З нього починається наш день, від нього залежить успіх важливих поїздок, наш настрій, а іноді, особливо взимку, і безпека всього екіпажу. Щоб стартер не підвів морозним ранком чи десь далеко від дому, напередодні зими він має бути в повному порядку. “Автоцентр” розповідає, чи можна ремонтувати стартер і як обирати новий.
На щастя, стартер – з числа тих вузлів, що нечасто вимагають уваги. Але ця обставина часом надає нам ведмежу послугу: думаючи, що всі стартери такі надійні, як той “рідний”, що був на машині з заводу, власники несерйозно ставляться до вибору запчастин до нього чи до купівлі нового. Це серйозна помилка і порушення надійності всього автомобіля.
Чесно кажучи, коли інженери київського представництва компанії Bosch розповіли нам про конструкцію і умови роботи стартера, ми були здивовані тією безвідмовністю, яку демонструють оригінальні стартери “з заводу”. Інакше кажучи, коли рідний стартер відмовив, до його ремонту чи заміни треба ставитися дуже відповідально.
Як влаштовано стартер
Коротко про конструкцію. Класичний стартер виробництва Bosch Automotive (та власне, і всі інші), має дві частини – електричну та механічну, причому електрична доволі незвична, бо виходить, що стартер вмикає себе сам, точніше – сам забезпечує своє правильне вмикання.
Отже, перш за все, стартер – це електричний двигун. Щоб він міг провертати двигун внутрішнього згорання авто для його запуску, на валу електродвигуна є шестерня. Але вона з’єднується з відповідною шестернею на колінвалу ДВЗ не напряму, а через обгінну муфту (бендикс). Суть бендикса така: він з’єднує електромотор з колінвалом ДВЗ лише на короткий час, саме для старту. І роз’єднує шестерні, як тільки двигун завівся і почав набирати оберти.
Але для узгодження роботи електромотора і бендикса є ще один пристрій – так зване втягуюче реле. Це реле, виконуючи команду від замка запалювання або від кнопки Start Engine, своїм електромагнітом переміщає шестерню бендикса до шестерні маховика і замикає потужні контакти, подаючи струм на електродвигун стартера. Таким чином стартер запускає ДВЗ.
Крім того, на багатьох стартерах є ще й такий відповідальний механізм як редуктор. Він дозволяє зменшити габарити вузла, але ускладнює його конструкцію.
Ознаки проблем зі стартером
Симптоми негараздів зі стартером бувають розпливчасті, схожі на проблеми інших систем, в першу чергу електрики. Але спробуємо розібратися разом:
- При запуску стартер провертає двигун важко і повільно. Причиною може бути посаджений акумулятор, порушені контакти на його клемах чи на клемах стартера, а може – і сам стартер.
- При повертанні ключа в замку запалювання в положення “Старт” нічого не відбувається. Або чутно клацання втягуючого реле – однократне чи багатократне, мов кулеметна черга – і все одно нічого корисного не відбувається. Це може бути знов-таки посаджена батарея, а може – несправність замка запалювання, проводки, проміжного реле, а може – і поламка стартера.
- При положенні ключа в замку на “Старт” з під капота чутно металевий скрегіт, причому двигун може запуститись. Швидше за все, це поламка бендикса, збиті налаштування втягучого реле або стерті шестерні.
Чому ламається стартер
Як зрозуміло з його конструкції, в стартері є, чому ламатись. При тому, що умови роботи доволі суворі: перепади температури, доступ пилу і вологи, корозія, вібрації, значні знакозмінні навантаження, у тому числі ударні. Тому навіть на найнадійнішій машині стартер одного негарного дня може відмовити.
- Від віку. Яким би якісним не був стартер, зазнаючи протягом багатьох років внутрішнього (від струму) та зовнішнього (від двигуна) нагріву, врешті-решт старішає ізоляція, слабішають електричні з’єднання. В результаті стартер втрачає потужність або геть відмовляється працювати.
- Від перевантаження. Стартер – вузол міцний та потужний, але не розрахований на тривалу роботу. Особливого навантаження стартер зазнає взимку, коли водієві бува доводиться подовгу крутити стартером холодний двигун з загустілою оливою. Від цього він перегрівається, страждає колектор, підшипники, ізоляція. Отже, при проблемах з холодним запуском мотора стартеру треба давати перепочити по півхвилини після кожних двох-трьох спроб запуску. А самі спроби не повинні бути довшими за 4 – 5 секунд.
- Від роботи. Зрозуміло, що на автомобілі, який працює здебільшого у так званому докторському циклі, тобто часто паркується і потім часто запускається, швидше вийдуть з ладу механічні деталі стартера: підшипники, бендикс, контакти реле, щітки, колектор якоря.
Ремонтувати чи замінювати
В принципі, більшість моделей стартерів підлягає ремонту, головне – знайти потрібні деталі, і обрати дійсно якісні: підшипники, щітки, якір, контакти та котушку реле. В каталогах запчастин, наприклад, тієї ж компанії Bosch – деталі не лише для “бошевських” стартерів, а й для аналогів виробництва інших брендів (Valeo, Denso, Mitsubishi, та ін.), які на автоскладальному конвеєрі чергувалися з компонентами Bosch. Віднедавна вони стали доступними в асортименті продукції Bosch.
Але інженери радять-таки замість ремонту придбати новий стартер. Важливий нюанс у тому, що крім якісних запчастин, важливе ще грамотне складання і регулювання механічної частини: наприклад, не можна, щоб електродвигун увімкнувся раніше, ніж дві шестерні зустрінуться під дією електромагніту реле.
Притому гарантію на роботу дають не у кожній майстерні. На відміну, наприклад, від запчастин з каталогів Bosch: якщо ви купуєте запчастини до стартера або генератора, чи агрегат у зборі самостійно, на них розповсюджується гарантія 1 рік. Якщо вам їх встановили на СТО, то Bosch продовжує гарантію до трьох років.
Як вибирати стартер
Купувати стартер треба там, де, по-перше, ви отримаєте дійсно те, за що заплатили, а по-друге, там, де вам гарантують вирішення всіх проблем у випадку можливих негараздів.
Якщо брати в якості прикладу стартери Bosch, то на увесь асортимент стартерів і генераторів діє гарантія три роки. Подовження гарантійного періоду розповсюджується на комерційних клієнтів, а також на клієнтів, які отримали продукт в рамках ремонту на СТО.
Цікаво, що кожну групу застосувань стартерів або генераторів Bosch німецька компанія перевіряє за своїми внутрішніми стандартами, що відповідають найвищим IAM специфікаціям. Компанія володіє власними потужностями випробувальних центрів, і має величезний досвід у виготовленні продукції стартерно-генераторної групи товарів. Bosch приймає до уваги високу якість своїх стартерів і в такий спосіб пропонує підвищений рівень впевненості для СТО та їхніх клієнтів.