В электрической версии smart еще больше стал отвечать своей идеологии рационального и удобного городского автомобиля. Недаром же на некоторых рынках smart будет продаваться только в этой версии.
Як і для багатьох українців, для мене залишалася недостатньо переконливою ідеологія автомобіля smart. Чому за маленький двомісний автомобільчик треба заплатити як за великий, а пального він споживає приблизно таку саму кількість, як повноцінний дизельний легковик? Поява в новому поколінні “смарт” чотиримісної версії трохи похитнула мої переконання. А вихід електричної версії розставив все на свої місця.
Тепер це справді зручний міський автомобільчик на кожен день, який в експлуатації обходиться в копійки, а коштує за мірками електромобіля не так вже дорого.
Ставка на електрику
Електричний smart існував і у попередньої моделі. Більше того, нинішня електрична версія для smart – уже четвертої генерації. Але вона все одно не була такою популярною, як бензинова. У новому поколінні виробник робить серйозну ставку на електричну версію. Адже він одразу випустив модель на електроприводі одразу в усіх кузовах – двомісному, чотиримісному і кабріолеті. Більше того, на деякі ринки, як, наприклад, у США і Канаду, smart надходитиме тільки в електричній версії. Ну і в третіх, електричному smart придумали безліч нових ролей – від кар-шерінгового автомобіля «для всіх» до розвізника пошти.
У новому кузові “електричка” стала набагато досконалішою, але за великим рахунком характеристики покращилися не кардинально. Якщо більшість виробників електричних версій автомобілів кинулися в “гонку озброєнь” за збільшення максимального пробігу на одному заряді, то творці smart не робили на цьому особливого акценту. Так, вибіг на повному заряді акумулятора в новій моделі в півтора рази більший, ніж у старої – 155-160 км залежно від кузова замість сотні у попередника. А реальний – ті самі сто км шляху.
Але це не той показник, який показують сьогодні електричні конкуренти. Справді, навіщо на smart’і їздити в інше місто? Його стихія – один мегаполіс, і за підрахунками маркетологів, власник цього малюка за день набігає в середньому 35 км. Якщо поставити на нього акумулятор великої ємності, який витримає теоретичні 300-400 км, то вартість автомобіля стане надмірною. А так – малюк fortwo ed в Україні коштуватиме 19,6 тис. євро, forfour ed – від 20200 євро. Таких грошей сьогодні каштує бензиновий smart у хорошій комплектації. Цікаво, що українські ціни на smart ed менші за німецькі.
Утім, для жителів Європи машина виявиться ще дешевшою. Адже уряди різних країн Старого Світу дотують від 2 до 5 тисяч євро на купывлю електричного автомобіля.
Виходячи з середнього пробігу в 55 км, власнику електричного smart доведеться заправлятися приблизно через день. А зарядних станцій сьогодні у великих містах сьогодні більш ніж достатньо – в тому ж Києві їх вже більше ніж півтори сотні.
Якщо ж за день доводиться намотати більше ста кілометрів, можна скористатися швидкою зарядкою. За допомогою трифазної зарядки на 32 А, здатної видати 22 кВт, електричний smart зарядиться на 80% за 45 хвилин. Ну а вночі вже нескладно поставити машину на зарядку від домашньої розетки.
Вузенькими вуличками
Тест-драйв нових smart ed проходив у французькій Тулузі – місті студентів, аерокосмічних технологій та дуже вузьких вуличок, які пішоходам доводиться ділити з автомобілями. Тут електричні smart’и дуже органічно вписуються в концепцію smart-міста і сусідство із собі подібними електричними легковиками і навіть маршрутками. А з радіусом розвороту в 7 метрів двомісний малюк може розвернутися на кожному п’ятачку. Особливо, якщо водієві допомагає камера заднього виду.
Зовні електричний smart мало чим відрізняється від бензинового. Забери з нього шильдики electric drive – і вони однакові. Навіть місце для зарядного пристрою розташовена там само, де заправна горловина. Але вихлопної труби у “електрички”, звісно, немає.
У салоні зміни також мінімальні. Хіба що прилади трошки інші. Ліворуч від водія два круглих покажчики – не тахометр і покажчик рівня палива, як у звичайному smart, а датчик заряду-розряду батареї та роботи електричної системи під час їзди. На ньому видно, коли автомобіль витрачає енергію (натиснув на педаль газу – датчик відхилився до упору), а коли – виробляє (під час гальмування, якщо їде з гірки). Щоправда, сильно від цього батарею не зарядишь, покажчик навіть з великої гірки ледве відхилявся від нульової точки.
Доволі несподіване рішення для електромобіля – заводиться він з такого самого механічного ключа, як модель з ДВСЗ. Для цього ключ треба не тільки вставити і провернути один раз, а й прокрутити ще раз, як на моделі зі стартером. Куди логічнішою тут була б кнопка “Старт-Стоп”. Після загоряння індикатора Ready на панелі приладів і ввімкнення селектора КП в положення D машина готова до старту.
Електричний smart різко рве зі старту, за динамікою перевершуючи свого бензинового побратима. Хоча цифри розгону до сотні не дуже вражають – 11 секунд – так само, як і у бензинової версії з 90-сильним мотором. У нас електродвигун видає 81 «конячку», але весь свій крутильний момент у 160 ньютонів віддає одразу, зі старту. Тому розгін до дозволеної в місті швидкості виходить швидким. Адже для прискорення до 60 км/год двомісному smart’у потрібно менше п’яти секунд! Майже спорткар! А враховуючи габарити і прекрасну маневреність, їзда на електро-смарті справді заводить.
Ще один нюанс – їде машинка практично безшумно! Особливо для оточуючих. Так, на рівному асфальті машина не видає майже ніяких чутних для пішоходів звуків, і це може бути проблемою. Вони просто не помічають машину.
На бруківці або нерівних дорогах шум вже є – і пішоходи ідентифікують вас як транспорт. А от у салоні шумоізоляція могла б бути кращою – чути звуки від шин і роботи підвіски, а на швидкостях понад 80 км/год – і аеродинамічні шуми. Можливо, конструктори трохи заощадили і зняли шумоізоляційні матеріали порівняно з бензиновою версією? Модель із ДВЗ у Києві мені здалася тихішою щодо сторонніх шумів. Та й підвіска тут є більш жорсткою. Втім, треба перевірити ці параметри вдома, в Україні.
На вузьких вуличках Тулузи smart, як то кажуть, – у своїй стихії. У найвужчих проїздах, крутих поворотах, звивистих провулках наш герой пролазить без вагань. Хоча інші машини там проїжджають особливо обережно і за міліметри від багатовікових стін. Одного разу ми на smart’і мало не заїхали в магазин!
Парковка – теж чудова забава. Короткі звіси і практично цілковита відсутність виступаючих елементів полегшують цей процес, а наявність камери заднього виду з траєкторними лініями робить паркування ювелірним мистецтвом. Причому як на двомісному, так і на чотиримісному варіанті.
Рульове залежно від швидкості не тільки змінює зусилля на кермі, а й передаточне число. Тому на стоянці від упору до упору кермо робить 3,5 обороту. Так можна точніше запаркуватися. А на швидкості кермо стає більш чітким і важким.
Як працює система обігріву в електричному smart і скільки вона витрачає на це енергії, нам в Тулузі випробувати не вдалося – температура повітря вдень була близько 20 градусів. Але теоретично прогрів або охолодження салону не мають бути проблемою.
Конструктори говорять, що на приведення клімату в 20-градусний стандарт машині потрібно лише 5 хвилин. Враховуючи невеликий обсяг салону, можна їм повірити. А от скільки цей процес забирає енергії, замовчується.
Підвіска у електричного smart доволі жорстка, що можна пробачити високій машині. А от щодо стійкості на дорозі електрична версія дасть фору бензиновій. Адже важкі акумуляторні батареї розташовані у smart’і знизу, під сидіннями водія і пасажира. Низький центр ваги робить короткувату машинку стійкою в поворотах.
На консолі з КП є кнопка Eco. Якщо її натиснути, машина починає дбайливіше ставитися до витрати електроенергії. Smart не так жваво відгукується на натискання педалі акселератора, водночас режим рекуперації при гальмуванні використовується активніше. В такому режимі smart позбавляється свого запального характеру, але саме в ньому запас ходу може досягати заявлених характеристик.
Привід електромотора, так само як і ДВС, йде на задні колеса. Це дає ще один козир у маневреності на вузьких вуличках – передні колеса можуть вивернутися на більший кут, ніж у передньопривідному автомобілі.
Чекаємо в Україні
В Україні smart ed з’явиться в автосалонах наприкінці жовтня. Великі міста-мільйонники готові прийняти електричний smart не гірше, ніж європейські міста. Добре що зарядних станцій, зокрема швидкої зарядки, тут вистачає.
Чого не скажеш про інші міста країни – їх електромобілізація поки що торкнулася не так активно. Тому електро-smart буде вигідним придбанням для жителів тих міст, де розвинена мережа електрозаправок. Інші жителі країни почекають або оберуть бензиновий smart.
Резюме
+ Просторий салон для двох, прекрасна динаміка і маневреність. Низькі витрати на утримання, прийнятна як для електромобіля ціна. Можливість швидкої зарядки. Високий рівень безпеки. | – Немає попередження наближення машини для пішоходів звуком, недостатня шумоізоляція салону, наявність стандартного ключа запалювання. Необхідність двох кабелів для використання на різних типах зарядних пристроїв. |