121 секунди

Це той час, який розділив Чемпіона Світу та віце-чемпіона за підсумком дев’яти етапів боротьби. Причому заключні два етапи відбулися на частині легендарної траси Нюрбургринг. Загалом, ця частина складала 1029 м, з повним використанням повороту Dunlop та часткового перетину ески Міхаеля Шумахера.

Попередньо було заявлено 14 учасників на два дні змагань, а справжньої родзинки додавав сніг, який випав напередодні. Оце дійсно зміна покриття. Перед початком вік-енду п’ять пілотів математично мали шанси на титул, але із перевагою в 17 балів вищі шанси мав Тіммі Хансен, Чемпіон Світу 2019-ого року.

Під час першої кваліфікації у суботу в дуже ефектну аварію потрапив Citroën DS3 Ерве Кнапіка. Гонщика доправили до шпиталю, де, на щастя, виявили відсутність травм. Проте сезон для нього та авто завершився достроково. До речі, сам епізод вдалося засняти дворазовому Чемпіону України з трекових гонок Андрію Яроменко з 9-ої трибуни. Черкащанин разом зі своєю командою цього вік-енду очолював український уболівальницький рух. Звісно, не кожного дня буваєш свідком завершення цілої епохи бензинових моторів у Світовому спорті.

Зрештою, у суботу відбулися тільки дві кваліфікації, які остаточно зняли теоретичні претензії на титул Крішжтіана Шжабо. Тринадцятим і зайвим на півфінали виявився Олівер О’Донован з Ford Fiesta. Чинний Чемпіон Юхан Крістофферссон почав відігравати відставання у Тіммі Хансена. Саме пілот Audi S1 здобув максимальні бали за підсумком двох хітів, у яких він показав перший і третій час. У той час, справжнім відкриттям став Юрій Белевський. Свого часу студент швейцарського ВУЗу, а нині – Чемпіон Європи з ралі-кросу в класі RX3 двічі показав другий результат, а тому здобув поул на півфінал номер два. В Q2 найкращим заїздом відмітився Ніклас Ґрьонхольм, що дозволило йому потрапити до першої лінії стартового поля з Крістофферссоном. Лідер сезону Тіммі Хансен був лише четвертим, а отже втратив три бали переваги над Юханом. Ще один із претендентів на Світову корону Кевін Хансен взагалі розташувався на дев’ятому місці.

Остаточно втратити шанси Кевіну допоміг його Peugeot 208 на старті ПФ1. Він не одразу зрушив із місця, коли решта учасників заїзду вже досягла першого повороту. Крістофферссон вдало розпочав, вправно відриваючись від Hyundai i20 Нікласа Ґрьонхольма, а Renault Mégane RS Ґерлена Шишері (француз замінив на фінальних етапах Кевіна Аббрінґа) випереджав Крішжтіана Шжабо. Ґерлен та Кевін одразу поїхали на джокер-петлю (ширшу ґрунтову версію шпильки Dunlop), але в обох випадках цей маневр не допоміг. Крістофферссон здобув максимум балів у ПФ1 та здобув поул фіналу, Ґрьонхольм фінішував другим, а його напарник Шжабо замкнув першу трійку фіналістів. Кевін Хансен програв 1 секунду Шишері та вперше в сезоні не виїхав у фінал, а новачок Стефан Крістенссон на Ford Fiesta не фінішував.

У ПФ2 старшому з братів Хансенів ще потрібно було позмагатися з Белевським за найкраще можливе розташування у фіналі. Невигідне зовнішнє розташування у першому правому 90-градусному повороті зробило свою справу, і з Тіммі порівнявся Енцо Іде, напарник Крістофферссона по команді. Перетинаючи асфальтову смугу ески Шумахера відбувся контакт між гонщиками з команд конкурентів. Хансен залишився попереду бельгійця, проте відстав від  Белевського. Раннє подолання джокера для Антона Марклунда на Hyundai i20 та Тамáша Кáрая з Audi S1 ніяким чином не відобразилося на їхніх результатах. Хоча Антону вдалося далі наблизитися до ще одного i20 Даві Жанне, але не більше, оскільки до джокеру останнього самого Марклунда стримав Іде. Можна вважати, що ця боротьба і дозволила Тіммі потрапити до фіналу, бо Хансена судді визнали винним в ініціюванні контакту з Іде та покарали штрафом у 5 секунд. Фінал лідер Чемпіонату розпочинати мав з останньої лінії поля.

А на першій лінії розташувалися дві Audi команд Маттіаса Екстрьома та Volland Racing. Старт краще прийняла «одиничка» (як назва моделі, так і стартовий номер) Крістофферссона, Белевський відстав. Пізніше саме такий хід «один крок назад, два вперед» спрацював на користь Чемпіона Euro RX3. Упевнений ривок до першого повороту від Ґрьонхольма – ні: його виніс Тіммі Хансен за межі траси. До штовханини також долучився Енцо Іде, пошкодження боліду якого спричинили схід у безпечній зоні перед Dunlop. Інших конкурентів у Шжабо не було, тому він першим заїхав на джокер. Угорець фінішував попереду фінського напарника четвертим, тому що особливого сенсу в розміні позиціями не було. Дещо пізніше Крішжтіан отримав звістку про дискваліфікацію з фінальних протоколів Хансена та Іде через надто жорстку боротьбу на стартовому відрізку, що підняло настрій тепер вже призеру восьмого етапу.

Кому не позаздриш в такій ситуації, то це Тіммі, від переваги якого залишилося тільки чотири бали. Юхан Крістофферссон виграв утретє в сезоні, і за такої різниці перемоги в недільному етапі в кваліфікації, ПФ1 та фіналі стали його метою. Хансену потрібно було перемагати у свого опонента хоча б одного разу: на кваліфікаційній стадії або у фіналі. Нікласу Ґрьонхольму можна було розраховувати хіба що на вибування суперників у першому хіті. Як і Кевіну Хансену.

Цього не сталося, а тому у півфіналах уся увага була зосереджена до двох єдиних претендентів на титул. Один бал у кваліфікації Юхан вже відіграв у Тіммі, але обидва показали найкращі результати, тому мали шанси на максимум балів за ПФ1 та ПФ2 відповідно.

На руку Крістофферссону було й те, що разом із ним із першої лінії у ПФ1 розпочинав Енцо Іде. Надалі, як це традиційно відбувалося, на стартовому розгоні вже Юрій Белевський підчепив іззаду болід Крішжтіана Шжабо. До фінішу гонщики KYB EKS JC дісталися у тому самому порядку, а Ґерлен Шишері вдруге в кар’єрі у 40 виступах потрапив до топ-6. Гонщика без прапору за стартовий інцидент виключили із заїзду, Шжабо після розвороту встигнув випередити тільки свого співвітчизника Тамáша Кáрая. Попри єдину втрату фіналу цьогорічної першості, Крішжтіан завершує сезон п’ятим і попереду Іде, навіть якби той виграв головний заїзд.

ПФ2. І знову Тіммі Хансен та Ніклас Ґрьонхольм. Не зважаючи на чудовий старт фіна, якому щвед програв на старті, позицію Хансен-старший відіграв у першому після старту повороту, коли у боротьбі розвернув Hyundai i20 своїм Peugeot 208. Звісно, що в такій ситуації Ніклас одразу рушив на джокер, щоб далі спробувати дістати суперників на наступних колах. Антон Марклунд мав намір залишитися попереду, тому на альтернативну петлю рушив уже наступного кола. У свою чергу, Крістенссон поступився фіну. Переможець двох етапів World RX Даві Жанне мав непогані шанси на потрапляння до топ-3, поки на його i20 приватної команди PGRX Патріка Ґілерма остаточно не зламалася передня вісь, а тому довелося припаркувати болід біля ретардерів. Перед цим француз встиг стримати Марклунда, до якого під’їхав Ґрьонхольм. Представник команди GRX-SET свого батька був нестримним під час атаки, та й Антон не мав бажання псувати гонщику заїзд удруге. Ґрьонхольм зайняв рятівне третє місце, поки обидва Хансени фінішували попереду. Тіммі Хансен був переможцем допоки за маневр проти Нікласа не отримав штраф. Тепер із першої лінії у фіналі мав стартувати його брат Кевін. Сам Тіммі став третім, а його перевага над Юханом відтепер складала лише одне очко. На ділі це означало, хто займав вище місце на фініші в фіналі, той і ставав Чемпіоном Світу.

Щодо командного заліку, то усе вирішено було ще у суботу і команда Кеннета, Сюзанн та їх синів Хансенів удруге стала Чемпіонами Світу. Тому на неділю було заплановано ще одну пілотську дуель між Нікласом та Кевіном.

Якраз наймолодший із Хансенів чудово зреагував на старт та одразу очолив перегони. Крістофферссон їхав слідом, а його напарника Енцо Іде розвернуло на стартовій прямій. Тіммі прорвався зі п’ятого на третє місце. Ніклас та Ґерлен переслідували першу трійку. Обидва претенденти на титул одразу вирушили на джокер, через що розв’язка між ними мала відбутися виключно на трасі. У Тіммі ніяк не вдавалося успішно провести атаку. Кевін Хансен також здійснив проїзд джокера і залишився попереду Ґерлена Шишері, Юхана і брата. Крістофферссону вдалося обігнати француза до його заїзду на петлю джокера, через що Чинний Чемпіон здобув вільний простір попереду суперника та під’їхав до Кевіна Хансена. Кевіну довелося вдатися до оборонних дій, а тому він усе далі відставав від Ґрьонхольма. Тому коли Ніклас у свою чергу завітав на ґрунтову частину за «Данлопом», повернувся на основну трасу із достатнім запасом аби здобути шосту перемогу в кар’єрі на етапах World RX та, нарешті, третє місце у сезоні після невдач двох попередніх років. Кевін Хансен фінішував другим. І ці хлопці претендують на звання наступних Світових Чемпіонів.

Але зараз третє місце на фініші перед Тіммі Хансеном забезпечило четвертий в кар’єрі тріумф Юхану Крістофферссону: за рівної кількості балів спрацювало правило більшої кількості перемог у сезоні – три проти двох. Сам Тіммі Хансен вдруге в кар’єрі опинився у подібній ситуації, тільки з протилежним ефектом, оскільки у 2019-ому при рівності набраних балів з Андреасом Баккерудом здобув титул завдяки чотирьом перемогам на етапах проти однієї у норвежця. І ще одне співпадіння – це фінальні виграші етапів для Нікласа Ґрьонхольма: як в Південній Африці-2019, так і зараз у Німеччині-2021. Маркус може пишатися сином, попри нервові сутички його сина з віце-чемпіоном упродовж вік-енду. Окремо також відзначимо повторення найкращого результату в кар’єрі – п’ятого місця у фіналі для Ґерлена Шишері. Переможець трьох СД на «Дакарі» зі своєю командою GCK Motorsport готує бойовий електромобіль Lancia Delta Evo-e.

Якщо топовий клас лише наступного року перебереться до використання електроживлення, то вже цього сезону завершився сезон у RX2e – молодшому заліку World RX. На фінальному етапі на Нюрбурґринзі третю перемогу у сезоні та титул здобув бельгієць Ґійом де Ріддер. Він у фіналі переміг фіна Йессе Калліо, який залишався єдиним претендентом на титул. У розбірці за третє місце у сезоні третім на фініші етапу та усього року став іспанець Пабло Суарез. У британця Патріка О’Донована (сина Олівера – 55-річного пілота класу RX1) у підсумку також виявилося 76 балів та одне третє місце – на старті сезону в Іспанії, але у Суареза тоді був четвертий результат на фініші, у той час як О’Донован надалі вище шостого місця у Швеції не здобував. Краще за обох гонщиків виступав швед Ісак Шйоквіст, який здобув два третіх місця в сезоні (у Швеції та Бельгії) та ще й жодного разу не випадав із фіналів. Не вдалося заїхати на підсумковий подіум Ісаку через пропуск стартового етапу сезону в Барселоні, коли його суперники виступили доволі сильно.

P.S.: І хоча до кінця року лишається лише один Чемпіонат Світу, уболівальники ралі-кросу зможуть побачити фінальне протистояння Тіммі Хансена проти американців Тревіса Пастрани та Скотта Спіда в NitroRX, а в зимовому Andros e-Trophy Себастьєн Льоб та решта відомих французьких зірок автоспорту тільки розпочинатимуть сезон у перші вихідні грудня…