Україна визначає своє місце в світовому автопромі
Організатори Ukrainian Automotive Forum – компанія Strategy Council та асоціація Укравтопром, оголосили, що відтепер такий представницький міжнародний захід стає щорічним. Це свідчить, що сектор виробництва автомобільних комплектуючих і транспортних засобів в Україні демонструє зростання і має перспективу.
В обговоренні найбільш дискусійних питань автомобільної промисловості взяли участь понад 70 керівників підприємств галузі з 10 країн світу. До них долучилися голова Львівської ОДА О. Синютка, президент Асоціації українських автовиробників Укравтопром М. Резнік, голова Федерації роботодавців автомобільної галузі О. Боярин, Голова правління Німецько-Української Промислово-торгівельної палати А. Маркус, керівники підрозділів ЛОДА і мерії Львова, представники ЄБРР, Райффайзен банк Аваль, Бейкер МакКензі, СТР.
Те що форум проходить у Львові підкреслює можливості децентралізації в Україні, адже саме місцева влада виділяє майданчики і вирішує інфраструктурні питання для інвестицій у нові виробництва, розширення чи реконструкцію існуючих підприємств. Починаючи з 2000 року на території України створено більше 20 підприємств з виробництва комплектуючих, які поставляються на конвеєри світових автогігантів.
Інвестиції в такі підприємства наближаються до 500 млн. євро, кількість працюючих – перевищує 20 тисяч, а за геолокацією лідирують Львівська та Закарпатська області. Основні проблемні фактори в цьому сегменті – це система підготовки кваліфікованих кадрів та складнощі перетину кордону з Євросоюзом. Учасники дійшли згоди, що рівень зарплати має складати не менше 500 євро, щоб українські підприємства могли утримувати працівників від виїзду в сусідні країни.
Якщо з виробництвом складових частин для автомобілів ситуація викликає оптимізм, то випуск готових транспортних засобів вже багато років знаходиться в кризі, викликаною непослідовністю (або відсутністю) державної промислової політики, закритістю зовнішніх ринків та катастрофічним падінням купівельної спроможності українців.
Тільки в сегменті легкових авто побудовано чотири автозаводи (ЗАЗ, Єврокар, Богдан,КрАСЗ) загальною потужністю 400 тис. готових автомобілів на рік, які зараз завантажені на 1-2%! Всього ж, з урахування вантажівок і автобусів, в Україні створено 12 автоскладальних підприємств, з яких працюють тільки 7.
Разом з тим світовий автопром продовжує зростання, а з огляду на прискорену переорієнтацію на випуск електромобілів і діджіталізацію загострюється дефіцит виробничих майданчиків. Це шанс для України увійти в глобальну мережу автовиробників на нових принципах. Українській владі варто створити законодавчі основи для автомобільного машинобудування, адже викликає подив, що законодавці встановили нульовий ПДВ імпорті електромобілів і залишили 20% для вироблених в Україні!
Ситуацію мають виправити законопроекти 8159 и 8160 про стимулювання ринку і виробництва електротранспорту, які ніяк не розгляне Верховна Рада. Для потенційних інвесторів важливі гарантії, що правила і умови роботи не будуть змінюватись, принаймі 10-15 років, але програма розвитку українського автопрому на тривалий період так і не створена, а єдиний довгостроковий документ – це Національна транспортна стратегія до 2030 р., підготована Мінінфраструктури, де пріоритетом визнано екологічно чистий транспорт. Це і дає надію, що з часом в Україні вдасться розгорнути виробництво електромобілів, акумуляторів та інших комплектуючих для них.
Заступник голови правління корпорації «УкрАвто» Олег Папашев підкреслив, що для реалізації промислового сценарію потрібно ефективне партнерство з транснаціональними компаніями, яке забезпечить роботою українські підприємства у глобальній системі поставок. Конкуренція тут – надвисока, але є шанс на технологічний прорив, який сприятиме підвищенню рівня життя нації, розвитку суспільства і його безпеки: «Навколо нас багато конкурентів, і ми маємо не найкращі стартові умови. Сьогодні час дискутувати про те, що в змозі запропонувати Україна індустріальним інвесторам, де шукати точки зростання і можливостей та яку домашню роботу влада спільно з українським бізнесом повинна зробити, щоб остаточно не втратити те, що створювалося великою працею».
Символічно, що технічним партнером другого щорічного Українського автомобільного форуму став бренд Kia, який надав гостям трансфер електромобілями Kia Soul EV та гібридними кросоверами Kia Niro.