X

Тест-драйв електричного smart electric drive

В электрической версии smart еще больше стал отвечать своей идеологии рационального и удобного городского автомобиля. Недаром же на некоторых рынках smart будет продаваться только в этой версии.

Як і для багатьох українців, для мене залишалася недостатньо переконливою ідеологія автомобіля smart. Чому за маленький двомісний автомобільчик треба заплатити як за великий, а пального він споживає приблизно таку саму кількість, як повноцінний дизельний легковик? Поява в новому поколінні “смарт” чотиримісної версії трохи похитнула мої переконання. А вихід електричної версії розставив все на свої місця.

Тепер це справді зручний міський автомобільчик на кожен день, який в експлуатації обходиться в копійки, а коштує за мірками електромобіля не так вже дорого.

Ставка на електрику

Електричний smart існував і у попередньої моделі. Більше того, нинішня електрична версія для smart – уже четвертої генерації. Але вона все одно не була такою популярною, як бензинова. У новому поколінні виробник робить серйозну ставку на електричну версію. Адже він одразу випустив модель на електроприводі одразу в усіх кузовах – двомісному, чотиримісному і кабріолеті. Більше того, на деякі ринки, як, наприклад, у США і Канаду, smart надходитиме тільки в електричній версії. Ну і в третіх, електричному smart придумали безліч нових ролей – від кар-шерінгового автомобіля «для всіх» до розвізника пошти.

Електричний smart доступний одразу у трьох типах кузова – двомісному купе, чотиримісному хетчбек і кабріолеті.

У новому кузові “електричка” стала набагато досконалішою, але за великим рахунком характеристики покращилися не кардинально. Якщо більшість виробників електричних версій автомобілів кинулися в “гонку озброєнь” за збільшення максимального пробігу на одному заряді, то творці smart не робили на цьому особливого акценту. Так, вибіг на повному заряді акумулятора в новій моделі в півтора рази більший, ніж у старої – 155-160 км залежно від кузова замість сотні у попередника. А реальний – ті самі сто км шляху.

Але це не той показник, який показують сьогодні електричні конкуренти. Справді, навіщо на smart’і їздити в інше місто? Його стихія – один мегаполіс, і за підрахунками маркетологів, власник цього малюка за день набігає в середньому 35 км. Якщо поставити на нього акумулятор великої ємності, який витримає теоретичні 300-400 км, то вартість автомобіля стане надмірною. А так – малюк fortwo ed в Україні коштуватиме 19,6 тис. євро, forfour ed – від 20200 євро. Таких грошей сьогодні каштує бензиновий smart у хорошій комплектації. Цікаво, що українські ціни на smart ed менші за німецькі.

Утім, для жителів Європи машина виявиться ще дешевшою. Адже уряди різних країн Старого Світу дотують від 2 до 5 тисяч євро на купывлю електричного автомобіля.

Виходячи з середнього пробігу в 55 км, власнику електричного smart доведеться заправлятися приблизно через день. А зарядних станцій сьогодні у великих містах сьогодні більш ніж достатньо – в тому ж Києві їх вже більше ніж півтори сотні.

Якщо ж за день доводиться намотати більше ста кілометрів, можна скористатися швидкою зарядкою. За допомогою трифазної зарядки на 32 А, здатної видати 22 кВт, електричний smart зарядиться на 80% за 45 хвилин. Ну а вночі вже нескладно поставити машину на зарядку від домашньої розетки.

Вузенькими вуличками

Тест-драйв нових smart ed проходив у французькій Тулузі – місті студентів, аерокосмічних технологій та дуже вузьких вуличок, які пішоходам доводиться ділити з автомобілями. Тут електричні smart’и дуже органічно вписуються в концепцію smart-міста і сусідство із собі подібними електричними легковиками і навіть маршрутками. А з радіусом розвороту в 7 метрів двомісний малюк може розвернутися на кожному п’ятачку. Особливо, якщо водієві допомагає камера заднього виду.

Зовні електричний smart мало чим відрізняється від бензинового. Забери з нього шильдики electric drive – і вони однакові. Навіть місце для зарядного пристрою розташовена там само, де заправна горловина. Але вихлопної труби у “електрички”, звісно, немає.

У салоні зміни також мінімальні. Хіба що прилади трошки інші. Ліворуч від водія два круглих покажчики – не тахометр і покажчик рівня палива, як у звичайному smart, а датчик заряду-розряду батареї та роботи електричної системи під час їзди. На ньому видно, коли автомобіль витрачає енергію (натиснув на педаль газу – датчик відхилився до упору), а коли – виробляє (під час гальмування, якщо їде з гірки). Щоправда, сильно від цього батарею не зарядишь, покажчик навіть з великої гірки ледве відхилявся від нульової точки.

Доволі несподіване рішення для електромобіля – заводиться він з такого самого механічного ключа, як модель з ДВСЗ. Для цього ключ треба не тільки вставити і провернути один раз, а й прокрутити ще раз, як на моделі зі стартером. Куди логічнішою тут була б кнопка “Старт-Стоп”. Після загоряння індикатора Ready на панелі приладів і ввімкнення селектора КП в положення D машина готова до старту.

Електричний smart різко рве зі старту, за динамікою перевершуючи свого бензинового побратима. Хоча цифри розгону до сотні не дуже вражають – 11 секунд – так само, як і у бензинової версії з 90-сильним мотором. У нас електродвигун видає 81 «конячку», але весь свій крутильний момент у 160 ньютонів віддає одразу, зі старту. Тому розгін до дозволеної в місті швидкості виходить швидким. Адже для прискорення до 60 км/год двомісному smart’у потрібно менше п’яти секунд! Майже спорткар! А враховуючи габарити і прекрасну маневреність, їзда на електро-смарті справді заводить.

Ще один нюанс – їде машинка практично безшумно! Особливо для оточуючих. Так, на рівному асфальті машина не видає майже ніяких чутних для пішоходів звуків, і це може бути проблемою. Вони просто не помічають машину.

На бруківці або нерівних дорогах шум вже є – і пішоходи ідентифікують вас як транспорт. А от у салоні шумоізоляція могла б бути кращою – чути звуки від шин і роботи підвіски, а на швидкостях понад 80 км/год – і аеродинамічні шуми. Можливо, конструктори трохи заощадили і зняли шумоізоляційні матеріали порівняно з бензиновою версією? Модель із ДВЗ у Києві мені здалася тихішою щодо сторонніх шумів. Та й підвіска тут є більш жорсткою. Втім, треба перевірити ці параметри вдома, в Україні.

На вузьких вуличках Тулузи smart, як то кажуть, – у своїй стихії. У найвужчих проїздах, крутих поворотах, звивистих провулках наш герой пролазить без вагань. Хоча інші машини там проїжджають особливо обережно і за міліметри від багатовікових стін. Одного разу ми на smart’і мало не заїхали в магазин!

Парковка – теж чудова забава. Короткі звіси і практично цілковита відсутність виступаючих елементів полегшують цей процес, а наявність камери заднього виду з траєкторними лініями робить паркування ювелірним мистецтвом. Причому як на двомісному, так і на чотиримісному варіанті.

Рульове залежно від швидкості не тільки змінює зусилля на кермі, а й передаточне число. Тому на стоянці від упору до упору кермо робить 3,5 обороту. Так можна точніше запаркуватися. А на швидкості кермо стає більш чітким і важким.

Як працює система обігріву в електричному smart і скільки вона витрачає на це енергії, нам в Тулузі випробувати не вдалося – температура повітря вдень була близько 20 градусів. Але теоретично прогрів або охолодження салону не мають бути проблемою.

Конструктори говорять, що на приведення клімату в 20-градусний стандарт машині потрібно лише 5 хвилин. Враховуючи невеликий обсяг салону, можна їм повірити. А от скільки цей процес забирає енергії, замовчується.

Власники смартфонів можуть завантажити додаток, за допомогою якого є можливість не лише контролювати заряд акумулятора, а й програмувати роботу клімат-контролю перед виїздом.

Підвіска у електричного smart доволі жорстка, що можна пробачити високій машині. А от щодо стійкості на дорозі електрична версія дасть фору бензиновій. Адже важкі акумуляторні батареї розташовані у smart’і знизу, під сидіннями водія і пасажира. Низький центр ваги робить короткувату машинку стійкою в поворотах.

На консолі з КП є кнопка Eco. Якщо її натиснути, машина починає дбайливіше ставитися до витрати електроенергії. Smart не так жваво відгукується на натискання педалі акселератора, водночас режим рекуперації при гальмуванні використовується активніше. В такому режимі smart позбавляється свого запального характеру, але саме в ньому запас ходу може досягати заявлених характеристик.

Привід електромотора, так само як і ДВС, йде на задні колеса. Це дає ще один козир у маневреності на вузьких вуличках – передні колеса можуть вивернутися на більший кут, ніж у передньопривідному автомобілі.

Чекаємо в Україні

В Україні smart ed з’явиться в автосалонах наприкінці жовтня. Великі міста-мільйонники готові прийняти електричний smart не гірше, ніж європейські міста. Добре що зарядних станцій, зокрема швидкої зарядки, тут вистачає.

Чого не скажеш про інші міста країни – їх електромобілізація поки що торкнулася не так активно. Тому електро-smart буде вигідним придбанням для жителів тих міст, де розвинена мережа електрозаправок. Інші жителі країни почекають або оберуть бензиновий smart.

Електричний smart може заряджатися і від звичайної розетки, і від спеціального зарядного пристрою. Щоправда, для цього потрібно докупити другий кабель (машина комплектується одним). Це коштує 280 євро. Залежно від потужності зарядного пристрою відрізняється і час заряджання акумуляторної батареї smart. Якщо підключити машину до звичайної однофазної електромережі з силою струму 7 А, на процес повної зарядки знадобиться ціла ніч – 9,5 години. Щоб зарядити на 80%, достатньо і 6 годин. На спеціальних швидких зарядках справа піде швидше. Трифазна зарядка на 230В та 20 А впорається з цим завданням на 80% за 3 години. А якщо зарядний пристрій дає 32А, то лише за 45 хвилин. Таким чином, якщо протягом дня потрібно швидко поповнити заряд, 15-хвилинної зупинки на каву вистачить для половинної зарядки smart’а.

Акумуляторна батарея важить 160 кг. Це на 16 кг легше, ніж у попередника. Приблизний термін її служби – 8 років або проїзд 100 тис. км. Батарея ємністю 17,6 кВт складається з 96 елементів. Батерею зі smart’а, що виробила свій ресурс, буде використано в стаціонарних системах акумулювання електроенергії.

За умови аварії електромобіль може бути небезпечнішим, ніж звичайний електромобіль. Все-таки в кабелях проходить напруга в тисячі вольт! Тому конструктори продумують рішення, які можуть запобігти трагічним наслідкам. Так, для захисту акумуляторної батареї її розмістили в базі і знизу прикрили металевим захистом…

Від удару спереду її захистили додатковим елементом, що поглинає силу удару і розподіляє його на інші силові елементи кузова. В результаті під час краш-тесту smart і Mercedes-Benz S-Класу на швидкості 50 км/год для кожного, при зміщеному ударі спереду, вдалося не лише зберегти «життя» людським манекенам у смарті, а й не пошкодити батарею, і навіть відчинити двері.

Резюме

+ Просторий салон для двох, прекрасна динаміка і маневреність. Низькі витрати на утримання, прийнятна як для електромобіля ціна. Можливість швидкої зарядки. Високий рівень безпеки.– Немає попередження наближення машини для пішоходів звуком, недостатня шумоізоляція салону, наявність стандартного ключа запалювання. Необхідність двох кабелів для використання на різних типах зарядних пристроїв.