Верховная Рада отменила несовершенную систему штрафных баллов накануне введения автоматической фиксации нарушений. Но балловые системы широко используются в развитых странах. Почему принятый еще в 2015 году закон,по мнению законодателей, оказался неэффективным? Каковы его отличия от того, как это работает в Канаде, США и Германии? Стоит ли вообще вводить штрафные баллы за нарушение ПДД в Украине? Ответы на эти вопросы вы найдете в следующей статье
На позачерговому засіданні Верховна Рада ухвалила закон, яким скасувала норму нарахування штрафних балів для водіїв. Цей закон скасовує чинну систему, запроваджену в 2015 році. За цією системою упродовж року кожному водієві нараховується 150 балів. Їх списують, якщо водій порушує правила дорожнього руху. Після закінчення балів, водіїв починають притягати до відповідальності. Списувати порушення за бали дозволяється тричі: за кожне порушення ПДР знімають 50 балів. Система списання балів мала б почати працювати лише після введення автоматичної фіксації.
Штрафні бали – субстанція ефемерна, на відміну від конкретних грошових сум. Враховуючи низьку ефективність державного управління, можна завжди розраховувати на те, що інформація про кількість штрафних балів буде неточною або відсутньою взагалі, тому штрафи не доведеться сплачувати ніколи. Отже, цей вид покарання піде у забуття, по суті так і не почавши працювати. Ситуація, коли водій не відповідає за неодноразові порушення ПДР, не лише не сприяє дотриманню учасниками дорожнього руху встановлених правил, а навпаки, створює почуття безкарності та спонукає до наступних порушень.
Мотивація щодо скасування бальної системи у її нинішньому вигляді є логічною і зрозумілою. Але чи варто повертатися до неї у майбутньому та й у якій редакції? Як це працює в інших країнах? Спробуймо розібратися у цих питаннях на прикладі Канади, США та Німеччини. Порушення ПДР у цих країнах обкладається не тільки грошовими санкціями – діє система балів. Після фіксації порушення поліція нараховує водію певну їх кількість.
Канада
У Канаді залежно від типу правопорушення, обставин, за яких його було скоєно, а також досвіду водія, нараховується від 1 до 7 штрафних балів, які анулюються протягом двох років із дня порушення. Після досягнення 9 балів забирають права на 2 місяці. Якщо у вас 12 балів, крім заборони керування до року, для відновлення посвідчення вам доведеться заново складати теорію та практику.
Система нарахування штрафних балів у Канаді має приблизно такий вигляд: за дрібне правопорушення (не увімкнений поворот) – 2 бали, порушення ліміту швидкості або ігнорування знаку «Стоп» – 3 бали, суттєве перевищення швидкості або агресивне керування – від 4 до 6 тощо. Сім максимальних балів дається за залишене місце ДТП або за втечу від поліції. За телефонну розмову окрім штрафу до $2000 можуть вліпити 6 штрафних балів. Неправильне паркування не передбачає балів. Цікаво, що за «п’янку» за кермом штрафні бали теж не нараховуються – це порушення класифікується як карний злочин, а не як адміністративне правопорушення.
Порушувати правила дорожнього руху в Канаді невигідно не тільки через високі штрафи та накопичувальну систему штрафних балів. Деякі види порушень (особливо це стосується перевищення швидкості) впливають на сплату обов’язкового автострахування, звісно, у бік суттєвого її збільшення. Окрім того, записи про порушення, що залишаються у базі даних деякий час, є публічно доступними. Це означає, що працедавець теоретично може не взяти вас на роботу через вашу схильність порушувати ПДР, навіть, якщо робота не пов’язана з професійними обов’язками водія.
США
У Сполучених Штатах Америки існує своя система нарахування штрафних балів. Як і у провінціях Канади, кожен штат має свої особливості. Але відмінності є несуттєвими як між штатами, так між цими двома країнами. Наприклад, у Каліфорнії після досягнення водієм 15 балів страхова компанія має право анулювати договір, а купити нову страховку буде проблематично – мало хто хоче зв’язуватись із систематичним порушником, хіба що за дуже високої ціни страхового поліса. Крім того, канадські та американські системи об’єднанні у спільну базу. Це означає, що якщо ви маєте права канадської провінції Онтаріо, але порушили ПДР десь у Мічигані і вам там нарахували певну кількість «поінтів» (балів), то вони з високою долею ймовірності перейдуть до бази відповідної канадської провінції.
Термін зберігання записів у базі може сягати 10 років. За серйозні порушення передбачено не тільки високі штрафи (наприклад, перевищення швидкості – від $200 до $1000), а й реальні тюремні строки – до 5 років за водіння «під газом». Штрафні бали в деяких штатах можна списати достроково, за умови проходження відповідних навчальних курсів і тренінгів.
Федеративна Республіка Німеччина
Через територіальну близькість Німеччини до України досвід цієї країни є особливо цікавим. Німецька система штрафних балів є такою само накопичувальною, як і країн Північної Америки. Але з деякими відмінностями. Так, за перевищення швидкості до 20 км/год, окрім невеликого штрафу, інших покарань не передбачається. Надалі залежно від ступеня перевищення, нараховуються від 1 до 7 «пунктів». Два штрафних бали, отримані за одне правопорушення, можуть стати причиною заборони на керування транспортними засобами від одного до трьох місяців. 7 балів (це максимальна кількість) дають за керування під дією алкоголю разом із штрафом від €500 і аж до можливості протестувати комфортабельні умови німецької в’язниці. За свідомий проїзд на червоне світло (на відміну від випадку, коли водій намагався проскочити ще на жовтий), окрім трьох-чотирьох «пунктів» у Флензбурзі, ви можете отримати ув’язнення до п’яти років.
Штрафні бали у Німеччині мають різні терміни зберігання. Що важчим є порушення, то довший вплив воно має на репутацію водія. Існує можливість скасувати один бал, прослухавши лекцію про безпеку дорожнього руху, але це можна робити не частіше ніж раз на п’ять років. «Чорної» зони водій досягає, отримуючи 8 балів. У цьому разі знову отримати посвідчення можливо лише через повторне складання іспитів і медичного тесту на психологічну осудність – т. зв. «ідіотен-тест». Детальніше про систему штрафних балів у ФРН можна прочитати на нашому сайті.
Висновки
Головні відмінності систем штрафних балів у розвинутих країнах на відміну від нещодавно скасованої української, такі:
1. Штрафні бали, що паралельно нараховуються із грошовими санкціями, є додатковим стимулом для убезпечення водіїв від хронічних та систематичних порушень ПДР.
2. На відміну від української системи, в якій планувалося надавати бали наперед, а потім їх віднімати, інші стартують «з нуля», накопичують порушення у вигляді балів і анулюють їх із часом.
3. Після досягнення певної критичної кількості в деяких країнах бали впливають на розмір страхової премії, що має позитивний довгостроковий вплив на поведінку водіїв.
У розвинутих країнах штрафні бали – це додатковий привід усвідомити відповідальність за порушення ПДР у разі їх системного недотримання. Закон, який нещодавно абсолютно правильно скасували, передбачав відтермінування реального покарання українських водіїв, які і без того мають звичку нехтувати правилами. Але це не означає, що українським законодавцям можна на цьому зупинитися і залишити лише одноразове покарання автолюбителів за порушення. Має бути розроблено нову бальну систему, мета якої – підвищення ступеня відповідальності водіїв та їх усвідомлення, що за хронічні порушення буде серйозніше покарання, ніж одноразовий штраф.
Сергій Кудрявцев